تبلیغات در دنیای امروزی گسترش چشمگیری دارد و بشر را به محاصره خود درآورده، تبلیغات پزشکی نیز یکی از هزاران موردی است که در این میان جایی برای خود باز کرده و ضمن جلب مشتری، خدمات خود را با شیوههای گوناگون معرفی میکند. بعضی آگهیهای تبلیغاتی نیز آنچنان وعده و وعیدهایی میدهند که فرد بدون اطلاع از صحت و سقم پارامترهای عنوان شده در آگهی جذب آن میشود.
براساس قانون، سازمان نظام پزشکی، متولی صدور مجوزهای حوزه پزشکی در زمینه تبلیغات و اطلاعرسانی است، اما باید دید چه میزان از تبلیغات گستردهای که هر روز از درگاههای مختلف از قبیل نشریات، پیامک، اینترنت، صداوسیما و تبلیغات محیطی شاهد آن هستیم با مجوز این سازمان انجام میشود؟
نسل قدیم تکنولوژی را فراموش کنید با ما با آخرین تکنولوژی روز همگام شوید. ما به شما ایمپلنت فوری مخصوص هنرمندان را پیشنهاد میکنیم؛ ایمپلنت بدون جراحی و خونریزی، با کمترین صرف هزینه. تنها با ۲۰۰هزار تومان صاحب دندانهای زیبا خواهید شد.
اینها بخشی از شگردها و حیلههای تبلیغاتی در دندانپزشکی هستند، تبلیغاتی که تا پیش از این کنار تبلیغات کباب نیممتری در نشریات زرد چاپ میشد. درست زمانی که معضلی به نام مزاحمت پیامکهای تبلیغاتی میان کاربران تلفنهای همراه رواج یافت، بازار تبلیغات پزشکی هم حسابی داغ شد؛ تبلیغاتی که از یک سو تاکید بر بدون درد و بدون جراحی بودن ایمپلنت میکند و از سوی دیگر ادعا میکند با مارکهای مشهور خارجی و آخرین تکنولوژی روز عمل میکند.
افراد غیرمتخصص در برخی رسانهها با تبلیغات غیرواقعی اطلاعات نادرستی در مورد ایمپلنت دندان میدهند. خدمات دندانپزشکی با قیمتهایی که به طرز شگفتانگیزی پایین هستند، جنس و کیفیت مطلوب ندارند. قیمت درمان ایمپلنت در ایران چیزی حدود یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان است، بنابراین اگر این درمان با قیمتی ناچیز انجام شود، بدون شک مشکلی در کار است، چه بسا که ممکن است بیمار بعد از عمل ایمپلنت با قیمتی که فاصله زیادی با قیمت کتابچهها و پیامکهای تبلیغاتی دارد، روبهرو شود.
مردم باید بدانند تبلیغات پیامکها یا نشریات و مجلههای زیبایی که جلو در خانهها میفرستند و با رقم خیلی پایین درمانهای پزشکی را تبلیغ میکنند در عمل با قیمتی که در پیامک ارسال شده همخوانی ندارد و بیمار مجبور میشود هزینه زیادی را بابت آن بپردازد.
تبلیغات پیامکی جایگاهی در پزشکی ندارند و از نظر قانونی نیز ممنوع هستند زیرا پزشکی کالا نیست که برای آن تبلیغ شود. در حالت کلی عمل ایمپلنت مشتمل بر چهار هزینه است و هزینه آن به خاطر وسایل مورد استفاده، حقالعمل جراحی و کار با پروتز و لابراتوار دندانسازی متغیر است، به عبارتی دستمزد پزشک جراح و باسابقه، نوع وسایل مصرفی و لابراتولر قیمت ایمپلنت را تعیین میکند.
ایمپلنتهایی که یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارند و در لابراتوارهای «های تک» از روشهای رایانهای برای ساخت آنها بهره گرفتهاند قطعا در مقایسه با ایمپلنتهای 200 هزار تومانی که با وسایل بیکیفیت و در لابراتوارهای سنتی از روشهای ساده بهره میگیرند، از قیمت بالایی برخوردار هستند.
با این تفاسیر، شاید آنقدر پول نداشته باشید که بتوانید حتی یک واحد ایمپلنت مرغوب در دهانتان بکارید، اما دانستن مزایای آن خالی از لطف نیست، چرا که اگر روزگاری قیمت این عمل کاهش یابد، ایمپلنت یکی از اولویتهای شما برای حفظ بهداشت دهان و دندانهایتان خواهد بود. ایمپلنت نوعی درمان برای جایگزینی دندانهای از دست رفته است که به بازسازی دندان از دست رفته بر اثر پوسیدگی، بیماری لثه، تروما یا ضربههای ناشی از تصادف و ضایعات پاتولوژیک مانند کیست و تومور کمک میکند.
انتخاب متخصص مناسب برای درمان ایمپلنت بسیار مهم است و موفقیت و شکست درمان را تعیین میکند. متاسفانه این روش درمانی هنوز در دورههای آموزش دکترای عمومی دندانپزشکی جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است، توصیه میکنیم دندانپزشکان عمومی به درمان پیشرفته و پیچیده ایمپلنت وارد نشوند زیرا عوارض زیادی در پی دارد.
کارشناس حقوق