موسسه اینتربرند پانزدهمین فهرست برترین برندهای سال خود را منتشر کرد. اینتربرند، یکی از مشهورترین و برترین مراکز مشاوره بینالمللی در رتبهبندی برندهاست این...
موسسه هرسال اسامی 100 برند برتر جهان را به مشتریان و سرمایهگذاران معرفی میکند. این رتبهبندی براساس ارزش برند و عملکرد مالی و تاثیرشان بر انتخاب مشتری انجام میگیرد.
در میان 100 برند برتر این موسسه همیشه نام تعدادی از خودروسازان هم به چشم میخورد که هر سال با افزایش ارزش برندشان، به رتبههای بالاتری دست مییابند. کارشناسان معتقدند فعالیتهایی که برندهای خودرو در حوزه تبلیغات و بازاریابی انجام میدهند، همیشه ملاک و سنجشی برای بررسی مسیر ایدهها و طرحهای بازاریابی و تبلیغات در آینده است. از این رو توجه به تغییر وضعیت برندهای خودرویی در فهرستهایی نظیر اینتربرند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
در فهرست 100 شرکت برتر اینتربرند، نام 13 شرکت خودروسازی دنیا به چشم میخورد که ارزش و عملکرد مالیشان نسبت به گذشته ارتقا یافته است. از میان این 13 جایگاه، بیشترین تعداد به خودروسازان آلمانی با پنج نام تعلق گرفته است. سه خودروساز ژاپنی، دو خودروساز امریکایی، دو خودروساز کرهای و یک خودروساز انگلیسی هشت جایگاه دیگر را تصاحب کردهاند. در این مجال به معرفی این برندها، ارزش برند و جایگاهشان در میان 100 شرکت میپردازیم.
1- تویوتا، جایگاه هشتم
ارزش برند: بیش از 45 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 20درصد مثبت
در فهرست جدید موسسه اینتربرند تویوتا، غول ژاپنی برای یازدهمین سال پیاپی ارزشمندترین برند در میان برندهای خودروسازی جهان شناخته شد. این شرکت خودروسازی با وجودی که سال جاری 2/1 میلیون از تولیداتش را فراخوان داد، در فهرست 2014 اینتربرند از 100 برند باارزش برتر جهان در رتبه هشتم قرار گرفت که نسبت به سال گذشته دو رتبه صعود داشته است. این خودروساز نوآوری و توسعه پایدار را در اولویت برنامههای خود قرار داده و اینتربرند آینده روشنتری را برای آن ترسیم کرده است.
2- مرسدس بنز جایگاه دهم
ارزش برند: بیش از 34 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 8 درصد مثبت
مرسدس بنز با دو پله پایینتر از تویوتا و یک پله بالاتر از جایگاهش در سال گذشته، دومین خودروساز در میان 10 برند برتر اینتربرند است. این خودروساز به رکورد 14درصد افزایش فروش در سال گذشته دست یافت. اینتربرند میگوید مرسدس بنز بیشتر موفقیت خود را مدیون نوآوری مستمر و تعهدش به ارائه محصولات و خدمات جدید است.
فروش بنز در سال گذشته 14 درصد رشد را شاهد بود. این خودروساز آلمانی اخیرا تلاشهای جدیدی را برای احیای خود آغاز کرده است و قصد دارد تا سال 2020 بیش از 30 مدل جدید تولید و روانه بازار کند. شعار تبلیغاتی این خودروساز «یا بهترین یا هیچ» در میان طرفدارانش جایگاه ویژهای داشته و بسیار اغواکننده است.
3- بیامدبلیو جایگاه یازدهم
ارزش برند: بیش از 34 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 8درصد مثبت
بیامدبلیو با یک پله صعود نسبت به سال گذشته و قرار گرفتن در رتبه یازدهم این فهرست، سومین برند خودروسازی باارزش در میان برندهای خودروساز فهرست اینتربرند شد. این شرکت طی سالهای گذشته به منظور ارتقای ارزش برند خود، استراتژیاش را دستخوش تغییراتی کرد و ارتباطات درونی و استحکام تصویر در بیرون را سرلوحه کار خود قرار داد.
فروش بیامدبلیو در چین و حاشیه سودش در این کشور یکی از اساسیترین علل موفقیت این خودروساز آلمانی در سال جاری بوده است. ارائه محصولاتی از جمله آی3 و آی8 که آلودگی در حد صفر برای محیط زیست دارند، بیانگر توجه ویژه این برند آلمانی به نیازهای مشتری و بازار است.
4- هوندا، جایگاه بیستم
ارزش برند: بیش از 21 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 17 درصد مثبت
جایگاه چهارم از میان خودروسازان در فهرست اینتربرند به یک خودروساز دیگر از ژاپن اختصاص یافته است. هوندا سال گذشته نیز همین رتبه را داشت، با این تفاوت که امسال ارزشش 17 درصد ارتقا یافته است. این خودروساز ژاپنی نیز سال جاری با یک بحران فراخوان مواجه شد، اما برنامه این شرکت برای حضور مجدد در مسابقات فرمول یک پس از 20 سال با تامین موتور مکلارن، موجب رشد تصویر و برندش شد. هوندا همچنین همکاری جدیدی را با شرکتهای سرآمد در فناوریهای کامپیوتری از جمله گوگل و اپل برای تولید مدلهای بدون راننده آغاز کرد.
5- فولکس واگن جایگاه سیو یکم
ارزش برند: بیش از 13 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 23 درصد مثبت شــرکت خودروســـازی
فولکس واگن از جمله برندهای فهرست 100 برند برتر اینتربرند است که صعودی خوب داشته و جایگاهش سه پله ارتقا یافته است. این شرکت آلمانی قصد دارد تا سال 2018 به نخستین خودروساز جهان تبدیل شود. بنابراین جهشهای سالانه در جدول برترین برندها از سوی این برند چندان دور از انتظار نیست. مدل ایکس ال جدید این خودروساز در نمایشگاه خودروی پاریس 2014 سروصدای زیادی کرد و به نمادی از قدرت، نوآوری و تکنیک فولکس واگن تبدیل شد.
فراتر از ظرفیتهای جدید طراحی و تولیدی، کمپین تبلیغاتی «آبی فکر کن» (Think Blue) فولکس واگن تصویر یک برند طرفدار محیط زیست را در ذهن مشتریانش ترسیم کرده است.
6- فورد، جایگاه سیو نهم
ارزش برند: بیش از 10 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 18 درصد مثبت
فورد نخستین شرکت خودروساز امریکایی است که توانسته به فهرست 100 برند برتر اینتربرند راه یابد. این خودروساز طی دو سال گذشته هر سال سه پله موقعیت خود را در جدول اینتربرند ارتقا داده است. با وجودی که رتبه
سی و نهم برای فورد ثبت شده است، اما این برند صاحب رتبههای اول دیگری در حوزههای مشابه است. رتبه اول در فهرست برندهای سبز اینتربرند، یکی از آنهاست. این خودروساز همچنین با مدل فورد فولکس، عنوان تولیدکننده پرفروشترین مدل دنیا را در اختیار دارد.
فورد در سال گذشته شاهد 50 درصد افزایش فروش در کشور چین بود و توانست بخشی از عقبماندگیاش در اروپا را جبران کند.
7- هیوندایی، جایگاه چهلم
ارزش برند: بیش از 10 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 16 درصد مثبت
با وجودی که هیوندایی در سال گذشته نسبت به سال قبل توانسته بود یک رشد رویایی 10 پلهای را در فهرست برترینهای اینتربرند برای خود به ثبت برساند، اما امسال فقط سه پله صعود کرد. امسال برای نخستین بار است که این شرکت در رتبه چهلم قرار میگیرد و ارزش برند آن دو رقمی شده و به 4/10میلیارد دلار رسیده است، اما انتظار میرود این شرکت کرهای در آینده نزدیک از فورد با ارزش برند 9/10میلیارد دلار پیشی گرفته و به رتبه 39 صعود کند.
این شرکت با سرلوحه قراردادن شعار خود «فکر جدید، فرصتهای جدید» توانسته است گامهای بلندی در راستای تنوع فروش و افزایش حجم آن برداشته و خیلی سریع خود را در میان خودروسازان بالا بکشد.
8- آئودی جایگاه چهل و پنجم
ارزش برند: 8/9 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 27 درصد مثبت
چهارمین خودروساز آلمانی در فهرست 100 شرکت برتر اینتربرند با شش پله صعود، جهش خوبی را در سال جاری به ثبت رسانده است. این خودروساز در سال جاری بار دیگر رکورد فروش خود را شکست و توانست به سود شش میلیارد دلاری دست یابد. این خودروساز در نمایشگاه لسآنجلس از مدل آ7 که نخستین خودروی بدون رانندهاش است، رونمایی کرد و بسیاری را به شگفتی واداشت.
آئودی قصد دارد تا سال 2018 بیش از 30 میلیارد دلار برای طراحی و تولید محصولات جدیدش هزینه کند. این شرکت اخیرا همکاریهای خوبی را با شرکتهایی از جمله گوگل برای طراحی یک سیستم سرگرمی و اطلاعاتی جدید اندرویدی آغاز کرده است.
9- نیسان جایگاه پنجاه و ششم
ارزش برند: 6/7 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 23 درصد مثبت
نیسان بعد از تویوتا و هوندا، سومین خودروساز ژاپنی راه یافته به فهرست برترینهای موسسه اینتربرند است. نیسان نیز در این فهرست نسبت به سال قبل صعود خوبی داشته و از جایگاه 65 به 56 ارتقا یافته است. تحقیقات اینتربرند نشان میدهد که مهمترین علل موفقیت نیسان عملکرد مالی خوب، سبد محصولات و پیشتازی در بازار مدلهای الکتریکی است.
این موفقیتها باعث شد تا ارزش برند این شرکت رشدی بیش از یک میلیاردی را شاهد باشد. مدلهای جدید قشقایی، مورانو و روگ نمونههای بارزی از تلفیق خوب نوآوری و هیجان است که این خودروساز تلاش دارد در محصولات خود به مشتریان نشان دهد.
10- پورشه، جایگاه شصتم
ارزش برند: 1/7 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 11 درصد مثبت
جایگاه دهم در میان خودروسازان فهرست اینتربرند باردیگر به یک آلمانی اختصاص یافته است تا این پنجمین خودروساز آلمانی باشد که یکی از رتبههای 100 شرکت برتر را از آن خود میکند. حضور این پنج خودروساز آلمانی در فهرست اینتربرند باردیگر بر استادی آلمانیها در مهندسی و حتی برندسازی صحه میگذارد. پورشه امسال با یک جهش چهار رتبهای از مقام شصت و چهارم در سال گذشته به رتبه شصتم ارتقا یافته است. این خودروساز سال گذشته یک رکورد در فروش را به ثبت رساند. پورشه همچنین 10درصد نیروی جدید استخدام کرده و بودجه بخش تحقیقات خود را نیز 6/1 میلیون یورو افزایش داده است. این واقعیتها نشان میدهد که پورشه به رشد خود در آینده بسیار امیدوار است. پورشه امسال با معرفی ماکان که یک شاسی بلند کامپکت است، مشتریان جدیدی برای خود ایجاد کرده است.
11- کیا جایگاه هفتادوچهارم
ارزش برند: 3/5 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 15 درصد مثبت
دومین شرکت خودروساز کرهای در جدول 100 شرکت برتر اینتربرند، کیاست که نسبت به سال گذشته توانسته است 11 پله صعود کند. فروش این خودروساز در سال گذشته چهاردرصد رشد داشته است.
اجرای دستورالعملهای مدیریت نمایندگی در سراسر دنیا و همچنین به کارگیری آخرین روشهای ارتباطات برندسازی دیجیتال، از جمله عوامل اصلی موفقیت شرکت کیا در کسب سهم بیشتر بازار جهانی خودرو ارزیابی شده است. این وضعیت باعث شده تا کیا رشد خوبی در تصاحب بازارهای در حال ظهور داشته باشد. کیا بهخصوص در چین با اجرای یکسری کمپینهای تبلیغاتی و همچنین بازاریابی ویروسی توانست موفقیتهای چشمگیری را کسب کند.
12- شورولت جایگاه هشتاد و دوم
ارزش برند: 5 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: 10 درصد مثبت
دومین خودروساز امریکایی نیز در فهرست اینتربرند رشد خوبی را شاهد بود. این شرکت در سال 2013، مقام هشتاد و نهم را کسب
کرده بود. شورولت بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان که در 140 کشور دنیا دارای نمایندگی است و توانسته در سال 2013 بیش از پنج میلیون خودرو به فروش برساند، اکنون توجه خود را به غیر از امریکا به سایر بازارهای فرامرزی معطوف کرده است. از جمله کشورهایی که شورولت فعالیت خود را در آنها گسترش داده میتوان به چین، برزیل و مکزیک اشاره کرد.
13- لندرور جایگاه نود و یکم
ارزش برند: 4/4 میلیارد دلار
میزان تغییر در ارزش برند: جدید
این خودروساز انگلیسی که اکنون تحت مالکیت شرکت تاتای هند است، پیش از این در فهرست 100 شرکت برتر اینتربرند جای نداشت، اما در سال جاری توانست به این فهرست وارد شود. در فهرست سال گذشته شرکت فراری در مکان نودوهشتم قرار گرفته بود و اکنون در میان 100 شرکت دیده نمیشود. بدین ترتیب میتوان این طور گفت که لندرور جای فراری را در جدول اینتربرند گرفته است. لندرور به طور ویژه فعالیتهای خود را روی طراحی، نوآوری، فناوری و کیفیت متمرکز کرده است. این خودروساز اخیرا بهترین عملکرد مالی خود از زمان تاسیسش را تجربه کرد و توانست در سال 2013 به رشد 15درصدی دست یابد. این باعث شد لندرور بار دیگر به جایگاه درخور خود، دست یافته و محصولاتش از جمله مدل رنجرور اخیرا از سوی موسسات معتبری از جمله جیدیپاورز، جایزههای متعددی را در حوزه کیفیت دریافت کنند.