پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس سازمان توسعه تجارت از دلایل استقبال کم از مشوق‌های صادراتی گفت

کالای صادراتی و صادر‌کننده بزرگ نداریم

8 سال پیش ( 1394/11/27 )
پدیدآورنده : مینو گله  

دولت هفته گذشته ازسومین بسته مشوق‌های صادراتی خود، در بخش حمل‌و‌نقل‌هوایی در جهت تقویت صادرات به روسیه خبرداد. این مشوق در حالی به این خط تعلق می‌گیرد که نخستین مشوق نزدیک به 10 ماه پیش با راه‌اندازی خطوط منظمی از بنادر شمالی به مقصد آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان ایجاد شده بود؛ خطی که به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت استقبال قابل توجهی از آن نشد. رئیس کنفدراسیون صادرات نیز در گفت‌وگو با «فرصت امروز» دلایل عدم استقبال از مشوق قبلی را نوع اطلاع‌رسانی از سوی سازمان و همین‌طور کم توجهی صادرکنندگان به این مشوق عنوان کرده است. البته محمد لاهوتی گفته بود بخش خصوصی با هدف رسیدن به مشوق‌های صادراتی کارآمد همچنان در حال گفت‌وگو با دولت است.

86464684583583584689346835835835846946

با وجود نشست‌هایی که تا به حال دولت و بخش خصوصی برای ایجاد مشوق‌های مناسب داشته‌اند به نظر می‌رسد در این میان حلقه گم‌شده‌ای وجود دارد که هنوز هم بخش دولتی و غیر‌دولتی با وجود داشتن هدف مشترک در رسیدن به توسعه صادرات غیر‌نفتی به نتیجه نرسیده‌اند و صادرکنندگان با مشکلات پیچیده‌ای مبارزه می‌کنند. ولی‌الله افخمی‌راد در گفت‌وگوی کوتاه زیر که در میانه نهمین نشست اتاق ایران امکان‌پذیر شد از این حلقه گم‌شده با «فرصت امروز» گفته است.

***

افزایش صادرات به روسیه، دغدغه مشترک دولت و بخش خصوصی است. دو مشوق از مشوق‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت هم در همین جهت ایجاد شد، اما از مشوق اول استقبالی نشد، چرا؟ 

به خاطر این استقبال نشد چون کالا نبود. همه ما هم دولت و هم بخش خصوصی می‌خواستیم از فرصت روسیه برای توسعه صادرات استفاده کنیم. با وجود مشوقی که در خطوط کشتیرانی داشتیم، میزان صادرات به روسیه افزایش نیافته و کاهش هم داشته است. به نظر من دلیلش این است که ما کالا برای صادرات نداریم. مشکل دیگر که بزرگ‌تر هم هست اینکه شرکت بزرگ صادراتی هم نداریم. شرکت‌های بزرگ در کشور ما بسیار اندک هستند.

آیا این مشکل را تنها در صادرکنندگان می‌بینید که نتوانستند در کنار هم شرکت‌های بزرگ‌تری تشکیل دهند؟

به نظر من ساختار اقتصادی ما باید در جهتی پیش برود که شرکت‌های کلان صادراتی شکل بگیرند. من فکر می‌کنم الان این ضرورت وجود دارد و صادرکنندگان هم آن را احساس کرده‌اند. با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، انتظارات ما در صادرات به‌خصوص صادرات غیرنفتی با وجود شرکت‌های اندک صادراتی و نبود کالای صادراتی تامین نمی‌شود.

این مسئله در قالب تولید صادرات محور در یکی دوسال گذشته مطرح شده است. به نظر می‌رسد تا این نوع تولید اتفاق نیفتد، سخت است در انتظار افزایش صادرات باشیم.

ما دادن مشوق‌ها را ادامه می‌دهیم و همچنان جویای نظرات بخش خصوصی نیز خواهیم بود. اما باید تولید صادرات‌محور و تاسیس شرکت‌های بزرگ از تجمیع شرکت‌های کوچک، در کنار آن انجام شود. ما چندین مشوق به امید افزایش صادرات ایجاد کردیم. اما حالا می‌بینیم در این دو مسئله ضعیف هستیم و تا زمانی که این دو کمبود را برطرف نکنیم هر چقدر هم که مشوق ایجاد کنیم انتظارات بخش صادرات را برطرف نمی‌کند. باید صادرکنندگان بزرگ تعدادشان زیاد شود، تا شاهد رشد صادرات باشیم. روش‌های صادرات و حضور در بازارهای صادراتی جهان امروز را صادرکنندگان کلان می‌شناسند. به هر حال این مشوق‌ها وقتی عملیاتی می‌شود اشکالات کار هم بیشتر دیده می‌شود و ما نواقص دیگر را پیدا می‌کنیم.

آیا کمبود کالای صادراتی مشکل تمامی بخش‌هاست؟

نکته مهم در صادرات ظرفیت‌سازی است، باید ظرفیت برای تولید انواع کالا چه کشاورزی، صنعتی و معدنی در کشور ایجاد شود، دوم اینکه برنامه‌های ما باید به شکلی باشد که وقتی صادرکنندگان بزرگ شکل گرفتند آنها را مورد حمایت قرار دهیم. دولت این اعتقاد را دارد که باید صادر‌کنندگان بزرگ را حمایت کند. ما هم در همین جهت داریم حرکت می‌کنیم و امیدواریم هر چه زودتر صادرکنندگان بزرگ در بخش خصوصی شکل بگیرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YCHDAjTK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه