لوگوی برندهای معروف به صورت اتفاقی انتخاب نشدهاند و پشت طراحی هر یک از آنها هدفی ویژه وجود دارد. اگرچه ممکن است برخی از آنها واقعا معنایی نداشته باشند، اما در مقابل برخی دیگر قصد دارند به طرز ماهرانهای پیامی را منتقل کنند. در این گزارش به بررسی 17 لوگوی معروف و اهداف پشت طراحی آنها میپردازیم.
شکل ملخ هواپیما در لوگوی «بیام و»
چرا این تقسیمبندی پروانهای شکل سفید و آبی در لوگوی «بیام و» وجود دارد؟ این تولیدکننده اتومبیل آلمانی که به تازگی 100 سالگی خود را جشن گرفته در ایتدا سازنده هواپیما بوده است. اما پس از «معاهده ورسای» در سال 1919 این شرکت آلمانی دیگر نمیتوانست به تولید هواپیما بپردازد. بنابراین به تولید موتورسیکلت و ماشین روی آورد. اما این لوگو همچنان یادآور میراث تاریخی شرکت «بیام و» است. بخشهای سفید نشاندهنده ملخ هواپیما و قسمتهای آبی نشانگر آسمان هستند.
لوگوی تیز «ژیلت»
گاهی برای انتقال یک پیام، به لوگوی پیچیدهای نیاز نداریم. بهطور مثال برای برند آمریکایی «ژیلت» این نکته بسیار کارآمد بوده است. در حقیقت در این لوگو به سادگی میتوانیم برش تمیزی را روی حرف «G» و نقطه حرف «i» ببینیم. مثل اینکه این دو حرف از نزدیک اصلاح شده باشند.
فرمول یک (F1)
وقتی بدون توجه به آرم فرمول یک نگاه میکنیم تنها یک حرف «F» و شکل یک شانه قرمز رنگ را میبینیم. با این حال مانند آرم معروف «Carrefour» و حرف «C» که با کمی دقت در وسط آن آشکار میشود، در مورد فرمول یک هم عدد «1» سفید رنگی بین حرف «F» و شکل شانه آشکار میشود و شانه قرمز هم نماد سرعت است.
استفاده از رنگهای حساب شده در لوگوی گوگل
آرم گوگل را خود «لاری پیج» شخصا در سال 1998 خلق کرد و همانطور که او برای مجله «Wired» درهمان سال توضیح داد، انتخاب این رنگها اتفاقی نبود: «ما ابتدا رنگهای اصلی را انتخاب کرده بودیم (زرد، آبی، قرمز)، اما تصمیم گرفتیم به جای اینکه رنگها را دوبار تکرار کنیم، حرف«L» را با تأکید بر این ایده که گوگل از قوانین پیروی نمیکند به رنگ سبز دربیاوریم. » رنگ سبز، رنگ اسکناسهای آمریکا نیز هست، اما در آن زمان گوگل فکر نمیکرد روزی به ارزشمندترین شرکت جهانی تبدیل شود.
نام تویوتا پنهان در آرم
برند تویوتا چند نماد مختلف دارد. در ظاهر آرم سه بیضی وجود دارد که با توجه به نام تجاری این اتومبیل ژاپنی نمادی از «اتحاد مصرفکننده با روح محصول» است. اما همچنین میتوان از تلاقی دو بیضی میانی حرف «T» را مشاهده کرد. در نهایت میتوان با در نظر گرفتن بخشهای مختلف لوگو، ترکیب نام تویوتا را پیدا کرد. این شرکت شماره یک جهانی در صنعت خودروسازی هیچ چیز را به شانس واگذار نکرده.
نام تجاری شرکت از نام فامیل بنیانگذار آن «تویودا» گرفته شده است، اما به «تویوتا» تغییر شکل داده شده، زیرا این نام در الفبای ژاپنی با هشت تاش قلم نوشته میشود درحالیکه «تویودا» با 10 تاش نوشته میشود و عدد هشت در فرهنگ ژاپن عدد شانس محسوب میشود.
لوگوی آمازون؛ مفهومی بیش از یک لبخند
در نگاه اول هرکسی متوجه میشود که فلش نارنجی رنگ نشاندهنده یک لبخند است و نمادی از رضایت مشتری. اما اگر بیشتر دقت کنیم متوجه میشویم که این فلش حرف «A» را به حرف «Z» مرتبط کرده است، زیرا در سایت آمازون میتوان همه چیز را به ترتیب الفبا از A تا Z پیدا کرد.
«FedEx» پر سرعت
«FedEx» هم لوگوی دیگری است که شکلی در آن مستتر شده است. این شکل پنهان فلشی است به رنگ سفید که میتوانیم بین حرف «E» و «X» ببینیم. مسلما این فلش بیانگر سرعت است که نماد این شرکت تحویل کالای آمریکایی است.
رابطه شکلات «Toblerone» با خرس
بهطور قطع آرم این شرکت تنها از یک کوه کوچک و نام تجاری آن تشکیل نشده است. نام «Toblerone» کلمه «Berne» را در خود پنهان کرده است؛ جایی که از دیرباز و از زمان پیدایش آن در سال 1908 شکلات ساخته میشده است. از طرف دیگر خرسی در سفیدی کوه پنهان شده و این حیوان چیزی نیست جز نماد پایتخت سوییس و شهر «برن».
«تور دو فرانس» و یک دوچرخهسوار
مسابقات حرفهای دوچرخهسواری در طول تاریخ خود لوگوهای پیش پا افتادهای داشته است اما درسال 2003، سازمان ASO، برگزارکننده جشن 100سالگی مسابقات دوچرخهسواری تصمیم گرفت این رویداد را به طرز چشمگیری برجسته کند. بنابراین از آژانس تبلیغاتی «Saguez & Partners، متخصص در طراحی نام تجاری، خواست لوگوی منحصر به فردی برای این مسابقات طراحی کند.
این شرکت تبلیغاتی نیز طرحی گرافیکی پیشنهاد داد که در آن آفتاب تابستان در کنار نام مسابقات قرار گرفته است. این خورشید در حقیقت با استفاده از حرف «O» چرخ جلوی یک دوچرخه را شکل میدهد. حرف «R» نیز به صورت دوچرخه سواری درآمده که در حال صعود است.
«سیسکو» در سانفرانسیسکو
«سیسکو»، معروفترین شبکه آمریکایی در سال 1984 در سانفرانسیسکو تأسیس شد و نام تجاری خود را از شهر محل تولدش گرفته است. این شبکه از نام سانفرانسیسکو برای نام تجاری خود الهام گرفته است (پنج حرف آخر سانفرانسیسکو)، اما نمادی از این شهر هم در لوگو دیده میشود. خطوط آبی در حقیقت نشاندهنده شبکهاند، اما از طرف دیگر نمایانگر «گلدن گیت»، پل معروف و معلق شهر کالیفرنیا نیز هستند.
نوارهای مشکی «آدیداس»
معنای سه نوار مشکی رنگ در لوگوی «آدیداس» چه بوده است؟ هربار که این سوال را از پایهگذار این شرکت، «آدی داسلر» میپرسیدیم، پاسخ او همواره این بود که هیچ مفهوم خاصی نداشته است. این شرکت در سال 1967 با چسباندن سه نوار به کفشهای ورزشی خود تنها میخواست از سایرین متمایز باشد.
با اینحال در سال 1991 شرکت لوگوی جدید خود را ارائه و در آن سه نوار را به شکل یک کوه تغییر داد تا نمادی از ورزش و تلاش باشد. نام «آدیداس» هم که در پایین این کوه قرار گرفته پایه و بنیاد آن محسوب میشود.
استفاده انحصاری از حرف «U» برای کلمه «Sun»
شرکت آمریکایی سازنده کامپیوتر که توسط «Oracle» خریداری شده، یکی از بکرترین لوگوها را به خود اختصاص داده است. این نماد که توسط یک استاد دانشگاه «استندفورد» خلق شده، هشت حرف«U» را در هم آمیخته است. این لوگو در واقع از دیکته کلمه «Sun» بهوجود آمده که در یک مربع بارها تکرار شده است.
«TGV» معکوس حلزون
آرم قدیمی شرکت قطارهای تندرو «TGV» (از سال 2012 به بعد این لوگو دیگر استفاده نمیشود) سروصدای زیادی در اینترنت به پا کرد. در واقع اگر این آرم را معکوس کنیم میتوانیم شکل یک حلزون را مشاهده کنیم. ظاهراً شرکت راهآهن ملی فرانسه پیش از تأیید و استفاده از این لوگو متوجه این موضوع نشده بود. اما استدلالی که برای توجیه آن آورد این بود که «TGV» معکوس مفهوم حلزون است!
«سونی»، پلی از آنالوگ به دیجیتال
شرکت کامپیوتر سونی دارای لوگویی بسیار عجیب است که معنایی بسیار روشن دارد. حروف «V» و «A» معرف امواج دنیای آنالوگ (دنیای قدیمی) و حروف «I» و «O» معرف دنیای دیجیتال و جدید هستند.
ارتباط «Shell» با صدف؟
نقطه اشتراک یک گوش ماهی با نفت چیست؟ در ابتدا به نظر میرسد هیچ اشتراکی وجود ندارد. اما در حقیقت این اشتراک به خاستگاه اصلی این شرکت نفتی باز میگردد. این شرکت در سال 1897 توسط «مارکوس ساموئل» تأسیس شد که علاوه بر فعالیت درزمینه صادرات نفت یک فروشگاه کوچک در لندن داشت و در آن اسباب بازی و خردهریز و از آن جمله صدف میفروخت.
این شرکت در ابتدا از شکل یک صدف برای آرم خود استفاده کرد و سپس از شکل گوش ماهی و از آن زمان این لوگو دیگر تغییر نکرد. انتخاب رنگهای قرمز و زرد به سال 1915 باز میگردد، دورهای که «شل» میخواست فعالیت هایش را در کالیفرنیا توسعه دهد. این دو رنگ میتواند بازتاب روابط تاریخی این ایالت با اسپانیا در این دوره باشد.
«Beats» و هدفونی روی گوش
برند «Beats» که در سال 2003 خواننده رپ آمریکاییDr. Dre آن را بهوجود آورد و در سال 2014 «اپل» آن را به قیمت 3 میلیارد دلار بازخرید کرد با حرف «b» کوچک نشان داده میشود که در دایرهای قرمز رنگ قرار گرفته است. این لوگو در واقع نمایانگر یک سر از نمای نیم رخ است که هدفونی روی گوشش قرار دارد.
تایری در حرف «C»
نماد برند آلمانی لاستیک «کونتیننتال» یک اسب است. اما موضوع جالب در نام تجاری این شرکت است. حروف «C» و «O» در حقیقت شکل چرخ و تایر و رینگ آن را نمایش میدهند.