پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پرفروش های اکران تابستانی آمریکا

7 سال پیش ( 1395/5/24 )
پدیدآورنده : آزاده اتحاد  

سینماروها چه دوست داشته باشند چه نداشته باشند باید بدانند که فیلم های دنباله دار یا اقتباسی می فروشد. دلیلش واضح است؛ این جور فیلم ها در سینمای هالیوود معمولاً براساس کتاب، سریال، کتاب های مصور و این روزها بازی های ویدئویی و رایانه ای معروف و اصولاً چیزهایی که تبدیل به یک نام تجاری می شود، ساخته می شوند و یک بار در جدول فروش موفقیت خود را ثابت کرده اند. هم مخاطب و هم شرکت تهیه کننده چون می داند قرار است با چه موضوعی مواجه شود و به خاطر موفقیت اولیه اثر حاضر است برایش پول خرج کند. 

در ایران اقتباس سینمایی یا فیلم های دنباله دار به دلایل مختلف نه زیاد ساخته می شود نه چندان پرطرفدار است، به جز در موارد خاص مثل «شهر موشها» که بخشی از خاطره جمعی محسوب می شود و استقبال مخاطب قابل پیش بینی است. ساخت اقتباس های سینمایی هم که معمولاً با جنجال و حاشیه روبه رو می شود، در گذشته بیشتر مرسوم بود و کار کارگردانان کهنه کاری مثل داریوش مهرجویی. امروز به خاطر پایین آمدن سرانه کتابخوانی در کشور حتی اگر فیلمی براساس یک کتاب ساخته شود، مخاطب اگر اهل خواندن تیتراژ نباشد، اصلاً متوجه آن نمی شود.

سینماروهای آمریکایی اما از اکران تابستانی سینمای هالیوود که یا قسمت چندم یک فیلم اورجینال است یا اقتباسی، راضی نیستند. فیلم هایی که بعضی هایشان با سرمایه هنگفت ساخته شده اما فروش خوبی نداشته اند. نمونه اش قسمت دوم «آلیس در سرزمین عجایب» که با عنوان «آلیس از پشت شیشه می نگرد» روانه سالن های سینما شده اما حتی با وجود جانی دپ هم نتوانسته به موفقیت قسمت اول برسد. شاید به این خاطر که تیم برتون (کارگردان قسمت اول و فیلم های محبوب سینمای فانتزی مثل «ادوارد دست قیچی» و «ماهی بزرگ») کارگردانی قسمت دوم را بر عهده نداشته است.

«روز استقلال: تجدید حیات» و «لاک پشت های نیجا: بیرون از سایه» دیگر فیلم های دنباله دار اکران تابستانی سینمای هالیوود هستند که با استقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه نشده اند اما با این وجود آمریکایی ها هنوز عاشق فیلم های دنباله دار و اقتباسی هستند. فهرست 100 فیلم پرفروش این کشور این ادعا را ثابت می کند. به گفته نشریه بینرنیس اینسایدر تابستان امسال آمریکایی ها عاشق این فیلم ها بوده اند:

پرندگان خشمگین

فروش:107/2 میلیون دلار

این انیمیشن براساس بازی رایانه ای انگری بردز (در فارسی پرندگان خشمگین) ساخته شده که یکی از نخستین بازی های پرطرفدار بعد از محبوبیت گوشی های همراه هوشمند در جوامع مختلف بود.

شکارچیان روح

فروش: 116/5 میلیون دلار

این فیلم بازسازی فیلمی کمدی با همین عنوان در سال 1984 است که آغازگر نام تجاری «شکارچیان روح» بود. بعد از موفقیت تجاری نخستین فیلم (در آمریکا 242 میلیون دلار فروش داشت و در دنیا 295 میلیون دلار) قسمت دوم با عنوان «شکارچیان روح 2» در سال، 1989 دو سریال کوتاه تلویزیونی به نام «شکارچیان روح واقعی» و «شکارچیان روح افراطی» و چند بازی ویدئویی ساخته شد. فیلمی که در حال حاضر بر پرده سینماهاست، بازسازی قسمت اول است.

افسانه تارزان

فروش: 124 میلیون دلار

تارزان، قهرمان جنگلی ساخته ادگار رایس باروز، نویسنده آمریکایی تا به حال سوژه بسیاری از آثار تصویری بوده است. افسانه تارزان تازه ترین اثر سینمایی است که براساس این شخصیت خیالی محبوب ساخته و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.

فراتر از پیشتازان فضا

فروش: 127/7 میلیون دلار

«پیشتازان فضا» سریال معروف دهه 60 آمریکا که در میان آمریکایی ها تقریباً به اندازه «جنگ ستارگان» محبوب است، نام تجاری است که تا به حال 13 فیلم سینمایی و هفت سریال تلویزیونی از جمله یک سریال انیمیشن براساس آن ساخته شده است. «فراتر از پیشتازان فضا» تازه ترین فیلم سینمایی است که در اکران تابستانی آمریکا روانه سالن های سینما شده و فروش خوبی داشته است.

رستاخیز ایکس من

فروش: 155/4 میلیون دلار

گروه ابرقهرمان ایکس من از کتاب های مصور استن لی، نویسنده آمریکایی می آیند و تا به حال چند فیلم سینمایی براساس آن ساخته شده که تقریباً همگی با استقبال خوبی از سوی آمریکایی های مواجه شده است.

در جست وجوی دوری

فروش: 473/8 میلیون دلار

انیمیشن محبوب «در جست وجوی نِمو» که در مراسم اسکار سال 2004 برنده جایزه بهترین انیمیشن بلند شد و در سرتاسر دنیا فروشی بالغ بر 870 میلیارد دلار داشت، قاعدتاً قابلیت این را داشت که به قسمت دوم و احتمالا قسمت های بعدی برسد. «در جست وجوی دوری» براساس «دوری» یکی از کاراکترهای محبوب قسمت اول- ماهی ای که حافظه کوتاه مدت چند ثانیه ای داشت و در سفر نمو همراه او شد- ساخته شده و الن دجنرس، یکی از محبوب ترین مجری های آمریکا در آن به جای شخصیت اصلی حرف می زند.

ارتباط با نویسنده : Azadehetehad@gmail. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VBROUNKJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه