شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چاقی، چالش رو به رشد اروپایی ها

7 سال پیش ( 1395/8/16 )
پدیدآورنده : محد رضا حمیدی  

به گزارش اخیر مرکز آمار اروپا، یوروست، که درباره پیشرفت سریع چاقی در کودکان هشدار می دهد، یک سوم کودکان این قاره چاق هستند. این گزارش همچنین خواستار یک پیشگیری جدی برای این وضعیت شد.

براساس آمار سازمان کشورهای توسعه و همکاری اقتصادی در سال 2014، در یونان بیشترین چاقی در میان کودکان و بازه سنی 5-17 سال مشاهده شده است. بنا بر مطالعه دیگری از سوی یوروست درباره وضعیت سلامت سال 2014، به طور فزاینده ای اروپاییان به عنوان افرادی که مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، شناخته شدند، چرا که نزدیک به یک دهم اروپاییان چاق هستند.

تنها 461درصد ساکنان اتحادیه اروپا در سن 18 سالگی وزن طبیعی دارند. کمی بیش از نیمی از جوانان (51.6درصد)، مبتلا به چاقی هستند که 35.7درصد در معرض چاقی و 15.9درصد چاق هستند.

تاثیر سطح تحصیلات و سن

به گفته موسسه آمار اروپا، کشورهایی که بهترین وضعیت را دارند، کشورهای رومانی (9.4درصد نرخ چاقی)، ایتالیا (10.7درصد نرخ چاقی)، هلند (13.3درصد نرخ چاقی)، و بلژیک با 14درصد هستند. کشورهای دارای بدترین وضعیت نیز کشورهای بریتانیا (20.1درصد) مجارستان (21.2درصد) و لتونی (21.3درصد) هستند. سن، سطح تحصیلات و سبک زندگی افراد با نرخ چاقی در ارتباط است. به طور متوسط، مردمی که از سطوح بالای تحصیلات برخوردار هستند فقط 11.5 درصد دچار چاقی هستند.

در مقابل آنهایی که سطح تحصیلات پایینی دارند، نزدیک به 20درصد دچار اضافه وزن هستند. سن نیز نقشی اساسی بازی می کند: بیش از 16درصد بزرگسالان بیشتر از جوانان مبتلا به چاقی هستند. مطالعه یوروست نشان می دهد که تفاوت قابل توجهی بین نرخ چاقی زنان و مردان و بزرگسالان و جوانان در اروپا وجود ندارد، بنابراین می توان گفت چاقی به جنسیت افراد ارتباط چندانی ندارد.

اما ادامه وضعیت در میان کودکان می تواند تاثیرات جدی بر آینده آنها داشته باشد. چاقی خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده یا کبد را در آینده افزایش می دهد. چاقی همچنین می تواند باعث افزایش بیماری های روانی شود، از جمله خطر ابتلا به افسردگی در سنین بلوغ را افزایش می دهد.

آمار نگران کننده

در اروپا از هر سه کودک یک کودک مبتلا به چاقی است. با توجه به مطالعه انجام شده از سوی محققان اتحادیه اروپا، از هر سه کودک بین 6 تا 9 سال در اروپا یکی از آنها چاق است. این آمار و ارقام نگران کننده ای است که باید مقامات را برای جلوگیری از پیشرفت این وضعیت بسیج کند. همچنین این مطالعه نشان می دهد که در سال 2025 در اروپا 70میلیون کودک مبتلا به چاقی وجود خواهند داشت.

در سال 2025 در اروپا، تعداد کودکان چاق کمتر از پنج سال از 41 به 70میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد. به طور متوسط، این مطالعه نشان می دهد که وزن افراد از سال 1975 هر 10 سال 1.5 کیلوگرم افزایش داشته است. این ارقام زمانی بیشتر نگران کننده خواهد بود که بدانیم 90درصد کودکان چاق در دوران بلوغ هنوز دچار اضافه وزن هستند. براساس آمار سازمان جهانی سلامت (OMS)، جهان در سال 2010، بیشتر از 42میلیون کودک چاق داشته است.

این چاقی می تواند به یک مشکل اساسی در سلامت تبدیل شود که باید از سوی مقامات بهداشتی جدی گرفته شود، چراکه کودکان چاق بیشتر مستعد ابتلا به بیمارهای غیر مسری مانند دیابت یا بیماری های قلبی عروقی در سنین پایین هستند. اما این تمام موضوع نیست. در سنین بلوغ، اشخاص چاق مستعد اختلالات اسکلتی عضلانی و برخی از سرطان ها مانند آندومتر، پستان و روده بزرگ هستند.

بنا بر گزارش سازمان جهانی سلامت، سالانه، چاقی و اضافه وزن 2.6میلیون کشته دارد.

بی تحرکی در کشورهای توسعه یافته هزینه سنگین 61میلیارد یورویی در جهان دارد که معادل رقم تولید ناخالص داخلی کشور کاستاریکا است. به گزارش Europe 1، سبک زندگی بی تحرک یک مشکل اقتصادی است. نبود فعالیت فیزیکی روزانه در کشورهای ثروتمند هزینه ای برابر با 67.5میلیارد یورو یا 62میلیارد دلار در سال 2013 بر جای گذاشته است. بنا بر مطالعه ای که از سوی مجله بریتانیایی The Lancet منتشر شده این رقم معادل تولید ناخالص داخلی کشور کاستاریکا است.

نخستین مطالعه در مورد تاثیر عدم فعالیت بدنی

براساس مطالعه ای که روی 142 کشور دنیا که معرف 93درصد از جمعیت جهان هستند، انجام شده، عدم فعالیت فیزیکی، 48.51میلیارد یورو هزینه سلامت دارد و 12.35میلیارد یورو در نتیجه آن در بهره وری اقتصادی آنها از دست رفته است. سبک زندگی بی تحرک باعث بیماری های عروق کرونر قلب می شود، سکته مغزی و سرطان پستان و روده بزرگ نیز پیامد های بعدی این نوع از سبک زندگی هستند.

سبک زندگی بی تحرک هر ساله باعث مرگ بیش از 5میلیون نفر در جهان می شود. قسمت بزرگی از بار مالی بی تحرکی بردوش کشورهای ثروتمند است. برای کشورهای با درآمد متوسط و درآمد کم، هزینه ها در وهله اول شامل بیماری ها و مرگ زودرس می شود.

منبع : فیگارو
برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RzSKItkh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه