سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس ایران این روزها واکنش متفاوتی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای نشان داده و با وجود اینکه به نظر می‌رسید بورس پس از اعلام نتایج مثبت شود و شاخص روندی صعودی به خود بگیرد اما این اتفاق نیفتاد. چند روز پیش از اعلام نتایج شاخص مثبت بود و ارزش بازار سهام در پی افزایش روند معاملات بالا رفت اما در روزهای پس از اعلام نتایج شاخص منفی شد. فردین آقا بزرگی، کارشناس و تحلیلگر بورس در این زمینه گفت: پس از رفع ابهامات اولیه درباره مسائل هسته‌ای و از ابتدای سال ۹۴ و پس از مذاکرات متعددی که صورت گرفت، گمانه‌زنی‌ها در مورد روند بورس مثبت شد و قیمت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و بالا رفت، به‌طوری‌که در مقطعی نرخ بازده بورس ۱۲درصد افزایش یافت، اما دوباره منفی شد و در حال حاضر هم ۹درصد مثبت شده است.

وی تصریح کرد: واکنش‌ها در بورس درست است و این واکنش‌ها بستگی به وضعیت متغیرها دارد؛ در اصل بورس معلول است و این متغیرها هستند که واکنش‌ها را می‌سازند. تا زمانی که نتیجه قطعی توافقات نه‌فقط روی کاغذ بلکه به‌صورت ملموس مشاهده نشود، آثار روی وضعیت بورس نمایان نخواهد شد اما رفته‌رفته با مشخص شدن وضعیت آثار رفع تحریم‌ها را خواهیم دید. وی در مورد انتظارات از آینده بورس عنوان کرد: عملکرد عمده شرکت‌ها در سال ۹۳ و پیش‌بینی شش ماهه اول سال ۹۴ نشان می‌دهد که نباید انتظار داشته باشیم در سال‌جاری آثار سود و زیان قابل توجهی در سهام شرکت‌ها مشاهده شود. وی چشم‌انداز بورس کشورمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این شرایط تصمیمات و اقدامات اقتصادی که با تلاطم و نوسان کمتری همراه باشد، به نفع بورس ما است و دولتی‌ها هم نباید با تصمیمات خاص خود روی شرکت‌های بورسی تاثیرات منفی ایجاد کنند.

توصیه به نگه داشتن سهام در میان مدت

در همین رابطه حامد ستاک، کارشناس و تحلیلگر بازار سهام گفت: بورس کشورمان باوجود اینکه همواره باید منطبق بر اتفاقات اقتصادی و سیاسی و هماهنگ با این جریانات باشد، در مواردی این هماهنگی وجود ندارد و این وضعیت را در این روزهای بازار سهام شاهد هستیم. وی افزود: باوجود گشایش‌های سیاسی و اقتصادی محتملی که بازار سهام کشورمان مدت‌ها منتظر آن بوده اما قیمت‌ها و شاخص روند نزولی به خود گرفته است. مهم‌ترین عامل این اتفاقات بروز رفتارهای هیجانی از جانب سرمایه‌گذاران است و اصلی‌ترین عامل بروز این رفتارهای هیجانی، روند نزولی یک سال و نیم گذشته در بازار است که بسیاری از فعالان بازار سهام که سرمایه خود را دچار زیان در مدت گذشته دیده‌اند، روند صعودی و مداوم بازار را هنوز باور نکرده‌اند و با افزایش مقطعی که ایجاد شد، اقدام به خارج شدن از بازار و فروش سهم خود کرده‌اند.

ستاک، توصیه‌ای را هم به سهامداران داشت و در این زمینه بیان کرد: پیش‌بینی درباره بازار سهام و آینده آن از آنجا که با عوامل بسیاری مرتبط است، با احتمال خطای بالایی بوده و بارها دیده شده است که تمام پیش‌بینی‌ها در عرض چند ساعت شکل دیگری به خود گرفته است اما با توجه به داده‌های اطلاعاتی امروز به نظر می‌رسد نگه داشتن سهام برای سهامداران در میان مدت نتیجه مطلوبی داشته باشد.

بازدهی بلند‌مدت بازار سهام

در عین حال، بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: بازار سهام می‌تواند در حداقل یک تا دو سال آینده و مطابق با برداشته شدن تحریم‌ها بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. با وجود لغو تحریم‌ها به تعبیری حباب قیمتی بازار سهام برداشته شده و می‌توان انتظار روند تعال در این بازار را در بلند‌مدت داشت، همچنین با وجود ایجاد شرایط رونق در بورس تهران به سهامداران توصیه می‌شود از رفتارهای هیجانی در معاملات دوری کنند و از بازار سهام در کوتاه‌مدت انتظار کمتری داشته باشند، زیرا بازدهی مطلوب از این بازار را می‌توان در یک دوره بلند‌مدت مشاهده کرد.

منبع : مهر
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YwTiB4uP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه