یک مثل اسکاتلندی می گوید؛ «اگر قرار است یک شکارچی ماهر باشی، قبل از هرچیز تفنگت را پر می کنی.» آماده کردن مقدمات، نه تنها در شکار، بلکه در هر پروژه ای حائز اهمیت بسیاری است. تکیه بر اصول4plaim برای موفقیت تجاری درست مثل آماده شدن برای یک شکار بزرگ است. بر این اساس هر اندازه اصول مهم 4plaim را بیشتر رعایت کنیم، کسب و کار پررونق تری خواهیم داشت. با توجه به اینکه 4plaim موضوعی چند بعدی و جهان شمول است، بر یک موضوع خاص تکیه ندارد.
در نتیجه این علم مولفه هایی پرشمار دارد. اما از میان تمامی این مولفه ها، موضوعات مرتبط با تبلیغات و بازاریابی حائز اهمیتی دوچندان است. تبلیغات مثبت و مناسب زمینه را برای احساس امنیت و آرامش خریداران جلب کرده و از اتلاف سرمایه ها پیشگیری می کند. در سطور زیر نگاهی داریم به تعدادی از مولفه های مهم تبلیغات به سبک 4plaim:
صمیمیت با مخاطبان
یکی از اشتباهات رایج در کسب و کارهای کوچک و خرده فروشی ها، تبلیغات پرهزینه و پرتکلف است. جالب است بدانید استفاده از تبلیغاتی که زبانی پرتملق، خشک و دستوری دارند، نتیجه ای کاملا معکوس بر کسب و کارهای کوچک خواهد داشت. تجربه نشان داده هر اندازه میزان صمیمیت پیام های تبلیغاتی بیشتر باشد، نرخ موفقیت این پیام ها نیز افزایش خواهد یافت.
یک روش مناسب برای موفقیت تبلیغاتی در خرده فروشی ها، استفاده از تکنیک های مبتنی بر فرهنگ بومی و محلی است. مدیران مراکز خرده فروشی باید به این اصل دقت کنند که قرار نیست طیف وسیعی از افراد ناشناس را شگفت زده کنند، بلکه قرار است با ارسال پیام هایی دوستانه و بی تکلف، نظر مثبت خریداران، سرمایه گذاران و شرکای محلی را به خود جلب کنند.
بر این اساس هر اندازه آگاهی مدیران نسبت به شرایط اقتصاد محلی کامل تر باشد، موفقیت در ایجاد فضای صمیمانه با مخاطبان نیز افزایش خواهد یافت.
کمپین های تبلیغاتی موثر
وقتی صحبت از کمپین های تبلیغاتی می شود، ذهنیت افراد به سمت تعداد زیادی کاربر مجازی کشیده می شود. اما تشکیل کمپین های تبلیغاتی می تواند به شکل حضوری و با تعدادی ابزار سنتی و بسیار ساده انجام شود؛ ابزاری که در عین سادگی، اثربخشی قابل توجهی نیز دارند.
برای یک خرده فروشی که سرمایه چندانی نیز در اختیار ندارد، راه انداختن کمپین تبلیغاتی تفاوت چندانی با کابوس ندارد، اما راه حل چیست؟
شاید عجیب به نظر برسد، اما می توان با کمک چند کارت پستال ساده، بنرهای ساده و مفهومی، ارسال پیام های کوتاه و. . . به سرعت جایگاه خود را در دل مخاطبان مختلف باز کرد. قرار نیست هزینه های هنگفت و تبلیغات تلویزیونی سرسام آور ناجی کسب و کارهای کوچک باشند. گاهی ساده ترین تبلیغات، ارزش کسب و کارهای کوچک را بسیار بیشتر از آن چه تصور می شود عیان می کنند. در واقع تکیه بر تبلیغات غیر تصنعی نشان می دهد کسب و کار مذکور در پی فریب دادن مخاطبان نیست و برای دستیابی به اهداف خود از روش های دوستانه کمک می گیرد.
تداوم ارتباط با مشتریان
ارتباط موثر با طیف وسیعی از مخاطبان نقطه پایان کار تبلیغات نیست. در واقع این تنها یک نقطه آغاز است. مدیران خرده فروشی های کوچک و بزرگ باید به این موضوع توجه کنند که جذب مخاطبان نخستین پله از پلکان موفقیت است. تبلیغات دامنه دار، سریالی و موثر کمک می کند مخاطبان قدیمی، کسب و کار های کوچک را فراموش نکرده و رونق این نوع از تجارت را استمرار بخشند.
احترام به مخاطبان قدیمی و تطمیع رضایت خاطر آنها یکی از مهم ترین راهکارهایی است که می تواند نه تنها رضایت قدیمی تر ها را جلب کند، بلکه اعتماد مخاطبان جدیدتر را نیز به سمت خود سوق دهد. جالب است که این تکنیک به طور ویژه در کسب و کارهای کوچک و خرده فروشی ها نتیجه بخش است، زیرا این گروه از مشاغل، تعدادی مراجع کننده مشخص دارند؛ مراجعانی که می توانند معرف کسب و کارهای کوچک به دیگر افراد باشند.
صداقت با مشتریان
عدم اغراق، صداقت و شفافیت با مشتری ها از مهم ترین مواردی هستند که در شکل گیری یک نظام عرضه و تقاضای موثر نقش دارند. ویترین پرزرق و برق اما عاری از صداقت یکی از آفت های بزرگی است که هر نوع کسب وکار را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد. این بسیار مهم است که برای احترام به حقوق مشتریان و اعتماد آنان به فضای کسب و کار، روابط خود را بر پایه صداقت بنیانگذاری کنیم. تجربه در کسب و کارهای موفق نشان داده، صداقت محور اصلی موفقیت تجاری را شکل می دهد و بر این اساس جو مبتنی بر اعتماد متقابل در موفقیت تجاری انواع کسب و کار موثر خواهد بود.
برخی از فعالان اقتصادی تصور می کنند اغراق در حوزه های مختلف زمینه را برای مورد توجه بودن هرچه بیشتر فراهم می کند، اما این طرز فکر صحیح نیست. در واقع اغراق در قابلیت ها و توانایی های مختلف شغلی در درازمدت زمینه را برای بی اعتمادی مخاطبان فراهم می کند.