در هر کسبوکاری که باشید، مشتریانی هستند که کنار آمدن با آنها کار آسانی نیست. کنار آمدن با مراجعهکنندگان به اندازه نشستن روی شنهای ساحلی و تماشای امواج دریا لذتبخش است، اما برخی مشتریها این حس خوشایند را از شما میگیرند و کار را برایتان طاقتفرسا و تحملنشدنی میکنند، آنقدر تحملناپذیر که میتوان از آنها به عنوان یک تنبیه سختگیرانه و غیرمعمول نام برد.
در عین حال نباید از کنار این مشتریها به سادگی گذشت، زیرا ممکن است برای کسبوکارتان سود خوبی به همراه داشته باشند. کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا متوجه شوید که با چه نوع مشتریای سروکار دارید، سپس راهکار برخورد با او را پیدا کنید. گاهی اوقات یک مشتری سخت میتواند یک مشتری خوب باشد، به جای گذر کردن از این مشتریها با آنها کنار بیایید. در این مطلب قصد داریم به برخی از انواع این مشتریها و چگونگی کنار آمدن با آنها اشاره کنیم.
مشتریان خودرای
مشتریهای خودرای یا خودسر گروهی از مشتریها هستند که حتی پیش از سوار شدن به ماشینشان، تصمیمشان را گرفتهاند.
این گروه فکر میکنند که در همه امور تخصص دارند، همه چیز را میدانند و نمیتوانند از تصمیمشان ذرهای صرفنظر کرده و آن را تغییر دهند، حتی اگر نظرشان را تغییر دهند باید قطعا منفعتی برایشان به همراه داشته باشد.
بهترین و تنها راه برای برخورد با این دسته از مشتریان این است که مثل خودشان رفتار کنید. این دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید یعنی مثل یک آدم خودرای با این افراد برخورد کرده و متقاعدشان کنید که ایده شما همان ایدهای است که آنها در ذهن دارند. درست مثل یک تاکتیک جنگی نقاط قوت دشمنتان را به نقاط ضعفش تبدیل کنید.
مشتری عصبی
این دسته از مشتریها تمایل دارند هر چیزی را که سر راهشان قرار دارد از سر راه بردارند و باعث رنجش و آزار همه میشوند یا به سرعت عصبی شده و نسبت به همه مسائل واکنش نشان میدهند. بهترین راه برای کنار آمدن با مشتریهای عصبیمزاج این است که به آنها فضای لازم را بدهید.
رفتار این افراد، درست مانند بدخلقی کردن یک کودک است که پس از بدخلقی رفتارش تغییر کرده و حتی عذرخواهی میکند و سعی خواهد کرد رفتارش را جبران و به نوعی از شما دلجویی کند. فقط مراقب باشید که هرچیزی میتواند محرک این افراد باشد و هر لحظه از کوره در رفته و عصبی شوند، آماده اینگونه رفتارها باشید و آب خنک در دسترستان قرار دهید تا در صورت لزوم به این افراد تعارف کنید.
مشتری مردد
به همان اندازه که مشتری خودرای میتواند شما را آزار دهد، یک مشتری مردد نیز میتواند غیرقابل تحمل باشد. این مشتری همان فردی است که پیش از اینکه از خانه بیرون بیاید، 45دقیقه زمان صرف کرده تا تصمیم بگیرد چه لباسی به تن کند، چه پیراهنی را با کتوشلوارش سِت کرده و چه کفشی برای آن روز بپوشد تا با لباسش همخوانی بیشتری داشته باشد.
با چنین مشتری هم باید مثل یک کودک رفتار کنید و هر قدمی که برمیدارد همراهش باشید، سوالهای بیشتری را نسبت به حد معمول پاسخ دهید و منتظر بمانید تا این مشتری مردد صدها بار تصمیماش را تغییر دهد. این مسئله واقعا آزاردهنده است، زیرا چنین مشتریهایی وقتتان را بیش از یک مشتری معمول خواهند گرفت.
تنها راه کنار آمدن با یک مشتری مردد این است که صبور باشید. مهم نیست چقدر به خاطر این مشتری آزار دیدهاید، چقدر وقتتان را صرف او کردهاید و حتی چقدر دندانهایتان را از شدت ناراحتی بههم فشردهاید، فقط باید یک نفس عمیق بکشید و با خودتان بگویید که این مشتری میتواند برایتان پول به همراه داشته باشد.
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com