شاید 30 سال از عمر ورود نخستین بازی رایانهای در کشور بگذرد. طبق آمار این صنعت توانسته بهطور میانگین حدود دو ساعت در روز از وقت گیمرهای ایرانی را تصاحب کند. در سالهای گذشته هجوم بازیهای خارجی و استقبال بینظیر از آنها باعث شد تا مسئولان به فکر راهکاری برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ غربی که «تهاجم فرهنگی» خوانده میشد بیفتند. در این بین نهادی با نام «بنیاد ملی بازیهای رایانهای» به منظور نظارت بر بازیهای وارداتی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی شکل گرفت که توانست چرخ صنعت گیم در ایران را به گردش در آورد. در این مدت شرکتهای خـصـوصی و خـصـولتی توانستند تولیداتی در قد و قامت شرکتهای معروف خارجی ارائه دهند و بازار خارجیها را در داخل کشور متزلزل و کاربران ایرانی را جذب خود کنند.
در این چند سال شرکتهای خصوصی فراوانی با تولیدات متنوع شکل گرفتند و حتی توانستند به بازارهای خارجی و نمایشگاههای بینالمللی وارد شوند و در آنجا با دریافت جوایز متعدد حرفی برای گفتن داشته باشند. اما به گفته فعالان این بخش، این صنعت آن طور که باید و شاید از حمایتهای دولتی برخوردار نیست و با اینکه میتواند نقش مهمی را هم در فرهنگ و هم در اقتصاد کشور ایفا کند هنوز با خلأهای حمایتی مواجه است.
مسعود غفوری، مدیرعامل شرکت پردیس گیم درباره مشکلات بازی سازان ایرانی به «فرصت امروز» گفت: در چند سال گذشته وعده و وعیدهای زیادی را از مسئولان در زمینه حمایتهای دولتی شنیدهایم که به ندرت عملی شدهاند که این امر باعث شده اکثر شرکتهای فعال به ورشکستگی کشیده شوند و در حال حاضر این صنعت هیچگونه حمایتی نمیشود و مشکلات توزیع، سرمایهگذاری و تبلیغات گریبانگیر بازیسازان داخلی است. وی افزود: در سالهای گذشته بنیاد ملی بازیهای رایانهای در زمینه تبلیغات و توزیع کمکهای زیادی میکرد اما در حال حاضر همه این حمایتها قطع شده است.
غفوری با تاکید بر استقبال زیاد مردم از بازیهای ساخت داخل گفت: برگزاری نمایشگاهها میتواند کمک زیادی به بازیسازان کرده تا محصولات جدید خود را به متقاضیان معرفی کنند که متاسفانه این نمایشگاه هم در سال گذشته برگزار نشد و خبری هم از برگزاری آن در سال جدید نیست. تولیدکننده بازی شبگرد درباره علت عدم وجود بازیهای داخلی برای کنسولهای بازی اظهار کرد: تحریمها مانع اصلی ورود بازیهای ایرانی به کنسولهای مطرح دنیاست چرا که برای ورود به این بازار باید همکاریها و تفاهمهایی بین بازی ساز و مثلا شرکت مایکروسافت اتفاق بیفتد که به علت وجود تحریمها این اتفاق تا به حال رخ نداده است که در بخش کامپیوترهای شخصی و تلفن همراه این مانع وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه از ارائه محصول جدید این شرکت پنج ماه میگذرد و هنوز با درآمدزایی فاصله زیادی دارد، گفت: بازی شبگرد با 500 میلیون تومان سرمایه تولید و در شهریور ماه گذشته به بازار عرضه شد که در این مدت تنها 70 میلیون تومان از آن به شرکت بازگشته است و گمان نمیرود به این زودیها این سرمایه تامین شود.
غفوری افزود: علت این امر هزینهای است که ما برای توزیع با آن مواجه میشویم و با توجه به سرعت پایین اینترنت در داخل کشور نمیتوانیم آن را بر پایه اینترنت به دست مشتری برسانیم و باید بهصورت مستقیم و فیزیکی به این بازار وارد شویم. این محدودیتها در بازار داخلی باعث شده که به فکر بازار جهانی باشیم چون این بازار ظرفیت خریدوفروش دیجیتالی را دارد.
وی افزود: صنعت گیم ایراندارای پتانسیل بسیار خوبی است و دولت میتواند درآمد خوبی از این بخش کسب کند و باید زمینههای این درآمدزایی را مهیا کند. این بازیساز ادامه داد: اگر مشکل فروش برای شرکتهای بازی ساز برطرف شود یکی از بزرگترین موانع این صنعت برداشته میشود. غفوری درباره نقش بـازیهـای رایـانـهای در بخش فرهنگسازی گفت: بازیهای رایانهای نقش زیادی را در این زمینه ایفا میکنند بهطوریکه در سالهای گذشته استقبال خوبی در داخل کشور از بازیهایی با سبک و سیاق داخلی شده است اما باید به این نکته توجه داشت که برای ورود به بازارهای خارجی باید با شخصیتهای خارجی وارد شد چون کاربران کشورهای دیگر کمتر با فرهنگ و تمدن ایرانی آشناییدارند. وی در پایان یادآور شد: برای اینکه مردم کشورهای دیگر با فرهنگ ایرانی و بازیهای ایرانی آشنا شوند باید تبلیغات زیادی انجام شود که این امر نیاز به بودجه دارد؛ همانطور که گفته شد متاسفانه سرمایهگذاری زیادی در این صنعت نمیشود.
برگزاری نمایشگاه بازی در سال 94
در چهار سال گذشته سه نمایشگاه ویژه بازی رایانهای در کشور برگذار شد که به گفته فعالان این بخش با استقبال بینظیری از سوی مردم روبهرو شد که امسال این نمایشگاه به علتهای مختلف برگزار نشد. هادی کافی، سخنگوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره علت عدم برگزاری این نمایشگاه به «فرصتامروز» گفت: متاسفانه به علت کمبود بودجه این نمایشگاه امسال برگزار نشد اما در سال 94 نمایشگاه ویژه بازیهای رایانهای با کیفیت مطلوبتر برگزار خواهد شد.
وی افزود: تا به حال سه نمایشگاه ویژه بازی با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی برگزار شده است که متاسفانه خروجی زیادی نداشته است و بازاری شد برای فروش بازیهای خارجی؛ اما طبق تمهیدات جدیدی که در نظر گرفته شده است نمایشگاه سال 94 با کیفیت مطلوبتری برگزار خواهد شد. کافی درباره حمایتهای صورت گرفته از تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: نوع این حمایتها نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده است و درحال حاضر حمایتهای مالی مستقیم به صفر رسیده است اما تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفتهایم که میتواند کمکهای زیادی به فعالان این صنعت کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 100 شرکت بازیسازی در ایران وجوددارد گفت: براساس ردهبندی جدیدی که صورت میگیرد وامهای با بهره بسیار کم برای شرکتهای فعال در نظر گرفته شده که بتوانند سرمایه اولیه خود را تامین کنند تا شاهد بازار رقابتی در این زمینه باشیم.