پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس در پایان دادوستدهای بیست و نهمین هفته معاملاتی تالار شیشه‌ای در سال‌جاری به افت ناتمام خود ادامه داد و ریزش ۰.۳۰‌درصدی را به ثبت رساند و با رساندن زیان سهامداران به 1.7 درصد، کارنامه‌ ضعیفی از خود به نمایش گذاشت. در هفته گذشته ادامه ریزش قیمت سهام شرکت‌ها و بی‌انگیزگی سهامداران برای خریدوفروش سهم موجب کاهش شدید ارزش و حجم معاملات شد. این در حالی است که در هفته گذشته و در کنار رکود صنایع مطرح بورسی، صنایع قندی و دارویی از اقبال سهامداران برخوردار شده و افزایش تقاضای خرید را در کارنامه خود ثبت کردند.

4121242121245223636336464

پیش‌بینی می‌شود با توجه به ادامه رکود اقتصادی داخلی و وضعیت اقتصاد جهانی، بورس در فصل پاییز تغییر چندانی نداشته باشد. آن هم در شرایطی که کاهش قیمت جهانی برخی کالاها به رکود بیشتر اقتصاد کشور و در نتیجه کاهش سودآوری بنگاه‌های تولیدی دامن زده و به ادامه افت قیمت سهام شرکت‌ها منجر خواهد شد. با در نظر گرفتن شرایط فوق اگر دولت می‌خواهد وضعیت بازار سهام را بهبود ببخشد باید سیاست‌های خود را در قبال صنایع و بنگاه‌های تولیدی تغییر دهد. چنان که با وضعیت موجود، در کوتاه‌مدت نباید انتظار تغییرات اساسی در سودآوری بنگاه‌های تولیدی و در پی آن رونق بورس داشت.

گرچه در میان‌مدت این انتظار می‌رود که بنگاه‌های تولیدی اثرات رفع تحریم‌ها را به خود ببینند و بورس وارد فاز جدیدی شود. اما این امر نیازمند بهبود دیگر مولفه‌های تأثیرگذار بر بورس است. چنان که از کاهش نرخ سود بانکی به‌عنوان یکی از محرک‌های بازگشت نقدینگی به بورس در حالی صحبت به میان می‌آید که نکته مهم در این زمینه این است که کاهش نرخ تسهیلات بانکی مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان و فعالان صنایع در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد. نرخ سود بانکی موجب بالا رفتن بهره تسهیلات اعطایی به بنگاه‌ها می‌شود که این موضوع نیز بر سودآوری بنگاه‌های تولیدی از یک‌سو و رونق بازار سهام اثرگذار است. گرچه به نظر می‌رسد گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها نیز مانند گزارش‌های سه ماهه از جذابیت کافی برای معامله‌گران برخوردار نباشد.

افت 188 واحدی شاخص کل

در پایان معاملات هفته منتهی به 8 مهرماه 1394، شاخص کل با 188 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 61498 واحد رسید. شاخص بازار اول با 100 واحد کاهش به رقم 42764 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 588 واحد کاهش عدد 136070 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.23 درصد و 0.43 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 3024 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 55 درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 1905 میلیون سهم و حق تقدم در 126 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 37 درصد و 12‌درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات نرمال به 3024 میلیارد رسید و حجم معاملات نرمال با 1905 میلیون سهم به ترتیب با 47 درصد و 26 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. براین اساس تعداد 404653 برگه اوراق مشارکت به ارزش 404 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 62.5‌درصد و 62.7‌درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. طی هفته جاری استخراج سایر معادن با 7.63 درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با 7.01 درصد، محصولات کاغذی با 4 درصد، محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر با 3.44 درصد و زراعت و خدمات وابسته با 3.10 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

گروه قند و شکر در صدر صنایع فرابورس

در هفته دوم مهرماه، حجم معاملات بازار اول فرابورس ایران با رشد 350 درصدی روبه‌رو شد و در روز پایانی هفته اسناد خزانه اسلامی برای نخستین بار در بازار ابزارهای نوین مالی قیمت خورد. معاملات فرابورس ایران در هفته بیست و هشتم سال‌جاری با خریدوفروش 951 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6هزار و 531 میلیارد ریال به کار خود پایان داد. البته حجم و ارزش معاملات کاهش داشت که دلیل عمده آن قطعیت معامله بلوکی شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به ارزش 15 هزار و 307 میلیارد ریال در روز پایانی شهریور و لحاظ شدن حجم و ارزش این معامله در آمار هفته قبل است. نگاهی به بازارهای فرابورس ایران در هفته دوم مهرماه از افزایش 350 درصدی حجم و کاهش 59 درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت 43 و 27 درصدی حجم و ارزش معاملات بازار دوم حکایت دارد؛ به این ترتیب در بازار اول 660 میلیون ورقه بهادار به ارزش 212 میلیارد ریال و در بازار دوم 170 میلیون ورقه بهادار به ارزش 479 میلیارد ریال خریدوفروش شده است.

حجم معاملات هفتگی در بازار پایه در قیاس با هفته قبل از آن 79 درصد و ارزش معاملات 71 درصد کاهش یافت و 110 میلیون ورقه بهادار به ارزش 221 میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفت، ضمن اینکه در این مدت، 11 میلیون ورقه بهادار با ارزشی معادل 5 هزار و 619 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی دادوستد شد. در معاملات هفتگی، گروه قند و شکر با سهم 18 درصدی در صدر صنایع پیشرو جای گرفت و به دنبال آن گروه محصولات شیمیایی و بانک‌ها به ترتیب با سهم 13 و 10 درصدی قرار گرفتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/so38yVbL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه