یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

صادرات ال.ان.جی به شرق آسیا با چالش‌های جدیدی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، بلومبرگ اعلام کرده است که قیمت ال.‌ان.‌جی وارداتی ژاپن در ماه گذشته میلادی به حدود 22سنت بر مترمکعب رسید که پایین‌ترین قیمت از سال 2005 است. این موضوع اقتصادی بودن صادرات ال. ان. جی به شرق آسیا را برای صادرکنندگان گاز با چالش جدی مواجه می‌کند.

چالش احتمالی ایران برای صادرات ال.‌ان.‌جی به شرق آسیا

ال. ان. جی در بازار شرق آسیا عمدتا براساس قراردادهای بلند‌مــدت و بــا ســاختار قیمت‌گذاری متصل به نفت (Oil-indexed)وارد می‌شود. در این ساختار قیمت‌گذاری، قیمت ال. ان. جی با فرمولی به قیمت نفت مرتبط می‌شود به‌گونه‌ای که اثر تغییرات قیمت نفت را با یک تاخیر چندماهه منعکس می‌کند.

شرق آسیا و به‌ویژه ژاپن و کره‌جنوبی به دلیل فاصله زیاد از ایران و محصور بودن در آب، همواره یکی از بازارهای محتمل برای صادرات گاز کشور به روش ال.ان.جی بوده‌اند. در حال حاضر ژاپن بزرگ‌ترین واردکننده ال.‌ان.‌جی در جهان است و پس از آن کشورهای کره‌جنوبی و چین قرار دارند. همچنین به دلیل قیمت بالای خرید ال. ان. جی، صادرات ال. ان. جی ایران به این کشورها از لحاظ اقتصادی مطلوبیت داشته‌ است. در این بین قیمت ال.ان.جی وارداتی ژاپن به‌عنوان شاخص قیمتی بازار آسیا شناخته می‌شود و معمولا عنوان بالاترین قیمت ال. ان. جی وارداتی جهان را نیز در اختیار دارد.

گزارش بلومبرگ در ادامه می‌افزاید: با توجه به کاهش قیمت نفت برنت در ژانویه 2016 به 27 دلار، اثر این کاهش قیمت در ماه گذشته میلادی در قیمت ال. ان. جی ژاپن انعکاس یافته‌است و قیمت این محصول را به پایین‌ترین میزان خود از آگوست 2005 (حدود 22 سنت برمترمکعب) رسانده‌ است. بررسی کارشناسان حوزه انرژی نشان می‌دهد هزینه انتقال گاز به روش  ال.ان‌.جی به شرق آسیا حدود 22-20 سنت است. با توجه به قیمت 22 سنتی ال.ان.جی در ژاپن و قیمت‌های پایین‌تر این محصول در کره‌جنوبی و چین، در حال حاضر هیچ سودی از صادرات ال.‌ان.‌جی به شرق آسیا عاید کشور نخواهد شد.

اگرچه با توجه به افزایش قیمت نفت، قیمت ال. ان. جی نیز در ماه‌های آینده کمی تقویت می‌شود؛ اما این موضوع اقتصادی بودن، صادرات ال.‌ان.‌جی به شرق آسیا را برای کشورهای صادرکننده گاز با چالش جدی مواجه می‌کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LEYOedVW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه