شـــروع یــک کسبوکار اینترنتی کار مشکلی است و با اشتباهات و سختیهای متعـــددی همــراه اســت، بهخصوص اگر نخستینبارتان بـــاشــد. البتــه چـــون نخستینبارتان است، دلیل نمیشود که همان اشتباهاتی را تکرار کنید که سایر کارآفرینان تازهکار مرتکب میشوند. نباید پول به سختی به دست آمده را با اشتباهات بد از دست بدهید، فقط به خاطر اینکه یک تازهکار هستید. در این مطلب قصد داریم به مطرح کردن اشتباهاتی بپردازیم که پیش از شما کسانی که قصد راهاندازی کسبوکار آنلاین داشتند، مرتکب شدهاند.
بازی انتظار
لحظه موعود بالاخره فرارسید. بعد از گذراندن هفتهها جهت ساختن وبسایت، درنهایت درهای پورتال وبتان را گشودهاید. زمان این است که به هزاران بازدیدکننده صفحه وبتان خوشامد بگویید. اما صبر کنید... این لحظه هرگز فرانخواهد رسید. چرا؟ زیرا شما به جای اینکه یک مخاطب، بازدیدکننده و یک برنامه بسازید، فقط بازی انتظار را انجام دادهاید. بیایید به این حقیقت نگاهی بیندازیم: تقریبا یکمیلیارد وبسایت در اینترنت وجود دارد، یعنی وبسایت شما شماره 001/000/000/1 را به خود اختصاص میدهد. چگونه انتظار دارید دیده شوید، بدون اینکه کارهای دیگری را ترتیب دهید؟ جواب این است: شما دیده نخواهید شد. راهاندازی وبسایت فقط نخستین قدم در راه سفر کارآفرینیتان است. کارهای بسیار زیادی باید انجام دهید.
تولید نکردن محتوا برای پیشروی
بازاریابی محتوا یکی از جنبههای حیاتی کسبوکار امروز است. شما مقالات مفید، مطالب آموزشی، ویدئو، اینفوگرافی و... تهیه میکنید که مورد توجه تعداد بسیاری از مردم قرار میگیرد. اگر این کار را نکنید، چگونه میتوانید کسبوکارتان را مورد توجه قرار دهید؟ جواب این است: نمیتوانید. به وجود آوردن محتوای دیجیتالی یا از طریق یک شرکت تبلیغاتی یا به وسیله منابع خود شرکت امکانپذیر است که هر دوی این موارد نیازمند زمان و پول هستند، زیرا بازاریابی محتوا باید حرفهای، جذاب و موفقیتآمیز باشد. رعایت این نکته توجه بازدیدکنندگان را به وبسایتتان جلب خواهد کرد و مشتریها از طریق جستوجو در اینترنت و شبکههای اجتماعی جذب میشوند.
هر کاری را خودتان انجام دهید
امیدوارید که بالاخره کار تماموقتتان را رها کنید تا بتوانید یک کسبوکار آنلاین را مدیریت کنید. انتظار دارید این کسبوکار را به وسیله وبسایتی که خودتان اداره میکنید، راهاندازی کنید، مسائل مربوط به بازاریابیاش با خودتان باشد و تقریبا همه کارهای کسبوکارتان را به تنهایی انجام دهید. در واقع انتظار دارید که یک گروه یک نفره باشید. این اشتباه است. یکی از دلایلی که چرا برخی از وبسایتها و کسبوکارهای آنلاین بسیار موفق هستند این است که آنها متخصصانی را که مهارتهای پیش بردن یک کمپانی را دارند، به کار میگیرند، چه در زمینه کپیرایت، گسترش وب یا بازاریابی شبکههای اجتماعی، کسانی وجود دارند که از شما بهترند و میتوانند برای رسیدن به اهدافتان کمک کنند.
بازار هدفتان بسیار کوچک است
بارها شنیدهاید که یک نفر بگوید: «اگر فقط یکدرصد از این بازار، 10درصد از این بازار، 50درصد از این بازار در دستم بود، ثروتمند میشدم؟» چنین ایدهای در ابتدا ممکن است خوب به نظر برسد اما رشد کسبوکار آنلاینتان در نهایت فروخواهد ریخت، به این دلیل که بازار هدفتان بسیار کوچک است. بهتر است بازار بزرگتری را انتخاب کنید، زیرا بعدا فرصت خیلی خوبی خواهید داشت تا یک برش از یک کیک بزرگ را به دست آورید.
شروع کار با انتظارات اشتباه
کسبوکار آنلاینتان از بین خواهد رفت اگر شما انتظارات اشتباه داشته باشید. بهعنوان مثال، اگر برنامهریزی کنید که فقط سه ساعت در روز و چهار روز در هفته کار کنید، آنگاه سرنوشت بدی در انتظار کسبوکارتان خواهد بود یا اگر هدف شما به دست آوردن پول زیاد در سال اول کارتان باشد، باز هم شکست خواهید خورد. اینها انتظارات غلطی است که شما دارید. در ابتدا باید محافظهکار باشید. ایدههای بزرگ متعلق به کسانی است که به دلایل اشتباه وارد کسبوکار شدهاند.
قصد ندارید کسبوکارتان را وارد تلفن همراه کنید؟
امروزه مردم بیشتر از طریق تلفنهمراهشان در اینترنت جستوجو میکنند و برای خیلی چیزها از طریق تلفنهای همراه هوشمند و تبلتهایشان پول پرداخت میکنند. اگر کسبوکار آنلاین شما با این پدیده رو به رشد همراهی نکند، چند سالی بیشتر دوام نخواهید آورد. نداشتن یک وبسایت تلفنهمراه یا گزینههای پرداخت از طریق تلفنهمراه میتواند منجر به شکست کسبوکارتان شود.
غیرقابل مشاهده بودن در موتورهای جستوجو
اگر کسبوکار آنلاینتان در گوگل یا یاهو در سطح بسیار پایینی درجهبندی شده باشد، دو معنا دارد: در حال حاضر کسبوکار آنلاینتان متزلزل است یا تلاشی برای اینکه در فهرست صفحات موتورهای جستوجو قرار بگیرید، نداشتهاید. پدیدار شدن در هریک از این موتورهای جستوجو منجر به سوالاتی میشود از این قبیل که چقدر کسبوکارتان در دسترس است و آیا کمپانی شما میتواند محصولاتش را ارائه دهد.
علاوه بر این، وقت نگذاشتن برای دیده شدن در موتورهای جستوجو باعث میشود مشتریانی را که در اینترنت جستوجو میکنند، از دست دهید. باید از برخی استراتژیهای بهینهسازی موتور جستوجو (search engine optimization) استفاده کنید تا بتوانید جزو موارد جستوجو در صفحه اول باشید و شاید بتوانید در جستوجوها نخستین باشید.
کمبود عیار اجتماعی
کارشناسان بازاریابی معتقدند عیار اجتماعی بهترین راه برای به دست آوردن تعداد بازدیدکنندگان از یک تبلیغات و خرید آن محصول توسط آنهاست. در واقع بسیاری از کسبوکارها از این مسئله استقبال میکنند اما اختصاص زمان بیش از حد به آن کار اشتباهی است. بهعنوان مثال، اگر صفحه توئیتر شما بعد از سه ماه در کسبوکار فقط سه دنبالکننده داشته باشد، این مسئله شرمآور است و مشتریهای احتمالی هم از دست خواهند رفت یا اگر تعداد مشتریان بازدیدکننده صفر است یا حداقل یک نفر است، این مسئله نیز وجهه شما را از بین خواهد برد.
در واقع میتوانید در هر شبکه اجتماعی حضور داشته باشید اما زمانیکه بازدیدکننده نداشته باشید، بیشتر به کسبوکارتان آسیب خواهد رسید. راهحل این است که فقط روی یک شبکه اجتماعی تمرکز کرده و همانجا مشتری جذب کنید. زمانی که این مرحله را به اتمام رساندید، سراغ شبکه اجتماعی دیگری بروید و روی آن تمرکز کنید.
بدون هویت، بدون لوگو، بدون شخصیت
بیایید روراست باشیم؛ کسبوکارها و وبسایتهای بسیاری وجود دارند که شبیه هم هستند. اگر کسبوکار شما فقط شبیه 200 تا از آنها باشد، اصلا چرا باید یک نفر حتی آن را امتحان کند؟ نکته این است که سعی کنید متفاوت باشید تا بتوانید بالاتر از این ازدحام بایستید. برای انجام این کار داشتن یک هویت منحصر به فرد، شخصیت برجسته و یک لوگو و شعار خلاقانه لازم است، چنین وبسایتی با چنین ویژگیهایی همیشه در ذهن میماند. اگر این موارد را رعایت نکنید، شک نداشته باشید که بهزودی باید در پرتال وبتان را ببندید. اگر از این میترسیدکه باید پول زیادی را برای لوگو هزینه کنید، باید بدانید که وبسایتهای زیادی مثل لوگو گاردن (Logo Garden) وجود دارند که ابزار رایگان برای طراحی لوگو در اختیارتان قرار میدهند.
شروع یک کسبوکار آنلاین و به موفقیت رساندن آن بهخصوص در بازارهای دیجیتالی امروز کار بسیار دشواری است. مهم نیست چقدر سخت کار کنید، این نکات ظریف و دقیق است که میتواند یا کسبوکار آنلاینتان را به سمت موفقیت سوق دهد یا با مشکلات متعدد مواجه کند. چه این کسبوکار اینترنتی همه منبع درآمدتان باشد یا قسمتی از یک کار تماموقت، باید مطئن شوید که به اندازه کافی مجهز هستید تا ترافیک صفحه وبتان را افزایش داده و فروشتان را بالا ببرید.