بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد درباره مشکلات فعلی بازار فولاد و پیشنهادهای خود برای بهتر شدن شرایط بازار فولاد با «فرصت امروز» به گفتوگو پرداخت که در زیر میخوانید:
در حال حاضر بازار فولاد کشور با چه مشکلاتی مواجه است؟
در حال حاضر بازار فولاد کشور شرایط چالشی دارد به شکلی که سطح تقاضا و قیمتها رو به کاهش و شرایط رقابتی است و تمام کارخانههای تولیدی کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند.
متاسفانه ما همچنان شاهد برخورد چندگانه شرکتهای دولتی یا شرکتهایی که پیش از این دولتی بودند در زمینه مباحث بانکی و... هستیم که در حال حاضر این موضوع مهمترین مشکل بخش خصوصی محسوب میشود.
پیشنهاد شما برای بهبود این شرایط چیست؟
از نظر من بهترین اقدام در این زمینه اجازه فعالیت به بازارهای رقابتی و حمایت از بخشهای نیمه دولتی و عدم دخالت در فعالیتهای سرمایهگذاری برخی بنگاههای نیمه دولتی است، تا بازار تعادل خود را حفظ کند.
درباره فعالیتهای در حال حاضر «شرکت فولاد یزد» توضیح دهید.
شرکت فولاد یزد هم مانند سایر کارخانههای فولادی سال گذشته با کاهش تولید مواجه بوده که تمام تلاش خود را به خرج دادیم تا زنجیره تولید شرکت را ادامه دهیم.
میزان تولید و صادرات کارخانه چقدر است؟
میزان تولید ماهانه شرکت فولاد یزد بین 30 تا 40 هزار تن است و در حال حاضر هیچگونه صادراتی نداریم.
برنامهای برای صادرات دارید؟
خیر. در حال حاضر برنامه خاصی برای صادرات نداریم و تمام تولید فعلی ما صرف مصرف داخلی میشود که بیشتر این شرکتها در زمینه ساختمانی فعالیت دارند.
با توجه به اینکه تعرفه فولاد و ورق فولادی افزایش یافته است، شما با این افزایش موافق هستید؟
تعرفه فولادی برای مقابله با دامپینگ چین تعیین شده است و به دلیل اینکه چین آماده ورود به بازار کشورها است، باید در مقاطع و بازارهایی که امکان ورود محصولات چینی وجود دارد، تعرفه افزایش یابد تا از ضرر محصول داخلی جلوگیری شود.
از نظر شما براساس شرایط بازار فعلی نیاز به افزایش تعرفه احساس میشود؟
از نظر من تعرفه به میزانی باید افزایش یابد که قدرت بازدارندگی ورود محصولات چینی را داشته باشد.
در حال حاضر شاهد محصولات چینی در بازار نیستیم اما اگر این روند آغاز شود به طور حتم باید فکری برای آن کرد.
این افزایش تعرفه عاملی برای ضرر مصرفکنندگان داخلی نمیشود؟
هنگامی که تامین نیاز داخل مطرح میشود اگر وارداتی هم صورت گیرد، خیلی به ضرر مصرفکننده داخلی نیست زیرا میتواند محصول خود را با هر قیمتی که تمام میشود در اختیار مصرفکننده بگذارد. اما بحث دیگری مطرح است که توان صادراتی مصرفکنندگان را در نظر میگیرد که از نظر من واقعیت این است که سایر مصرفکنندگان محصولات فولادی که فولاد ارزان در اختیار داشتند نتوانستند در قیمتهای نهایی خود تغییری ایجاد کنند و وقتی در عمل به این روند نگاه میکنید از این ناحیه مشکلی متوجه مصرفکنندگان نمیشود.
بازار فولاد داخلی پس از برقراری ارتباط ایران با سایر کشورها تفاوتی داشته است یا خیر؟
خیر. بازار فولاد داخلی با گذشته تفاوت محسوسی ندارد و همچنان در رکود قبلی به سر میبرد.
ارتباط با نویسنده : sanazkolahdooz@yahoo.com