سرویس ریلز از وقتی رونمایی شده، توجه بخش زیادی از کاربران را به خود جلب کرده است. اگرچه این سرویس به طور مشخص برای رقابت بهتر اینستاگرام با تیک تاک طراحی شد، اما این روزها دیگر کمتر کسی به این موضوع فکر می کند. در عوض نه تنها کاربران، بلکه بازاریاب ها نیز دائما درگیر طراحی ریلزهای جذاب هستند. نکته کلیدی در این میان استفاده از قالب های مناسب برای ساده سازی فرآیند تولید محتوا و ارائه ریلزهای باکیفیت است.
اگر شما هم چندباری اسم قالب ریلز به گوش تان خورده اما هنور نمی دانید چطور از آن استفاده کنید، این مقاله مخصوص شماست. ما در این مقاله به شما یاد می دهیم چطور قالب های ریلز را پیدا کرده و محتوای تان را با آن تولید کنید. خب هرچه یک ریلز ساختار حرفه ای و جذاب تری داشته باشد، کاربران بیشتری هم جذبش خواهند شد. پس با ما همراه باشید تا کمی هم که شده اوضاع را بازاریابی را تغییر دهیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با ریلز اینستاگرام
قبل از اینکه باعجله سراغ اصل مطلب برویم، بد نیست کمی درباره قالب ریلز حرف بزنیم. اصلا این عبارت چه معنایی دارد؟ به زبان خودمانی، قالب ریلز یک چارچوب از پیش طراحی شده برای ساختاربندی محتوا در سرویس ریلز است. استفاده از این قالب ها به شما کمک می کند دیگر نیازی به ادیت ویدئوی تان قبل از انتشار نداشته باشید. بنابراین قالب ریلز نه تنها کارتان را حرفه ای تر نشان می دهد، بلکه نوعی ساده سازی فرآیند نیز محسوب می شود.
سوالی که خیلی از کاربران درباره قالب ریلز می پرسند، امکان طراحی آن از صفر است. اگر شما علاقه مند باشید، امکان طراحی قالب ریلز نیز وجود دارد. با این حال چنین کاری زمان زیادی از شما گرفته و برای بازاریاب هایی که عجله زیادی دارند، گزینه جذابی نخواهد بود. به همین خاطر بهتر است کمی سختگیری تان را کنار گاشته و از قالب های آماده استفاده کنید.
ما در ادامه به شما یاد می دهیم چطور این قالب ها را پیدا کنید. سپس درباره نحوه اضافه کردن محتوای تان به این قالب ها گپ خواهیم زد. البته قبل از همه اینها باید کمی درباره مزایای استفاده از قالب ریلز به جای طراحی اش از صفر حرف بزنیم.
1-صرفه جویی در زمان
استفاده از قالب ریلز به شما این فرصت را می دهد که حسابی از نظر زمان از رقبا جلو بزنید. خب طراحی قالب ریلز از شما وقت زیادی می گیرد. به علاوه، باید دست کم مقداری مهارت در حوزه گرافیک داشته باشید تا کارتان بدون هیچ مشکلی جلو برود. این نکات به سادگی در هر بازاریابی به چشم نمی خورد. پس جای تعجب ندارد که شما همیشه برای طراحی قالب ریلز با مشکل رو به رو باشید. در نقطه مقابل استفاده از قالب های آماده در یک چشم به هم زدن اوضاع شما را بهبود می بخشد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمی هم که شده اوضاع تان را بهتر کنید.
2-کیفیت بالاتر
قالب های آماده ریلز معمولا حاصل کار طراح های گرافیک یا برندهای بزرگ است. بنابراین شما کیفیت نهایی بهتری دریافت می کنید. بدون تردید کیفیت قالب ریلزی که شما در تلاش های اولیه طراحی می کنید، حتی به گرد پای نمونه های حرفه ای نمی رسد. پس چرا الکی خودمان را گیج کنیم؟
کیفیت بالاتر قالب هایی که آدم های حرفه ای طراحی کرده اند، به تنهایی برای اقناع شما به منظور استفاده از این قالب ها کافی است. خب اگر بازاریابی را سراغ دارید که دست رد به چنین گزینه ساده و بی دردسری می زند، ما را هم بی خبر نگذارید!
استفاده از اعتبار اینستاگرام
این روزها اینستاگرام به طور مداوم قالب های ریلز تازه ای در دسترس کاربران قرار می دهد. بنابراین وقتی شما از یکی از این قالب ها استفاده می کنید، به نوعی اعتبار اینستاگرام را نیز کنار خودتان خواهید داشت. این در حالی است که کاربران خیلی راحت تر قالب های ریلز طراحی شده از سوی خودتان را به باد انتقاد خواهند گرفت.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه برند با سرویس ریلز اینستاگرام
2-جست وجو برای قالب ریلز
آیا تا حالا ریلزهایی دیده اید که در همان نگاه اول میخکوب تان کند؟ اینطور وقت ها آدم فکر می کند بازاریاب ها چندین روز وقت شان را برای طراحی این ریلز صرف کرده اند. خب در انتهای این مقاله شما متوجه می شوید که اصلا از این خبرها نیست.
واقعیت این است که شما برای دسترسی به قالب های ریلز مسیر بی نهایت ساده ای را دارید. به طوری که وقتی با این مسیر آشنا شوید، دیگر حتی سراغ طراحی یا ساخت قالب ریلز نخواهید رفت. ما در ادامه به شما دو راهکار اصلی در این رابطه را نشان خواهیم داد.
راهکار اول: مرور آرشیو قالب ها
قالب هایی که هر پیج برای آپلود ریلز استفاده می کند، در آرشیو آن اکانت قابل دسترسی خواهد بود. این امر به شما فرصت استفاده از تمام قالب های مورد نظر به طور کاملا رایگان را می دهد. شاید یکی از مهمترین نقاط ضعف در این میان ناتوانی در دسترسی کامل و یکجا به تمام قالب های داخل اینستاگرام باشد. خب این امر به منظور جلوگیری از شلوغی بیش از اندازه انجام شده است. وگرنه حتی یافتن یک قالب ساده هم بدل به ماموریتی غیرممکن می شد.
شما برای دسترسی به قالب ریلز هر اکانت کافی است یکی از ریلزهای آن را مشاهده کرده و سپس بر روی گزینه دوربین کلیک کنید. اینطوری به آرشیو آن برند هدایت خواهید شد. البته در صفحه اصلی آن اکانت هم امکان مشاهده برخی از قالب ها وجود دارد.
راهکار دوم: استفاده از گزینه ترند
اینستاگرام به طور پیشفرض امکان انتخاب قالب های ترندشده را به کاربران می دهد. اگرچه این آرشیو کامل نیست و همه قالب ها را ندارد، با این حال به شما کمک می کند همیشه از گزینه های داغ و تازه بهره مند شوید. برای این کار کافی است بر روی گزینه بارگذاری محتوا کلیک کرده و تب ریلز را انتخاب کنید. آن وقت با کشیدن صفحه به راست یا چپ فرصت مشاهده قالب های داغ را خواهید داشت.
خیلی وقت ها بازاریاب ها باید با ترندهای تازه هماهنگی بالایی داشته باشند. این بخش به شما کمک می کند بدون نیاز به مطالعه بازار و با سرعت بی نهایت بالا کارتان را جلو ببرید. به طوری که رقبا حتی به گردپای تان هم نرسند.
یافتن ترندها همیشه برای بازاریاب ها دردسرساز است؛ چراکه پیش بینی رفتار کاربران همیشه رویداد سختی محسوب می شود. خب این روزها به کمک تب قالب های داغ اینستاگرام دیگر این گزینه برای شما چندان سخت نخواهد بود؛ چراکه در این تب امکان دسترسی به تمام قالب های داغی که کاربران دوست دارند، فراهم شده است. پس منتظر چه هستید؟ بهانه تراشی را کنار گذاشته و وارد بازار شوید.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه کسب و کارهای کوچک با سرویس ریلز اینستاگرام
استفاده از قالب ریلز: یک آموزش مختصر
حالا که کمی بیشتر با قالب ریلز آشنا شدیم، بد نیست آموزش استفاده دقیق از آن را نیز داشته باشیم. شما تا اینجا فقط مقدمات اولیه درباره این سرویس را یاد گرفته اید. بی شک این مقدمه به شما برای موفقیت در زمینه تولید محتوا کمک نخواهد کرد. به همین خاطر ما در این بخش سراغ یک راهنمای بهتر برای بهبود کار رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید بدل به یکپا بازاریاب حرفه ای در زمینه کار با قالب های ریلز شوید، در بخش پایانی با ما همراه شوید.
قدم اول: انتخاب قالب
اولین کاری که شما باید انجام دهید، انتخاب از میان گزینه های مختلف است. خب اینستاگرام پلتفرم بسیار بزرگی است و به طور طبیعی میلیون ها قالب ریلز در دسترس شما قرار دارد. بنابراین بدون انتخاب یک قالب مناسب کارتان حسابی سخت خواهد شد. به طوری که همین اول راه با چالشی اساسی رو به رو خواهید شد.
ساده ترین کار برای انتخاب قالب ریلز سر زدن به گزینه هایی است که خودِ اینستاگرام به شما توصیه می کند. اینطوری با کلی قالب رو به رو می شوید. هر قالبی که نظرتان را جلب کرد، کافی است آن را لمس کرده و انتخابش کنید. اینطوری وارد مرحله بعد خواهیم شد.
قدم دوم: اضافه کردن کلیپ خود
حالا که تکلیف تان به قالب اصلی مشخص شد، باید کلیپ خودتان را هم به ماجرا اضافه کنید. این کار بی نهایت ساده است. کافی است بعد از اینکه قالب تان را انتخاب کردید، روی گزینه افزودن عکس یا ویدئو (Adding Photos or Videos) کلیک کنید. سپس در گالری تان دنبال محتوای موردنظر بگردید. در نهایت نیز گزینه تایید را لمس کنید.
همانطور که می بینید، اضافه کردن محتوای موردنظر بی نهایت ساده است. البته این به معنای بی خیالی شما نسبت به افزودن محتوا نیست. فرمول ما در این بخش بی نهایت ساده است. شما باید محتوایی را انتخاب کنید که با حال و هوای قالب سازگار باشد. مثلا اگر قالب ریلز جلوه سینمایی به محتوا می دهد، نباید سراغ محتوای طنز بروید. وگرنه مخاطب درک درستی از ریلزتان پیدا نخواهد کرد.
گام سوم: ویرایش محتوا
بعد از اینکه محتوای مناسب را به قالب اضافه کردید، کارتان تا حد زیادی تکمیل شده است. البته یک قدم دیگر باقی می ماند و آن ویرایش محتواست. خب انتظار ندارید که محتوای شما همینطور خودکار با قالب هماهنگ شده و نیاز به هیچ کار اضافه ای نباشد؟
توصیه ما در این بخش کاهش مدت زمان ریلزهاست. شما قرار نیست چند دقیقه وقت مخاطب را گرفته و در نهایت هم همه از نتیجه کارتان راضی باشند. هرچه باشد، این روزها مردم حوصله هیچ چیزی را ندارند. پس هرچه محتوای تان کوتاه تر باشد، شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید داشت.
قبول دارم کاهش حجم محتوا اصلا ایده ساده ای نیست، اما شما چاره ای به غیر از این هم ندارید. پس وسواس را کنار گذاشته و مثل یک منتقد بی رحم با محتوا برخورد کنید. اینطوری خیلی از بخش هایی که تا قبل از این حسابی طرفدارش بودید، به نظرتان پر از ایراد خواهد رسید.
صرف نظر از کاهش مدت زمان محتوا، باید نیم نگاهی هم به مسئله افزودن انواع فیلتر و تغییر رنگ ها باشید. اینطوری ویدئو یا عکس تان جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهد داشت. اشتباه نکنید، برای موفقیت در این بخش لازم نیست سراغ نرم افزارهای سنگینی مثل فوتوشاپ بروید. در عوض اپ های معمولی مثل اسنپ سید (Snapseed) یا پیکس آرت (Pix Art) نیز به کارتان می آید. البته گزینه های جذاب ادوبی نیز نسخه اپ دارند. بنابراین بد نیست سری هم به لایت روم یا پریمیر بزنید. اینطوری کارتان حسابی حرفه ای از آب درمی آید.
گام چهارم: انتشار ریلز
اگر تا اینجای کار با ما همراه بوده اید، دیگر به پایان ماجرا رسیده ایم. حالا شما در موقعیتی هستید که نتیجه نهایی کارتان را منتشر کرده و هیچ مشکلی هم از نظر کیفیت کار ندارید. البته همه اینها به شرطی محقق می شود که هنگام ویرایش محتوا کمی سختگیری کرده باشید.
مطلب مرتبط: توصیه های فیس بوک برای بازاریابی با استفاده از اینستاگرام ریلز
معمولا بازاریاب ها خودشان چنین سختگیری را به خرج نمی دهند. پس بد نیست قبل از انتشار نهایی محتوا از دوستان یا همکاران تان بخواهید نگاهی به ریلزتان بیندازند. قبول دارم این کار نهایت سختگیری است اما دست کم خیال تان را راحت خواهد کرد.
بعد از اینکه خیال تان بابت همه چیز راحت شد و تایید همکاران تان را گرفتید، دیگر نوبتی هم باشد، باید به فکر انتشار نهایی کارتان باشید. کافی است در اپ اینستاگرام بعد از ویرایش گزینه آپلود را انتخاب کنید تا کارتان تمام شود. بعد از چند دقیقه ریلز شما کاملا آپلود شده و کاربران امکان مشاهده اش را دارند.
منابع: