مــــدل کــــارت امتیــــازی متـــــوازنBalanced Scorecard - BSC که برای اولین بار بهعنوان روشی برای ارزیابی عملکرد سازمانها معرفی شد، امروزه بهعنوان یکی از بهترین روشها برای برنامهریزی استراتژیک بهگونهای که قابل پیادهسازی باشد، مطرح است. كارت ارزیابی متوازن یك مفهوم نوین مدیریتی است كه به همه مدیران در همه سطوح كمك میكند تا بتوانند فعالیتهای كلیدی خود را پایش و كنترل کنند. مدل ارزیابی متوازن، اهداف و استراتژیهای شرکتی را به یک مجموعه مفهومی از معیارهای سنجش عملکرد تبدیل میکند که چارچوبی برای اندازهگیری و سنجش مدیریت استراتژیک فراهم میسازد. کاپلان و نورتون برای جامعیت شاخصها و درک تصویری روشن از سازمان، پیشنهاد میکنند مدیران، اطلاعاتی درخصوص چهار منظر را در یک کارت یادداشت تعدیل شده جمعآوری کنند و به تحلیل آنها بپردازند.
در ایجاد یک کارت امتیازی متوازن، بیش از هر چیز توجه به اهداف کلی، آرمانها و ماموریتهای سازمان لازم است. در این مرحله بررسی ماموریتها و آرمانها و شناسایی گروههای محوری که بر سازمان تأثیر میگذارند یا از سازمان متاثر میشوند، حائز اهمیت است. در گام بعدی، لازم است انتظارات هریک از گروهها مشخص شود. پس از شناسایی انتظارات طرفین، اولویتبندی آنها در دستور کار قرار میگیرد. از این طریق میتوان اهداف حیاتی سازمان را برای تأمین انتظارات تعیین کرد. گام بعدی بررسی شرایط و ایجاد استراتژیهای محوری برای استفاده هرچه بیشتر از فرصتها را شامل میشود. در این مرحله شاخصهای مرتبط با اهداف و اثربخشی استراتژیها ایجاد و در چهار حوزه یاد شده، قرار میگیرند.
در پایان لازم است برای هر شاخص اندازهای جهت دستیابی در پایان دوره مشخص شود. برای ایجاد کارت امتیازی متوازن بهتر است افرادی که در نیمه بالایی هرم سازمانی قرار دارند، وارد عمل شوند. براین اساس، این مدل استراتژی سازمان باید به ابعاد و اهداف عملکردی در چند لایه (طبق مدل اصلی به چهار لایه مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و زیرساختهای رشد و یادگیری) تبدیل شده و سپس برای هریک از اهداف تعیین شده در این لایهها یک یا چند شاخص و اهداف استاندارد برای اندازهگیری میزان دستیابی به اهداف تعیین شود. در مرحله آخر برای دستیابی به استانداردهای تعیین شده برای هر شاخص تعدادی طرح و اقدام عملی تعیین و تعریف میشود.