پیشبینی، بخشی از عاقبتاندیشی است درباره اتفاقاتی که امکان دارد در آینده رخ دهد. بیشتر پیشبینیها، دوراندیشی است که بر مبنای تجربیات یا دانستههاست و بیانکننده اتفاقاتی است که انتظار میرود رخ دهد. پیشبینی، امری بسیار مهم، محتاطانه و دشوار در برنامهریزی است، زیرا قسمتی از فرآیند برآورد موقعیتهای ناشناختهاست. این جریان درواقع پیشگوییهایی را مرتبط با رویدادهای آینده در اختیار میگذارد و میتواند تجارب گذشته را به پیشگیری از حوادث آینده بدل سازد.
در سالهای اخیر پیشبینی، به آیندهنگری شیوه خردمندانه و راهبردی در پیشرفت و توسعه کسب وکارها تبدیل شده و بهعنوان ابزاری قدرتمند در تحقق هدف گذاریها و نقشههای بازاریابی و فروش است و میزان دقت آن اهمیت فراوان دارد. استفاده از روشهای آماری در پیشبینی از قابلیت بیشتری برخوردار است، زیرا با تغییر دقت، معیارها نیز متناسب با آن تغییر میکند.
عوامل موثر در دقت پیشبینی شامل محیط و جغرافیای بازار، وضعیت رقابتی، سهم بازار، افق برند، استراتژی بازاریابی، وقایع گذشته بازار، رویدادها و رخدادهای پیرامون بازار و سایر موارد اختصاصی آن متغیر هستند که غالبا شاخصهایی برای سنجش و ارزیابی صحت پیشبینی استفاده میشوند. معیارهای خطای پیشبینی هر چه کمتر باشند بیانگر پیشبینیدقیقتر است.
پیشبینی دقیق به ما قدرت تصمیمگیری واضحتری میدهد که برآیند آن بازاریابی و فروش موفق خدمات یا محصولات موردنظر است. فعالان اقتصادی با استفاده از تکنیکهای حرفهای بازارسنجی، به پیشبینی بازار آتی اقدام کرده و از آن برای اهداف خود استفاده میکنند. در کسبوکارهای در حال توسعه، تیم پیشبینی بهصورت دیدهبان درخصوص پایش بازار، تحلیل آن، راهکارهای بازاریابی و ارائه هشدارها هستند.
به دلیل اهمیت پیشبینی در کیفیت تصمیمگیری و سرمایهگذاری، توصیه میشود از تداخل احساسات و هیجانات در خروجیها و نتیجهگیریها پرهیز کنیم، زیرا میخواهیم آیندهای نزدیک و واقعگرایانه را برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خویش ترسیم کنیم.
ویژگیهای پیشبینی اقتصادی
- دورههای زمانی پیشبینی بهصورت دورههای کوتاهمدت (ماهانه، هفتگی و روزانه)، میانمدت (بین سه ماه تا دو سال) و بلندمدت (بیش از دو سال) انجام میشود.
- افق پیشبینی، تعداد دورههای زمانی را تعیین میکند که برای آینده انجام میشود. مثلا پیشبینی هفتگی با افق پنج هفته انجام شود.
- فاصله پیشبینی، مشخصکننده مدت زمانی است که پیشبینیهای جدید تهیه میشوند. فاصله و دوره زمانی پیشبینی، غالبا یکسان درنظرگرفته میشود. دوره زمانی و افق پیشبینی، معمولا بهوسیله فرآیند تصمیمی که به پیشبینی نیاز دارد، درنظر گرفته میشود.
وضع هوای بازار
برای پرواز برند بر فراز بازار احتیاج به هوایی مناسب پرواز است که صرفا پیشبینی وضع هوای بازار به ما قدرت و اجازه حرکت در بازار را میدهد. پس ضرورت پیشبینی سالم امری حیاتی و تاریخی برای توسعه بازار است. چنانچه محیط و عناصر بازار را جایگزین فرضیات هواشناسی کنیم، برخی معیارهایی که در پیشبینی وضعیت هوای بازار مورد استفاده قرار میگیرند از این قرارند:
- تعیین دمای بازار
- اندازهگیری مقدار رطوبت جو بازار
- سنجش فشار جو بازار
- مشاهده وضع ظاهری آسمان بازار از نظر میزان وجود ابرهای رقبا
- تعیین جهت باد در محیط بازار
- پیشبینی توفان و گرد و غبار رقبا
استراتژیست برند و بازار