در راستای ترویج تکنولوژی با هدف مدرنسازی جامعه با استفاده از تخصصهای نیروی انسانی و ایدههای نو، بسیاری از نوآوران فناوریهای علمی جدید را به ثمر رساندهاند. این تکنولوژی و فناوریها دامنه بسیار وسیعی را در همه حوزهها بر خود گرفته و طرحهای جدیدی برای دنیایی مدرن و پیشرفتهتر ظهور پیدا کرده است.
هوشمندسازی منازل نیز یکی از این فناوری و تکنولوژیهای جدید است که در کشورهای خارجی سالهاست جایگاه و نقش بسیار مهمی را پیدا کرده است و این سیستم کنترلی هوشمندانه در ایران در حال حاضر بسیار توسعه پیدا نکرده و آنچنان که باید مورد بهرهوری قرار نگرفته است و شاید اگر از تولیدکنندگان داخلی حمایتهای لازمه ایجاد شود این فناوری جدید نیز بتواند در راستای ارتقا دادن محصولات، جامعه را به سمت دنیایی با امکانات بیشتر سوق دهد.
برای این فعالیتهای هوشمندانه نیاز به تولید قطعات الکترونیکی لمسی وجود دارد که این بردها بتوانند جایگزین مناسبی برای خازنهای قدیمی باشند. در این راستا یک شرکت دانشبنیان مستقر در استان هرمزگان در این حوزه با فعالیت در زمینه الکترونیک و مخابرات شروع به تولید صفحات و دکمههای لمسی الکترو مغناطیسی کرده تا بتواند کشور را به سمت جامعهای مدرنتر و از نظر ظاهر فیزیکی زیبا و شیکتر پیش ببرد. برای آشنا شدن با زمینه فعالیت این شرکت، «فرصت امروز» به سراغ مخترع و سازنده این محصولات الکترونیکی رفته تا از تولیدات و وضعیت شرکت و بازار این کار اطلاعاتی کسب کند.
زندگیهای مدرن با جایگزینی تکنولوژی
علی کیخا، فارغالتحصیل ارشد رشته برق قدرت و مدیرعامل شرکت علم و صنعت هامون در خصوص فعالیت این شرکت میگوید: فعالیت شرکت ما از سال 92 به صورت رسمی آغاز شده اما متأسفانه در مدت سه سال تعداد کمی حدود صد نمونه از این محصول را به علت نداشتن بودجه کافی طراحی، مونتاژ و تولید کردیم. فعالیتهای دانشبنیان نیاز به حمایت و سرمایه دارند؛ مسئلهای که متأسفانه در کشور ما به آن اهمیتی داده نمیشود.
کیخا تصریح میکند: البته در این حوزه فقط به تولید این محصول اکتفا نکردهایم، بلکه بررسیهایی را هم برای تولید سنسور کیبوردهای کامپیوتری و کلیدهای خودروی لمسی در قالب پلاستیکی و شیشهای انجام دادیم که آنها نیز نتایج مثبتی داشتهاند اما برای تمرکز و تجاری کردن اختراع پریزها فعلاً این دو محصول هوشمند و لمسی را تولید نکردهایم و در صف انتظار برای شناسایی بازار مصرفی آن و سپس تولید قرار داریم.
مزیتآفرینی برای محصول ایرانی
این شرکت دانشبنیان نهتنها با ایده پایین آوردن قیمت و بالا بردن کیفیت هدف خود را در پیش گرفته، بلکه با توسعه دادن آن و مدل کسبوکار خاصی که خود در نظر دارد سعی بر این دارد که زندگی را با راحتتر شدن و آرامش بیشتر برای شهروندان با این تکنولوژی پیش ببرد.
در این خصوص وی میگوید: کشورهای مختلف با پیشرفت تکنولوژی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. در این مسیر مسابقه، ما نیز نباید از دیگر کشورها جا بمانیم و فقط به محصولات قدیمی رجوع کنیم.
ما با هدف پیش رفتن با تکنولوژیهای دیگر کشورها سعی داریم سیستم هوشمند را جایگزین سیستم سیمکشی قدیمی کنیم و با پکیج بسیار شیک و کامل از این سیستم برقکشی زندگی مدرن را چه در منازل و چه در خارج از منازل توسعه دهیم. با نصب نرمافزار روی تلفن همراه میتوان از راه دور پریزها را کنترل و برای خاموش، روشن شدن چک کرد. این فرآیند با جایگزینی پریزهای خازن قدیمی میتواند چشمانداز زیبایی از دنیای مدرن را برای ما رقم بزند.
کیخا میافزاید: نمونه خارجی چینی و اروپایی این محصول با قیمت حدود 180هزار تومان و همچنین تنوع بسیار پایین با طراحی منازل در خارج از کشور انگیزه برای من شد که محصولی را با قیمت یک سوم پایینتر و کارایی بیشتر در سطح ایران به اجرا درآورم.
نبودن سرمایه و بازماندن از فعالیتهای ارزنده
در خصوص صادرات محصول نیز برنامههایی را در پیش رو دارند که این محصول با قیمت پایینتر بتواند جایگاهی را برای خود با نمونه مصرفیاش در بازار خارج از کشور باز کند.
او در این رابطه میگوید: ما با فرآیندی که در تکنولوژی ساخت آن پیش رو داریم سعی داریم این محصول را با فروش 20دلار در کشورهای خارجی به دست مصرفکنندگان برسانیم که این قیمت پایین برای مصرفکنندگان خارجی بسیار چشمگیر میتواند باشد که البته به علت کمبود بودجه و ندادن تسهیلات متأسفانه از این برنامهها و فعالیتها بازماندهایم.
پیشنهادات غیرمنصفانه سرمایهگذاران
مدیر این مجموعه در خصوص مشارکت با سرمایهگذاران دیگر میگوید: سرمایهگذاران بسیاری به ما روی آوردهاند اما پیشنهادات آنها با در نظر گرفتن وقت و دانشی که ما صرف کردهایم اصلاً منصفانه نیست، چرا که آنها سود 90 درصد از فروش را برای خود میخواهند و این کاملاً به دور از منطق است و با سرمایهای حدود 100میلیون میتوان با تولید تعداد بالا، این محصول میتواند جای خوبی را در بازار برای خود باز کند و به تولید انبوه برسد و پاسخگوی بازار باشد، اما سرمایهگذار هم باید به قصد مشارکت بیاید نه تخریب.
ارتباط با نویسنده: mirzaeefaezeh@yahoo.com