پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس با ۲۵ واحد رشد مواجه شد و معاملات بازار سهام همچنان در مداری کم‌رونق و در حجم محدود میان معامله‌گران بازار دست‌به‌دست شد. در شرایط منفی این روزهای بورس، سهامداران صنعت قند و شکر در یک ماه اخیر با افزایش قیمت و تقاضای خرید در صدر سایر صنایع بورسی قرار گرفته و با افزایش بازدهی مواجه شده است. مذاکره شرکت‌های تولید‌کننده قند و شکر با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دریافت مجوز افزایش 13.5 درصدی قیمت محصول و بررسی این موضوع در ستاد تنظیم بازار از مهم‌ترین دلایل اقبال اهالی تالار شیشه‌ای به این صنعت است. به‌طوری‌که در میان زیان اکثر صنایع بورسی و همچنین زیان 3.7 درصدی شاخص کل بورس، صنعت قند و شکر با در اختیار داشتن 12 شرکت در بورس تهران توانسته در یک ماه اخیر بازدهی 14 درصدی را کسب کرده و بعد از بازدهی 15 درصدی محصولات چرمی، به عنوان دومین صنعت با بازدهی مثبت بورس شناخته شود.

گروه بانکی، صنعت جلودار تالار شیشه‌ای

روز گذشته در گروه بانکی‌ها نماد معاملاتی دو بانک انصار و ملت در کنار بانک صادرات و بانک تجارت بیشترین حجم خرید سهام را به خود اختصاص دادند به‌طوری‌که در پایان معاملات بازار سهام، بانکی‌ها تنها صنعت جلودار تالار شیشه‌ای در آخرین روز معاملاتی هفته دوم شهریورماه بوده‌اند. در گروه خودرویی‌ نیز نوسان‌گیری اندک در برخی نمادهای معاملاتی در حالی جریان دارد که به نظر می‌رسد خودرویی‌ها در آستانه اعلام گزارش‌های عملکردی شش ماهه امسال خود همچنان به دنبال روزنه‌ای برای به کرسی‌ نشاندن افزایش قیمت در هفته‌های پیش‌رو هستند. ‌از مجموع معاملات کل بازار سهام 98 نماد معاملاتی با مثبت شدن قمیت‌ها و 139 نماد معاملاتی در مدار منفی قیمت‌ها قرار گرفتند. در عین حال 28 نماد معاملاتی نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.

ابهام‌های اقتصادی بازار سهام

با بررسی اوضاع فعلی بازار سهام، اگرچه در حال حاضر فضای عمومی و بین‌المللی تا حد زیادی تلطیف شده، اما از نظر اقتصادی هنوز برخی ابهام‌ها و ریسک‌ها در بازار باقی مانده است. تداوم توقف نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ‌آهنی در بورس در کنار ابهام‌های حاکم بر صنایع پیشروی بازار ازجمله پالایشی‌ها و خودرویی‌ها ادامه دارد. به نظر می‌رسد بازار سهام در هفته آینده در شرایطی متعادل و حول و حوش قیمت پایانی سهام تا روشن شدن وضعیت برخی خبرهای تأثیرگذار سیاسی همچنان در شرایط انتظار و معاملات کم‌حجم سهام قرار گیرد. با وجود چشم‌انداز پرابهام کوتاه‌مدت بازار سهام، بسیاری بر این عقیده‌اند که بورس اوراق بهادار تهران در میان و بلند‌مدت وضعیت پرتحرک و رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.

گروه شیمیایی پرارزش‌ترین صنعت بازار سهام

بررسی صنایع از نظر ارزش بازار در ماه گذشته نشان می‌دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 28 شرکت و ارزش بازار 721 هزار میلیارد ریال در رتبه اول قرار دارد، گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 370‌هزار میلیارد ریال و فلزات اساسی با 239 هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است که در مرداد94 تعداد 6521 میلیون سهم به ارزش 10435 میلیارد ریال از طریق معاملات الکترونیکی مبادله شده است که حدود 27 درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. همچنین تطبیق سود (زیان) پیش‌بینی شده شرکت‌ها در ماه جاری نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که تعداد 48 شرکت با افزایش، تعداد 116 شرکت با کاهش و مابقی شرکت‌ها برابر با 138 شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش‌بینی شده نداشته‌اند. سود و زیان پیش‌بینی شده شرکت‌ها در پایان مردادماه برابر با 481 هزار میلیارد ریال است که نسبت به تیرماه معادل 17 هزار میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد. در پایان مرداد 94 متوسط سود (زیان) خالص شرکت‌های بورسی به ازای هر سهم برابر با 502 ریال است. در ضمن میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال تا پایان مرداد 94 برابر 234 هزار میلیارد ریال بوده که 73 درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت‌ها بوده است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل 359 ریال را نشان می‌دهد.

مثبت و منفی‌های شاخص آیفکس

معاملات 11 شهریورماه بازارهای فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که 87‌میلیون و 140 هزار ورقه بهادار به ارزش 2‌هزار و 897 میلیارد و 320‌میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت. در روز پایانی معاملات هفته، سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورسی را با دادوستد 12 میلیون و 850 هزار سهم به ارزش 21 میلیارد و 30 میلیون ریال به نام خود ثبت کرد. آیفکس هم در ساعت اولیه معاملات شش واحد بالا رفت اما به‌تدریج افت کرد و درنهایت با رشد 2 واحدی روی 732.73 واحد تثبیت شد. سهام قند چهارمحال به همراه قند شیروان و قاسم‌ایران بیشترین افزایش قیمت و تدبیرگران فارس و خوزستان، مینو شرق و گسترش تجارت و سرمایه‌ ایرانیان بیشترین کاهش قیمت را در روز جاری تجربه کردند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MlLC6TPm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه