پرسش: ایدهای را برای راهاندازی کسبوکاری تدوین کردهام و مدل کسبوکارم را براساس آن نوشتهام. از کجا میتوانم مطمئن شوم که این ایده در بازار جواب میدهد؟
پاسخ کارشناس: ابزارهای تحلیلی فراوانی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوان وضعیت کسبوکار را در بازار ارزیابی کرد. این ابزارها نشان میدهد که ایده میتواند چه سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد یا حتی چه بازار جدیدی را خلق کند. همه این مدلها از چند مرحله برای ارزیابی ایده تبعیت میکنند.
در مرحله اول باید امکانات خریدار را تحلیل و احتمال جذب مشتری به ایده جدید را اندازهگیری کرد. سپس باید قیمتی را برای محصول یا خدمت در نظرگرفت که بیشترین تعداد مشتریان را به دنبال داشته باشد. این کار باید با ارزیابی قیمتها نه فقط در برابر محصولات مشابه، بلکه در برابر محصولات مختلف با عملکرد مشابه صورت بگیرد.
مرحله بعدی ارزیابی مدل کسبوکار است که چارچوبی را برای محاسبه توانایی و چگونگی ارائه محصول یا خدمت نوآورانه با قیمت مورد نظر تدوین میکند و گزینههایی مانند هزینههای تولید محصول یا ارائه خدمت و فرصتهای همکاری و برونسپاری را دربرمیگیرد.
البته انجام این تحلیلها به معنای موفقیت قطعی ایده شما در بازار نیست، بلکه فقط احتمال موفقیت شما را بالا میبرد. گاه ممکن است تغییراتی غیرقابل پیشبینی در بازار اتفاق بیفتد که ارزیابیهای شما را دچار مشکل کند. پیشنهاد میکنیم با مشورت کارشناسان از ابزارهای موجود حداکثر استفاده را ببرید تا احتمال موفقیت خود را تا بیشترین حد امکان بالا ببرید.