روزنامه گاردین دیروز اعلام کرد، شرکت خودروسازی پژو- سیتروئن فرانسه از بازگشت خود به ایران با قرارداد سرمایهگذاری مشترک 400میلیون یورویی با شریک سابق خود شرکت ایرانخودرو در تهران خبر داد. لغو تحریمها انعقاد چنین قراردادی را امکانپذیر ساخته است.
به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، همزمان با اعلام پژو، شرکت بویینگ نیز تایید کرد که به دنبال امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ژانویه 2016 (دی 1394)، فروش هواپیما به ایران را از سر میگیرد.
در این میان شرکت بویینگ نیز سهشنبه اعلام کرد که این شرکت قراردادی برای فروش هواپیمای جت به ایران با شرکت ایران ایر امضا کرده است.
شرکت بویینگ در بیانیهای اعلام کرد که این شرکت یادداشت تفاهمی با شرکت هواپیمایی ایران ایر امضا کرده است که مشخص میکند این شرکت قصد دارد هواپیماهای مسافربری تجاری از شرکت بویینگ خریداری کند.
به نوشته گاردین، شرکت بویینگ اطلاعاتی دیگری در مورد این قرارداد نداده است.
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز پیشتر اعلام کرده بود که قرارداد امضا شده با شرکت بویینگ برای خرید 100 هواپیما از این شرکت است.
گاردین اعلام کرد، براساس فهرست قیمت هواپیماهای بویینگ، اگر شرکت ایران ایر فقط بویینگ 737 تک راهرو خریداری کند، ارزش سفارش آن در حدود 11 میلیارد دلار خواهد بود و اگر این قرارداد شامل خرید تعداد قابل توجهی هواپیمای دو راهرویی مانند 777 یا 787 باشد، ارزش آن شاید به دو برابر رقم یاد شده افزایش یابد. این رسانه نوشت: ایران در دی ماه گذشته یک سفارش 27 میلیارد دلاری نیز برای خرید 118 هواپیما به شرکت ایرباس داده است.
بازگشت پژو- سیتروئن به ایران
به گزارش ایرنا، شرکت مشترک ایران خودرو- پژو سیتروئن به نام «ایکاپ» روز سهشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معرفی اعضای هیاتمدیره و نهایی شدن 17 قرارداد فرعی در پروتکل همکاریهای دو خودروساز، بهصورت رسمی آغاز به کار کرد.
گاردین درباره بازگشت پژو- سیتروئن به ایران نیز نوشت: نخستین اتومبیلهای تولیدشده در چارچوب قرارداد جدید شرکت پژو با ایران که سالانه تولید 200 هزار خودرو تا سال 2018 را معین میکند، در ماه فوریه (بهمن-اسفند) به بازار عرضه میشوند.
شرکت پژو نخستین شرکت خودروسازی غربی است که بازگشت خود به ایران پس از تحریمهای اقتصادی ایران را اعلام میکند.
ژان کریستف کیومارد که بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پژو - سیتروئن را اداره میکند، به گاردین گفت: امروز، روز بازگشت به ایران و باعث افتخار ماست.
وی افزود: این شرکت خود را در قبال ایران متعهد میداند و ما از طریق شرکت ایرانخودرو نشان میدهیم که واقعا خود را در قبال آینده متعهد میدانیم و آماده سرمایهگذاری در ایران هستیم.
این قرارداد سرمایهگذاری مشترک 50-50، تولید سه مدل اتومبیل در ایران را مشخص میکند؛ «پژو 208»، «اس. یو. وی 2008» و «پژو 301» که قطعات آنها نیز اغلب در ایران ساخته خواهد شد.
هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز به گاردین گفت: 30 درصد اتومبیلهای تولید شده به خاورمیانه و سایر کشورها صادر میشود.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خوردو پژو به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.