اینستاگرام یکی از محبوب ترین پلتفرم های اجتماعی در دنیا محسوب می شود. بسیاری از کارشناس ها درباره میزان محبوبیت آن تا آنجا پیش رفته اند که دنیای شبکه های اجتماعی را زیر سایه اینستاگرام می بینند. خب این تحلیل با توجه به عادت میلیاردها کاربر در سراسر دنیا برای چک کردن مداوم اینستاگرام خیلی هم دور از ذهن نیست.
آنچه اینستاگرام را برای برندها مهم کرده، نه حضور کاربران پرتعداد، بلکه امکانات ارتباطی جذابی است که در این پلتفرم وجود دارد. خب اینستاگرام اولین شبکه اجتماعی دنیاست که از تمام فرمت های ممکن محتوا پشتیبانی می کند. به علاوه، طراحی آن برای گوشی های هوشمند نیز جذابیتش را دوچندان کرده است. بنابراین ما در این میان با یک گزینه جذاب برای برندها به منظور بازاریابی رو به رو هستیم. اضافه شدن قابلیت خرید درون برنامهای هم که دیگر کار را تمام کرده است.
یکی از مزایای جالب اینستاگرام ارائه آپدیت های مداوم برای آن است. به طوری که بازاریاب ها خیلی خوب امکان استفاده از امکانات تازه در زمینه تولید محتوا و تعامل با مخاطب را دارند. یکی از آپدیت های جذابی که در طول چند سال اخیر حسابی سر و صدا به پا کرده بخش مربوط به ریلز است. خب ریلز در واقع سرویسی بود که اینستاگرام برای رقابت بهتر با تیک تاک روانه بازار کرد. اگرچه در ابتدای امر بدبینی زیادی نسبت به ریلز وجود داشت، اما این سرویس خیلی زود محبوبیتش در میان کاربران را پیدا کرد. به طور که امروزه یکی از گزینه های جذاب برای تولید محتوا و پروموت برندها محسوب می شود.
بی شک مقالات و گزارش های زیادی درباره نحوه طراحی ریلزهای جذاب دم دست وجود دارد. با این حال ما در این مقاله قصد نداریم دوباره سراغ همان ایده های تکراری برویم. در عوض بحث ما کمی متفاوت تر خواهد بود. فرض کنیم شما بهترین ریلزهای دنیا را تولید می کنید، اگر زمان مناسب برای انتشار ریلز را بلد نباشید، چه کار خواهد کرد؟ این سوالی است که به این سادگی امکان بررسی اش وجود ندارد؛ چراکه بازاریاب ها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیاز به استفاده از زمان بندی درستی هم دارند.
زمان بندی درست یا انتشار محتوا در زمان مناسب امری است که کمتر بازاریابی به طور جدی آن را بررسی می کند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم یک بار برای همیشه پرونده این مسئله را ببندیم. شما در ادامه با برخی از نکات کلیدی در رابطه با زمان درست برای آپلود ریلز آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را به اتفاق شما مرور کنیم.
ما در اینجا سعی می کنیم به برخی از نکات کلیدی که برای شناسایی بهترین زمان برای بارگذاری ریلز ضروری است، اشاره کنیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری نسبت به زمان درست بارگذاری ریلز پیدا کنید. در نهایت نیز ساعت های مناسب برای هر روز هفته را به اتفاق شما مرور خواهیم کرد. خب اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای برویم سراغ اصل ماجرا.
مطلب مرتبط: راهنمای استفاده از قالب های ریلز در اینستاگرام
یافتن دلیلی برای انتشار محتوا
اولین نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید، یافتن دلیلی برای انتشار محتواست. خب اگر شما دلیل روشنی نداشته باشید، مخاطب تان دچار سردرگمی خواهد شد. این مسئله ای است که می تواند برای تان دردسر زیادی به همراه بیاورد. احتمالا شما هم در اینستاگرام برندهایی را دیده اید که جز اعصاب خُردی برای مخاطب چیز دیگری به همراه ندارند. خب اگر حواس تان به یافتن دلیلی مناسب برای انتشار محتوا نباشد، شما هم خیلی زود تبدیل به یکی از این برندها خواهید شد. آن وقت دیگر حسرت فایده ای نداشته و نمی توانید اوضاع تان در بازار را بهبود بخشید.
خب هر محتوایی، حتی اگر در قالب ریلز نباشد، باید دلیل درستی برای انتشار داشته باشد. مثلا اگر شما به دنبال آموزش کار با محصولات تان هستید، این نکته باید در تیتر اصلی محتوا بازتاب پیدا کند. اینطوری مخاطب انگیزه بهتری برای مشاهده آن خواهد داشت. به علاوه، یک محتوای آموزشی معمولا در پایان هفته بارگذاری می شود. زمانی که مخاطب وقت خالی برای بررسی محتوا داشته و کار خیلی پیچیده نیست. به همین خاطر شما باید این نکته اساسی را همیشه در کانون توجه قرار دهید. وگرنه کارتان با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.
توجه به روزهای مختلف هفته
برخی از بازاریاب ها اصرار دارند در یک روز خاص ریلز خود را منتشر سازند. این در حالی است که اصرارهای بی مورد در این رابطه آخر سر کار دست شان خواهد داد. این نکته ای است که شما باید به عنوان مزیت رقابتی خودتان مدنظر داشته باشید.
متاسفانه خیلی از کارآفرینان خیال می کنند آخر هفته ها بهترین زمان برای انتشار محتواست و دیگر دور بقیه روزها را خط می کشند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید افق های تازه ای را به روی تان باز کنیم. خب روزهای دیگر هفته هم کاربران در شبکه های اجتماعی آنلاین هستند. بنابراین اینکه فکر کنید در روزهای دیگر خبری از فعالیت کاربران و محیط شلوغ شبکه های اجتماعی نیست، امر اشتباهی خواهد بود.
امروزه کاربران حتی در ساعت های کاری نیز در اینستاگرام آنلاین می شوند. اصلا برخی از افراد کارشان با این پلتفرم گره خورده است. بنابراین تمرکز صرف بر روی آخر هفته ها شما را از فرصت های طلایی برای اثرگذاری بر روی مخاطب بازخواهد داشت. نکته ای که در این میان باید بدان توجه داشته باشید، مسئله مربوط به سطح بالای رقابت در پایان هفته است. این امر به طور طبیعی شانس محتوای تان برای دیده شدن را کاهش می دهد. پس بهتر است کمی هم که شده به فکر استفاده از روزهای دیگر هفته باشید.
حتی اگر مخاطب شما نوجوان های مدرسه ای هم باشند، باز هم آنها از عصر تا پاسی از شب در اینستاگرام فعال هستند (حالا اینکه برخی ها سر کلاس هم سرشان در گوشی است را نادیده می گیریم!). بنابراین شما می توانید خیلی راحت روی این دسته از مخاطب ها سرمایه گذاری کرده و بازگشت سرمایه خوبی داشته باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با ریلز اینستاگرام
توجه به رقبا
یافتن بهترین زمان برای بارگذاری ریلز در اینستاگرام کاری نیست که شما دست تنها انجام دهید. قبل از اینکه صدای اعتراض تان نسبت به هزینه های تشکیل یک تیم مجرب به آسمان بلند شود، باید خیال تان را راحت کنیم. اینجا خبری از ولخرجی های رایج نیست. در عوض باید تمرکزتان بر روی رقبا باشد. خب رقبای شما هم هوش خوبی در زمینه تولید محتوا و شناسایی زمان مناسب برای بارگذاری آن دارند. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و موقعیت تان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.
فراموش نکنید، کارتان نباید بر روی یک رقیب ساده خلاصه شود. در عوض بهتر است چند تا رقیب بزرگ را در نظر گرفته و عملکرد آنها را به طور مشترک بررسی کنید. در نهایت امکان دست زدن به یک تحلیل مناسب برای شما فراهم خواهد بود. به طوری که دیگر نیازی به ارزیابی دقیق و آماری مربوط به زمان مناسب برای بارگذاری ریلز نخواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
آگاهی از تفاوت های زمانی
برندهای بزرگی مثل رئال مادرید که طرفداران جهانی دارند، نمی توانند هر زمان که دوست دارند در شبکه های اجتماعی پست بارگذاری کنند. دلیل این امر تفاوت زمانی است که در نقاط مختلف دنیا وجود دارد. خب وقتی درست وسط ظهر در آمریکاست، احتمالا در چین نصفه شب خواهد بود. درست به همین خاطر قبل از اینکه با عجله اقدام به بارگذاری ریلز کنید، باید کمی به تفاوت های زمانی نیز آگاه شوید.
یادتان باشد، شما نسبت به تمام مخاطب های هدف تان مسئولیت بزرگی دارید. درست به همین دلیل اگر فکر کرده اید بدون هیچ نگرانی می توانید فقط روی یک گروه محدود از آنها تمرکز کنید، خیلی زود کمپین تان با شکست رو به رو خواهد شد. این در حالی است که اصلا بعید نیست با کمی توجه به محدوده های زمانی مختلف شانس تان در این میان تقویت شود.
بی شک کمتر بازاریابی هنگام تولید محتوا به تفاوت های زمانی توجه دارد. به همین خاطر بد نیست از ابزارهایی مثل تقویم گوگل برای یادآوری این مسئله استفاده کنید. اینطوری می توانید زمانی تقریبی را انتخاب کنید که به درد تمام مخاطب های برندتان بخورد.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه برند با سرویس ریلز اینستاگرام
فرکانس انتشار ریلز
یکی دیگر از نکاتی که در این میان باید مورد توجه شما قرار گیرد، مسئله مربوط به فرکانس انتشار ریلز است. خب برخی از برندها تقریبا هر روز ریلز منتشر می کنند. این در حالی است که برخی دیگر شاید هفته ای یکبار ریلزی برای مخاطب تدارک ببینند. نکته کلیدی در این میان زمان بندی متفاوت برای انتشار محتوا از سوی هر کدام از این برندهاست. به طوری که هیچ کدام نمی توانند مثل دیگری عمل کنند.
اگر شما هر روز برای مخاطب تان ریلز آماده می کنید، بهتر است سر یک ساعت مشخص (مثلا 5 عصر) آن را آپلود کنید. اینطوری مخاطب هر روز در آن ساعت مشخص انتظار محتوای شما را خواهد داشت. در حالت دیگر بد نیست کمی به فکر تنوع بخشی به زمان انتشار ریلز باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی ساده تر سطح تعامل تان با مخاطب را توسعه داده و به فکر بهبود روابط تان با مخاطب باشید. یادتان نرود، غافلگیری مخاطب در شرایطی که فرکانس تولید محتوای تان پایین است، همیشه ایده خوبی خواهد بود. اینطوری دائما با دست پر سراغ مخاطب تان رفته و دیگر هیچ چیز جلودار تعامل سازنده تان با آنها نخواهد بود. پس همین حالا کمی درباره این مسئله فکر کرده و سعی کنید اوضاع تان را بهبود بخشید.
حوزه فعالیت برند
نکته دیگری که در تعیین زمان مناسب برای آپلود ریلز اثرگذار است، حوزه فعالیت برند خواهد بود و اینکه برند شما در جمع حوزه ای مشغول به فعالیت است، نقش مهمی در تعیین فرکانس یا زمان ایده آل برای انتشار ریلز دارد. خب کسب و کارهایی مثل سامسونگ شاید هر هفته یکبار نیاز به انتشار ریلز داشته باشند. این در حالی است که برندهای فعال در صنعت خوراکی باید هر روز ریلز تهیه و منتشر سازند. بی شک این اوضاع برای هر برندی شرایط خاصی را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل اصلا نباید از کنار شرایط مورد نظر به سادگی عبور کنید.
هرچه نیاز شما برای فروش به تعداد بیشتر، بالاتر باشد، نرخ تولید محتوای تان هم افزایش پیدا می کند. درست به همین خاطر برندهای فعال در حوزه B2B اصولا نیاز زیادی به تولید مداوم محتوا ندارند. در عوض شاید هر دو هفته یکبار یا حتی ماهی یکبار برای شان کافی باشد.
آنچه وضعیت شما در بازار را مشخص می کند، حوزه کاری تان هم هست. بهتر است به عنوان یک آزمایش ساده سراغ رقبای بزرگ تان رفته و شیوه فعالیت آنها در بازار را زیر ذره بین ببرید. این امر شاید کمی حس فضولی به آدم منتقل کند، اما اطلاعات بی نهایت مفیدی برای تان به همراه خواهد داشت. خب در قالب این الگو به سادگی هرچه تمام تر امکان بررسی شرایط و اوضاع را دارید. این طوری بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، کلی اطلاعات به درد بخور درباره وضعیت حوزه کاری تان به دست خواهید آورد.
بی شک تفاوت های حوزه های مختلف کاری امری ثابت نیستند. به همین خاطر شما باید دائما اطلاعات تان درباره این حوزه را بهروز رسانی کنید. این مسئله می تواند در بلندمدت اثرگذاری بسیار خوبی بر روی وضعیت تان داشته باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه کسب و کارهای کوچک با سرویس ریلز اینستاگرام
تحلیل گذشته
شما برای یافتن زمان مناسب در جهت آپلود ریلز باید تجربه گذشته تان را نیز مد نظر قرار دهید. خب خیلی وقت ها موفقیت های قبلی یا شکست های احتمالی درس های زیادی برای آدم به همراه دارد. اگر شما بتوانید از درس های گذشته به خوبی استفاده کنید، وضعیت تان در بازار حسابی بهتر خواهد شد. این نکته ای است که به شما برای سیاستگذاری بهتر در بازار کمک خواهد کرد.
فراموش نکنید، تحلیل گذشته باید همواره به طور انتقادی صورت گیرد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا دیدگاه تان نسبت به حوزه های مختلف کسب و کار را همراه با دقت نظر خاصی کنید. اگر شما نسبت به گذشته تان در دنیای کسب و کار بی تفاوت باشید، به مرور زمان توانایی بهبود وضعیت را از دست می دهید. بی شک بسیاری از برندها در دنیای کسب و کار پس از مدتی یکنواختی زیادی برای مخاطب به همراه داشته اند. درست به همین خاطر تعداد برندهای کلیشه ای در دنیای امروز بی نهایت زیاد است. پس سعی کنید دست کم شما برخلاف جهت رودخانه شنا کرده تا زنده بمانید!
تحلیل گذشته کاری نیست که شما به تنهایی انجام دهید. در عوض می توانید از دیگران نیز کمک بگیرید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای درک این مسئله است که شما تا چه میزان نسبت به نگاه انتقادی به گذشته برندتان آمادگی دارید. وگرنه حتی اگر تیغ برنده نقد را نیز در دست داشته باشید، هرگز به سمت استفاده از آن نخواهید رفت. ماجرا جالب شد، نه؟
بی شک هر برندی در گذشته ریلزهای زیادی را منتشر کرده است. البته همه آنها موفقیت آمیز نبوده اند. با این حال شما باید از ریلزها درس گرفته و نشان دهید تا چه میزان علاقه مند به بهبود وضعیت هستید. این مسئله می تواند برای شما افق های روشنی در ادامه مسیرتان ترسیم کند.
پس اصلا نباید ماجرا را شوخی بگیرید. حتی اگر لازم بود، می توانید نگاه انتقادی نسبت به عملکرد بقیه برندها نیز داشته باشید. اینطوری اطلاعات مضاعفی دم دست تان برای تصمیم گیری نهایی خواهد بود.
سخن پایانی
بازاریابی در دنیای مدرن امر ساده ای نیست. از آنجایی که اینستاگرام محبوبیت زیادی در میان کاربران دارد، استفاده از سروی ریلز بدل به یک عادت رایج شده است. این همان نکته ای است که به شما کمک می کند تا مسیرتان به سوی جلب نظر مخاطب را هموار کنید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات اساسی از نقطه نظر تعامل با مخاطب هدف را مورد توجه قرار دهیم. حالا این شما هستید که باید درباره نتیجه کار تصمیم گیری کنید. اگر فکر می کنید مسیر تعامل تان با مخاطب دچار رکود شده، استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله برای یافتن بهترین زمان در راستای آپلود ریلز کمک شایانی به شما خواهد کرد.
مطلب مرتبط: توصیه های فیس بوک برای بازاریابی با استفاده از اینستاگرام ریلز
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با زمان بندی درست انتشار ریلز کرده باشد. بازهم مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: