توجه بیش از حد جوانان به ظاهر عامل بهوجود آمدن نیازهای کاذب در آنان میشود. بالا بودن مصرف لوازم آرایشی و استفاده از ابزارهای غیرضروری و بعضا گرانقیمت در بین جوانان و در کشور ما یک پدیده اجتماعی عادی نیست، مشکل بزرگی است که نباید به آن ساده نگاه کرد. افزایش مصرف لوازم آرایش ثمره مطالعات کارشده و برنامهریزیشده تولیدکنندگان این محصولات در جهت بهوجود آوردن نیازهای کاذب در بین جوانان، عادی و هنجار نشان دادن استفاده از آنهاست. تولیدکنندگان این لوازم به دنبال آن هستند تا روزبهروز دامنه مصرف این لوازم را به دلیل بالا بردن سودهای مادی و جلوگیری از بیکار شدن نیروهای کار خود گسترش دهند.
تبلیغات ماهوارهای یکی از عواملی است که موجبشده تا مردم زودتر فریب بخورند و بدون توجه به صحت و سقم و درستی این تبلیغات این لوازم را مصرف کنند. مردم به اندازه کافی آگاه نیستند. چهبسا تبلیغات خود ما نیز خواسته و ناخواسته در خدمت آنان قرار میگیرد که بعدها آثار زیانبار آن اعلام میشود. انتقال سریع و راحت این محصولات به لحاظ کمحجم بودن و انتقال از طریق شبکههای مطمئنتر مثل داروخانهها، از ویژگیهای این محصولات است. هماکنون غرفه لوازم آرایشی در داروخانههای سطح شهر از غرفه داروها بزرگتر است. به سه دلیل گرایش جوانان به مصرف این لوازم بیشتر است که یکی از آنها ناآگاهی افراد است. دومین علت آن است که جوانان برای جلب توجه، اهمیت بیشتری به ظاهر میدهند و از توانمندی درونیشان که برای بروز و ظهور نیاز به زحمت دارد، غافل هستند، که این مصرف بیش از حد سبب ایجاد نیازی کاذب در بین جوانان میشود. سومین علت کمبود نهادهای مدنی است. نهادهای مدنی برای ابراز وجود و جذب انرژی احساسی و هیجانی جوانان کم هستند و به اندازه نیاز جوانان نهادهای مدنی نداریم. جوانان سرمایه مهارتی و فرهنگی جامعه هستند. وجود این نهادها موجب رشد جوانان و ایجاد عرصهای برای بروز و ظهور توانمندیهای آنها میشود. زیبایی بد نیست اما افراط بد است، توجه به زیبایی در حدی خوب است که فرد از اصول و مهارتهای اساسی خود باز نماند و توجه به نیازهایی پیدا نکند که کاذب هستند.