صنعت خودرو که همانند سایر صنایع بورسی مدتهاست گرفتار رکود شده و با افت قیمتها دست و پنجه نرم میکند، چند هفتهای است که پا روی پدال نزول گذاشته و به مسیر کاهشی خود شدت داده و سرمایه سهامداران خود را آب کرده است. صنعت خودروسازی که روزگاری لیدر بازار سهام بوده و قبل از انجام توافق هستهای به گزینه اول سرمایهگذاری در بازار سهام تبدیل شده بود، مدتها است که حال و روز خوشی ندارد و متاثر از مشکلات متعدد و وضعیت نامطلوب شرکتهای خودروسازی، با بیاقبالی سهامداران و افت شدید قیمتها مواجه شده است.
این صنعت که قبل از انجام توافق هستهای به دلیل تأثیر مستقیم آن از لغو تحریمها با افزایش قیمت و اقبال سهامداران مواجه شده بود، بعد از توافق هستهای روند نزولی به خود گرفت و روزبهروز به زیان سهامداران خود افزود تا جایی که سهامداران زیادی بعد از یکسال صبر کردن به امید بهبود وضعیت خودروییها در بورس با زیان، سهمهای خود را به فروش رساندند. زیان سهامداران صنعت خودروسازی در حالی در سایه رکود حاکم در بازار سهام رقم میخورد که هفته گذشته به یکباره روند نزولی خودروییهای حاضر در بورس شدت گرفت و سهام این شرکتها با افت چشمگیر قیمت و کاهش تقاضا مواجه شد. این وضعیت تا جایی پیش رفت که صنعت خودروسازی با ثبت زیان 4 درصدی در یک هفته بیشترین زیان را در بین سایر صنایع کسب کرد.
زیان 36 درصدی صنعت خودرو در 6 ماه
بررسی عملکرد این صنعت طی یکسال گذشته نشان میدهد که صنعت خودروسازی و ساخت قطعات با در اختیار داشتن 31 صنعت، در حالی در یک سال گذشته زیان 19 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است که وضعیت نامطلوب آن در ششماه گذشته موجب شده شرکتهای خودرویی در ششماه گذشته زیان 32 درصدی را به سهامداران خود تحمیل کنند و در افزایش زیان از سایر صنایع پیشی بگیرند. این روند در بازدهی سهماه و یک ماهه صنعت نیز قابل مشاهده است بهطوریکه وضعیت نامطلوب این صنعت در سهماه گذشته تشدید شده و زیان 34 درصدی را به همراهان خود تحمیل کرده است. وضعیت یک ماه این صنعت هم نشاندهنده اوضاع نامطلوب شرکتهای خودروسازی نسبت به سایر شرکتها در بازار سهام است بهطوریکه در یکماه گذشته نیز این صنعت بیشترین زیان را نسبت به سایر صنایع به سهامداران وارد کرده و با کسب زیان 21 درصدی تنها در یک ماه با اختلاف فاحشی نسبت به سایر صنایع قرار گرفته است. تشدید روند نزولی این صنعت در حالی رخ میدهد که صنعت خودرو مدتهاست از مشکلات متعددی همچون کاهش سودآوری و کمبود نقدینگی در سایه تحریمها رنج میبرد اما در کنار این مشکلات، تشکیل کمپین نخریدن خودرو در ماههای اخیر نیز به کاهش چشمگیر تقاضا و افزایش موجودی انبارها بر وضعیت نامطلوب آن دامن زده است.
ادامه وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد و همچنین پابرجا بودن مشکلات شرکتهای خودروسازی و کاهش شدید سودآوری آنها در کنار کاهش تقاضا برای خرید خودرو موجب شده است سهامداران به این یقین برسند که شرکتهای خودروسازی در گزارشهای ششماهه خود نیز وضعیت مناسبی ندارند و این صنعت کماکان روند نزولی خود را ادامه دهد. بنابراین ترس و ناامیدی سهامداران شرکتهای خودروسازی از آینده این صنعت و از بین رفتن سرمایههایشان بعد از یکسال سرمایهگذاری، افزایش تب فروش و همچنین پشت کردن سهامداران به این صنعت را فراهم کرد.
علت ریزش قیمت سهام خودرو چیست؟
در همین رابطه عظیم ثابت، از کارشناسان بازار سهام درخصوص وضعیت صنعت خودروسازی و علت بیاقبالی سهامداران به این صنعت مهم گفت: صنعت خودرو میتوانست از لحاظ کیفیت و استانداردهای جهانی جایگاه خوبی داشته باشد اما جایگاه خود را با تحریمها و تعرفههای تعیین شده از دست داد بهطوریکه مصرفکنندگان با مقایسه خودروهای خارجی تفاوتهای آشکاری را مشاهده کردند. وی افزود: سرکارآمدن دولت جدید امید تازهای در صنعت خودرو ایجاد کرد و خودروسازان به تولید بیشتر اقدام کردند از سوی دیگر چانهزنی برای افزایش قیمتها موجب شد خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند. ماحصل این اقدام موجب شد تا مصرفکنندگان به این نتیجه برسند که کیفیت خودرو برخلاف افزایش قیمت رشد پیدا نکرده است و شرکتهای خودروسازی استانداردهای لازم را رعایت نمیکنند.
این کارشناس بورس تصریح کرد: این وضعیت در کنار رکود حاکم بر صنایع موجب شد افراد به سمت تشکیل کمپین نخریدن خودرو و پیوستن به آن سوق پیدا کنند اما خودروسازان به دلیل مشکلات ساختاری، افزایش هزینه و بهرههای بالا و نیز کمبود نقدینگی نتوانستند قیمت محصولات خود را کاهش دهند در این میان افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قیمتهای جهانی نیز موجب کاهش قیمت خودرو نشد و شرکتهای خودروسازی تنها اقدام به تسهیل شرایط کردند که این شرایط برای مردم جذاب نبود. وی یادآور شد: علاوه بر این مطلوب نبودن گزارشهای سهماهه شرکتهای خودرویی و ادامه مشکلات این صنعت در کنار نهایی نشدن قراردادهای خارجی موجب شد چشمانداز صنعت خودروسازی با ابهام مواجه شود بهطوریکه پیشبینی مطلوب نبودن گزارش ششماهه شرکتها و مشکلات عدم فروش باعث شد سهامداران از این سهم عقبنشینی کنند تا جایی که قیمت سهام شرکت سایپا بعد از ماهها به زیر قیمت اسمی (100تومان) رسید. ثابت گفت: این عوامل دست به دست هم داد و موجب شد این صنعت در بازار سهام با بیاقبالی سهامداران مواجه شده و ریزشهای شدیدی را تجربه کند بهطوریکه سهامداران در شرایط فعلی منتظر انتشار گزارش شش ماهه و برداشته شدن تحریمها در این صنعت هستند لذا کسی در این شرایط علاقهمند به خرید سهام خودروسازان نیست.
وی با بیان اینکه یکی از صنایعی که قرار است در شرایط پساتحریم شرایط مناسبی پیدا کند، صنعت خودرو است، تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان نتوانستند مصرفکننده را راضی نگه دارند و وضعیت این صنعت، هم در بخش واقعی و هم در بازار سهام مناسب نیست. وی با بیان اینکه نامه چهار وزیر و اشاره آنها به انباشت خودرو در انبارها در کاهش قیمت و افت تقاضا تأثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: صنعت خودرو برای بهبود وضعیت باید در فضای رقابتی پوستاندازی محسوسی داشته باشد و بتواند خودروهای باکیفیت تولید کند زیرا این صنعت مشکلات ساختاری داشته و اگر بتواند از فرصت پساتحریم استفاده کند و از نظر کیفیت گام بلندی بردارد، میتواند به جایگاه واقعی خود برسد.
این کارشناس بازار سهام با بیان اینکه در سایر کشورهای دنیا در زمان رکود قیمتها کاهش پیدا میکند تا انگیزه برای خرید افزایش یابد، عنوان کرد: متأسفانه صنعت خودرو با تحریم از تکنولوژی روز دنیا عقب ماند و مجبور به وارد کردن خودروهای بیکیفیت چینی شد. لذا برای رشد این صنعت در کنار رفع شدن تحریمها باید زیرساختهای این صنعت بهبود پیدا کند و خودروسازان برای این صنعت برنامهریزی دقیقی داشته باشند.