رئیس کمیسیون تسهیل کسبوکار اتاق بازرگانی تهران ضمن انتقاد از کمپینی که برای نخریدن خودروهای داخلی راه افتاده است، پیشبینی کرد که قیمت خودرو در آینده به هیچ عنوان کاهش نمییابد و امکان افزایش قیمت هم وجود دارد. محمدرضا نجفیمنش در گفتوگو با ایسنا، گفت: کمپینها زمانی میتوانند مفید باشند که به نفع منافع ملی کار کنند اما اگر برضد منافع ملی حرکت کنند مطمئنا فایدهای نخواهند داشت.
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان افزود: مثلا اگر کمپینی برای کاهش آلودگی هوا ایجاد شود اتفاق مثبتی است و مطمئنا همه از چنین اقدامی استقبال میکنند اما اگر کمپینی به ضرر اقتصاد داخلی باشد مسلما قابل دفاع نیست. وی ادامه داد: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی میافتد؟ شرکتهای خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل میشوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟
نجفیمنش با انتقاد از کمپینی که برای نخریدن خودروی داخلی راه افتاده است، تصریح کرد: اگر انتقاد از خودروسازان نباشد پیشرفتی نخواهیم داشت چون انتقاد سازنده است اما تخریب نمیتواند سازنده باشد. البته این اتفاق تازهای نیست. پیش از این در مورد بنزین چنین اتفاقی افتاده بود. زمانی که بنزین گران شد عدهای میگفتند نباید بنزین بخریم اما بعد از مدت کوتاهی همه چیز به حالت عادی بازگشت. در حال حاضر هم در مورد خودرو، نه به دلیل راهاندازی کمپین بلکه به دلیل افزایش تولیدی که در داخل وجود داشته است، مکانیزمهایی که بازار را تحریک کند و تقاضا را افزایش دهد، دچار مشکل شده است.
وی یادآورشد: در سال 1390 یکمیلیون و 650هزار خودرو در داخل تولید شد اما آن زمان هم مشکل تقاضا وجود داشت؛ مسئلهای که باعث شد تولید خودرو در سال 1391 به 990هزار دستگاه برسد.
رئیس کمیسیون تسهیل کسبوکار اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید از تولید داخل حمایت شود، ادامه داد: اکنون فرض کنیم گندم یا جو را از خارج وارد کنیم، قیمت گندم و جو برای مصرفکننده ما نصف محصول داخل خواهد بود اما آیا باید تولید داخل و کشاورزیمان را تعطیل کنیم و با نصف قیمت، گندم وارد کنیم؟
وی همچنین با پیشبینی از قیمت خودرو در آینده گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت، حتی افزایش قیمت در بازار خودرو پیشبینی میشود. هیچ کالایی ارزان نشده است که خودرو ارزان شود. نجفیمنش اظهار کرد: خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از خودروهای خودروسازی با زیان، خودروهای خود را میفروشند، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.