خبر خوبی که امروزه از دنیای کسبوکار ایران به گوش میرسد، این است که هر روز بر تعداد مدیرانی که به ضرورت سرمایهگذاری در حوزه خلق و توسعه برند کسبوکارشان پی بردهاند، افزوده میشود. همین موضوع، تولید محتوا و پرداخت علمی به مقوله برندینگ را بیش از پیش الزامی کرده است. اینکه امروز جامعه کارفرمایی، تکاپویی در مسیر برندینگ را تجربه میکند، نوید بخش آیندهای بهتر برای دنیای کسبوکار در ایران است، اما نباید فراموش کرد که در این حرکت، ممکن است سایه تصمیمات و برنامهریزیهای ناصحیح نیز روی رفتارهای برندینگ مجموعهها گسترده شود.
ممانعت از خطاهای احتمالی و نیز پیشگیری از نتایج منفی تصمیمات ناصحیح، این التزام را به وجود میآورد که همزمان با مطالعه، کسب دانش و تجربه و عملیاتی کردن خط مشیهای مربوط به بایدهای حوزه برندینگ، به نبایدها هم به اندازه کافی بها دهیم. آنچه در این یادداشت آمده، خطاهای احتمالی و البته رایج در برندینگ است که نگارنده، آنها را به تجربه در پروژههای مختلف مشاوره کسب کرده است. این یادداشت با این امید تدوین میشود که از هرآنچه ممکن است سرمایهگذاری در حوزه برند سازمانتان را به مخاطره بیندازد پیشگیری کند.
-1 هرگز کپی نکنید
هیچ برندی نمیتواند با کپی کاری، مسیر را کوتاهتر کند. این یک تصور باطل است که با گرته برداری از بزرگان، شما نیز خواهید توانست جایگاه ذهنی معادل با جایگاه آنان را در ذهن مخاطبانتان بیابید. هرگز کپی نکنید، حتی اگر آنچه اصالتا از آن شماست، در قیاس با دیگران، شما را راضی نمیکند. البته بررسی مسیرهای موفقیت دیگران به هیچ عنوان شامل این مقوله نیست.
-2 عجله نداشته باشید
اگر فکر میکنید آنان که امروز برندهایی موفق هستند، ره صد ساله را یک شبه پیمودهاند، سخت در اشتباهید. نه با عجله و نه بهصورت اتفاقی، نمیتوان مسیر برندینگ را پیمود. از این رو هرگز عجله نداشته باشید. برنامهریزی درستی انجام داده و اجازه دهید تک تک برنامههایتان، مسیر خود را پیموده و به نتایج مطلوب برسند.
-3 بزرگنمایی نکنید
برداشت مخاطبان از رفتارهای مختلف شما که با دید بزرگنمایی انجام میدهید، الزاما آنی نیست که شما انتظارش را دارید. این تلاش که خود و مجموعهتان را بزرگتر، مهمتر، تواناتر و باصلاحیتتر از آنچه هست جلوه دهید، بر خلاف تصور شما، بیش از آنکه به نفع شما تمام شود، منجر به متضرر شدن و از دست دادن جایگاه ذهنیتان نزد مخاطبان خواهد شد.
-4 بیمحابا تبلیغ نکنید
اگر فکر میکنید هرچه بیشتر سرمایهگذاری تبلیغاتی داشته باشید به همان اندازه برندتان با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد، سخت در اشتباهید. گاهی اوقات، اصرار کورکورانه به بمباران تبلیغاتی مخاطبان، نه تنها منجر به ارتقای برندتان در ذهن آنان نخواهد شد، بلکه در ناخودآگاه مخاطب، گونهای از پسزدگی برندتان را به همراه خواهد داشت.
* مشاور و سخنران حوزه برند، تبلیغات و ارتباطات