طبق گزارشهای رسمی وزارت راه و شهرسازی تنها در ششماهه دوم سال گذشته 1400 گودبرداری در تهران انجام شد که 400 پروژه از این تعداد گودبرداری غیرمجاز بوده و سازمان نظام مهندسی ساختوساز این پروژهها را متوقف کرده است. وزارت راه و شهرسازی معتقد است ورود افراد غیرمتخصص به حرفه ساختوساز تعداد پروژههای غیرمجاز را افزایش داده است و در بین این پروژههای غیرمجاز گودبرداری غیراصولی در صدر قرار دارند.
هر چند بسیاری از پروژههای گوبرداری که منجر به حادثه شدند یا اینکه پیش از اینکه سانحهساز باشند توسط بخشهای مربوطه وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها شناسایی و متوقف شدند توسط بساز و بفروشهای غیرحرفهای به اجرا رسیده بودند اما این بار پروژه گودبرداری غیرمجازی مطرح است که سازندهاش یکی از مراجع کنترل ساختوساز و متولی این امر در کشور است. گوبرداری عمیق و پرخطر در بزرگراه حقانی جنب گذرگاه پیاده مترو در مجاورت پارک طالقانی که مجری آن شهرداری است، موضوع جدیدی برای مناقشه بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری شده به طوری که وزارت راه و شهرسازی مهلت 20 روزه برای شهرداری تعیین و شمارش معکوس را شروع کرده است.
چندی پیش رییس سازمان نظام مهندسی با هشدار به شهرداری نسبت به ادامه این پروژه اعلام کرده بود که پیش از این هم سازمان نظام مهندسی به شهرداری درباره گودبرداریهای غیراصولی تذکر داده بود اما با نادیده گرفتن هشدار سازمان نظام مهندسی همان پروژه حادثه آفرین شد و جان 17 نفر از هموطنانمان را گرفت. اختلاف وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تنها به پروژههای گودبرداری محدود نمیشود، مسئولان این دو نهاد و متولی بخش عمدهای از پروژه عمرانی همواره در بحث تراکم فروشی، صدور مجوز و پروانههای ساختوساز اختلاف داشتند که این بار وزارت راه و شهرسازی مدعی است به طور جدی با تخلفات شهرداری برخورد میکند.
چک سفیدی که شورای عالی شهرسازی به شهرداری داد
رییس سازمان نظام مهندسی چندی پیش در گفتوگو با واحد مرکزی خبر درباره خسارت احتمالی این پروژه گودبرداری پرخطر به شهرداری هشدار داده و گفته است: با توجه به نزدیکی این گود پرخطر به پارک طالقانی و رفتوآمد حجم انبوهی از خانوادهها برای استفاده از فضای پارک مذکور و نیز با در نظر گرفتن تردد روزانه هزاران مسافر متروی حقانی از این مسیر، درصورت فروریختن این گود، فاجعه انسانی جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.
وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل مجوزی به شهرداری داد و شهرداری دارای این اختیار قانونی شد که در پهنههای مختلف ضریب درصد کاربری را تحت شرایطی از آنچه که در طرحهای تفصیلی تصویب شده است، تغییر دهد که این امر به معنای آن است که شهرداری چک سفید برای هر نوع تغییری از شورای عالی معماری و شهرسازی دریافت کرده است. این چک سفید به این معنا بود که شهرداری این اختیار را پیدا کرد که هر کجا مایل بود اقدام به تغییر کاربری کند به شرط اینکه در سرجمع پهنهها کاربری از یک حد معین تجاوز نکند.
شهرداری پروژه را اصلاح نکند، پرونده به دادستانی میرود
گفته میشود شهرداری این گودبرداری را که به گفته وزارت راه و شهرسازی پروژه غیرمجاز است، برای ساخت پارکینگ طبقاتی کلید زده است و هر چند وزارت راه و شهرسازی تاکنون چندین بار به شهرداری بابت این پروژه هشدار داده است اما شهرداری نسبت به اصلاح پروژه اقدام نکرده است. به گزارش فرصت امروز، غلامرضا هوایی، مدیر کل مقررات ملی ساختمان در نشست خبری روز گذشته با بیان اینکه وزارت راه وشهرسازی به شهرداری مهلت 20 روزه برای اصلاح یا توقف پروژه داده است، گفت: پروژه گودبرداری پارکینگ طبقاتی از گودبرداریهای پرخطر است که از سه هفته قبل نسبت به این پروژه به شهرداری در نامهای هشدار داده ایم.
وی با بیان اینکه با بارش باران احتمال سانحهساز بودن این پروژه افزایش مییابد، گفت: اخیرا نامهنگاریهایی با معاون شهردار تهران درباره پرخطر بودن گود حقانی انجام دادهایم که در محتوای آن نسبت به ضرورت تعطیلی این پروژه باتوجه به پرخطربودن آن و با استناد به نامهنگاریهای سازمان نظام مهندسی اشاره شده است.
درباره گود نزدیک مترو حقانی تاکنون دو نامهنگاری با شهرداری داشتهایم که اولی شامل ارائه اسناد و مدارک این پروژه شامل مهندسان ناظر، طراح و نقشههای آن بوده که تاکنون شهرداری مستندات آن را به ما ارائه نکرده و دومی هم درخواست متوقف کردن این پروژه بوده است. هوایی گفت: از نظر وزارت راه و شهرسازی این پروژه از پروژههای پرخطر محسوب میشود که اگر شهرداری با همین روند کار را ادامه دهد قطعا از طریق قوه قضاییه وارد میشویم و موضوع را پیگیری میکنیم.