متاسفانه اغلب تعریف ما از واژه کارآفرینی اشتباه است و...
بیشتر از دید راهاندازی یک کسبوکار به آن نگاه میکنیم، در حالی که ریشه کارآفرینی از راهاندازی یک «کسبوکار جدید» نشات میگیرد، بهگونهای که ما شغلی بیافرینیم که پیش از این به ذهن کسی نرسیده است.
در این بین برخی واقعا خلاق هستند و سرمایه خود را در کسبوکارهای تازه میگذارند که البته این سرمایه بیشتر تجربه و ایده به شمار میآید نه سرمایه مالی، چرا که یکی دیگر از شروط کارآفرینی سرمایه کم است، کسبوکارهای غیرمعمولی که به ذهن کمتر کسی میرسد. چندی پیش در فضای مجازی یک کارآفرینی جالب دیدم که به نظر میتواند سوژه مناسبی برای راهاندازی یک کسبوکار نو و پردرآمد باشد.
یک کارآفرین نیشابوری در ابتدا با جمع آوری ضایعات مرغ از سطح کشتارگاهها و مرغداریها شروع به بستهبندیهای ساده و صادرات آن به چین کرده بود. در ادامه بررسیها متوجه شدم پای مرغ در کشور ما خواهان چندانی ندارد و مصرف نمیشود، اما کشورهایی مانند چین و ویتنام از این محصول بسیار استقبال میکنند و خواهان آن هستند، از این رو حتی از کشورهای دیگر نظیر امریکا نیز به چین و ویتنام صادرات پای مرغ وجود دارد.
این کارآفرین با جمعآوری ضایعات مرغ که حتی کشتارگاهها برای معدوم ساختن آنها مبالغی را هزینه میکردند کار خود را آغاز کرده بود و پس از گذشت دو سال برای خود کارگاه راه انداخته بود و حتی نزدیک به 50نفر کارگر و کارمند داشت. او ضایعات مرغ و مخصوصا پای آنها را از سطح کشتارگاهها جمع میکند و پس از تمیز کردن به قیمت خوب صادر میکند.
مسئله بهتر اینکه حتی میتوان این محصول را بهصورت کنسرو یا بستهبندیهای شکیل تدارک دید و صادر کرد. البته ماندگاری پای مرغ نسبت به گوشت آن مقداری بالاتر است، اما میتوان اقدام به راهاندازی سردخانه کرد تا با فرآوری بیشتر به صادرات هرچه بهتر این محصول پرداخت. پس بهتر است اگر شما هم دستی در پرورش و مرغداری یا صادرات دارید زودتر به فکر راهاندازی ایدهای جالب و پرطرفدار باشید.