پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

با اینکه بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته چهار روز منفی پیاپی را سپری کرد اما هم‌اکنون قیمت ذاتی شرکت‌ها ارزنده است، گرچه سهامداران در مقابل پتانسیل‌های مثبت بازار سهام، منفعل‌تر عمل می‌کنند. باید در نظر داشت که تا اجرایی شدن مفاد توافقنامه و لغو کامل تحریم‌ها زمان زیادی طول می‌کشد و با شرایط فوق سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری با حجم بالا محتاطانه رفتار می‌کنند. انتظار می‌رود با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده دوباره سرمایه‌های جدید جذب بازار سهام شوند، اما تا آن زمان بازار نوسانی خواهد بود. یکی از دلایل نوسانی بودن شاخص‌های اصلی بازار سهام در روزهای پس از توافق تاثیر‌پذیری این بازار از اتفاقات کوچک و بزرگ است.

7میلیون سهامدار، منتظر تصمیم دولت و مجلس

دلیل اصلی این تاثیرپذیری عمق کم بورس است که هیجان‌پذیری آن را بالا می‌برد. این هیجان با توجه به اطلاعات و آماری که سازمان بورس اعلام کرده مبنی بر اینکه حدود 7میلیون کد سهامداری و سهامدار وجود دارد، قطعا آثار بی‌شماری بر اقتصاد کشور می‌گذارد. چنانکه آینده حضور سهامداران در بورس به سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار سهام بستگی دارد و اقدامات دولت و مجلس در ورود نقدینگی به این بازار بیش از پیش مهم می‌نماید. اما رفتار دولت و سازمان بورس در روزهای حساس بازار منفعلانه بوده است و مجلس نیز با تصمیم‌هایی مانند افزایش شش برابری قیمت گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی، خود به بحران هرچه بیشتر در این بازار دامن زده است.

وابستگی شرکت‌های بورسی به قیمت محصولات جهانی

از سوی دیگر بیش از 50 درصد از شرکت‌های موجود در بازار سهام، به قیمت محصولات جهانی وابستگی دارند. از سوی دیگر مشاهده‌ می‌شود قیمت جهانی محصولاتی مانند سنگ آهن، فولاد و مس کم شده است و همچنین به علت کاهش سرعت رشد اقتصاد چین، چشم‌انداز کوتاه‌مدت این بازارها، با ‌افزایش قیمت همراه نیست. چنانکه به دنبال تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش 1.9درصدی ارزش یوان در برابر دلار، تمام بازارهای بورس جهانی با افت همراه شدند. بر این اساس بازار بورس لندن افت 1.40درصدی، شاخص سهام یورو استاکس افت 3.35درصدی، شــاخـص ســهـام داکــس آلـمان کـاهـش 3.27درصــدی، شاخص سهام در فرانسه افــت 3.40درصـــدی، شاخص بورس اسپانیا افت 2.44درصدی و تمام شاخص‌های ایالات متحده با افت همراه شدند.

ریزش دسته‌جمعی شاخص‌های بورس

شاخص کل، حجم، ‌ارزش و ‌دفعات معاملات در هفته‌ای که گذشت به ترتیب ۱.۱۳، ۴۱، ۵۹ و ۳۰ درصد افت کردند. در هفته‌ای که گذشت تعداد 1609میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 3431 میلیارد ریال در 131 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 41، 59 و 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد. ارزش معاملات نرمال نیز در این مدت به 3431میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال به 1609میلیون سهم و حق تقدم رسیدکه به ترتیب 57 و 39درصد کاهش را به ثبت رساند. براین اساس تعداد 288431 برگه اوراق مشارکت به ارزش 2856172 میلیارد ریال هم در هفته گذشته معامله شد که به ترتیب 275 و 662درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افت 748 واحدی شاخص کل

همچنین شاخص کل با 748واحد کاهش در پایان معاملات هفته منتهی به 23 مردادماه به رقم 65703واحد رسید و شاخص بازار اول نیز با 703واحد کاهش به رقم 46701واحد و شاخص بازار دوم با 649واحد کاهش به عدد 139752 واحد رسیدند که به ترتیب با 1.48 و 0.46درصد کاهش مواجه شدند. گروه استخراج سایر معادن با 6.70درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با 5درصد و گروه ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری با 2.65درصد و قند و شکر با 1.68درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها در هفته گذشته به خود اختصاص دادند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GQ6NCSVf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه