پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کانال جدید سوئز با حضور عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر و مسئولان عالی‌رتبه تعدادی از کشورهای هم‌پیمان از جمله رییس‌جمهوری فرانسه، نخست‌وزیران روسیه و یونان، امیر قطر، پادشاه بحرین و نمایندگانی از یکصد کشور جهان و استقرار 10هزار نیروی پلیس افتتاح شد. السیسی افتتاح بخش جدید کانال سوئز را یک «دستاورد تاریخی» که می‌تواند برای سالیان متمادی به اقتصاد مصر کمک کند، خواند و تاکید کرد این نخستین گام از هزار گامی است که باید برداشته شود.

با کاهش درآمدهای توریستی برای السیسی نقش این آبراه در انسجام ملی و توسعه اقتصادی یک ضرورت به شمار می‌رود. کانال سوئز در واقعی یکی از اصلی‌ترین راه‌های تجاری جهان (به‌ویژه برای حمل‌و‌نقل نفت) و یکی از منابع درآمدزای مهم مصر محسوب می‌شود به همین علت قاهره تلاش می‌کند با توسعه آن، اقتصاد مصر را به‌ویژه پس از رویدادهای 2011 و سرنگونی رژیم حسنی مبارک احیا کند. به‌دنبال افتتاح این پروژه امکان عبور و مرور کشتی‌ها در دو خط کشتیرانی فراهم می‌شود. کانال سوئز یک کانال تاریخی و یک آبراه استراتژیک غیرطبیعی و دست‌ساز انسان است که از اواسط قرن 19میلادی، دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند. 

این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌ و میانبری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی است که از بنادر اروپا و آمریکا به سمت بنادر جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و اقیانوسیه در رفت‌وآمدند تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند. حدود 7 درصد کل تجارت دریایی جهان از این کانال انجام می‌شود. مسیر جدید کانال سوئز که 72 کیلومتر طول دارد، ظرفیت حمل‌و‌نقل از این کانال را در افق سال 2023 دو برابر خواهد کرد. در حال حاضر روزانه 49‌کشتی از کانال سوئز عبور می‌کنند اما انتظار می‌رود که هشت سال دیگر، همه‌روزه 97 کشتی از این کانال عبور کنند.

مسیر جدید کانال امکان تردد در دو طرف این آبراه را امکان‌پذیر خواهد کرد و زمان انتظار کشتی‌هایی را که قصد عبور از این کانال را دارند از18دقیقه به 11 دقیقه کاهش خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود افتتاح مسیر دوم کانال سوئز میزان درآمدهای حاصل از تردد کشتی‌ها از این آبراه را از 4میلیارد و 700میلیون یورو در سال 2015 به 11میلیارد و 700میلیون یورو در سال 2023 افزایش دهد.

عملیات حفاری مسیر دوم کانال سوئز پنجم اوت سال 2014 به دستور السیسی آغاز شد. وی در آن زمان با تعیین هدفی بلندپروازانه تاکید کرد کارهای این پروژه باید ظرف یک سال به پایان برسد. مقامات قاهره برای تامین هزینه اجرای این پروژه سهام مشارکت به مردم فروختند و در مجموع 8میلیارد و 250 میلیون یورو برای اجرای این طرح بزرگ جمع‌آوری کردند. قاهره همچنین قصد دارد منطقه حاشیه کانال سوئز را گسترش داده و با ایجاد چندین بندر و یک مرکز خدمات‌رسانی برای ناوگان‌های تجاری، آن را به یک سکوی صنعتی و تجاری بزرگ تبدیل کند. اجرای این پروژه بیش از یک میلیون شغل جدید را ظرف 15سال آینده ایجاد خواهد کرد.

* کارشناس مسائل اروپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/utCQXHhp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه