حدود دوهفته پیش بود که رئیس انجمن صنفی کارفرمایان خودرو با استناد به اینکه برخی از اعضای این انجمن هزینه 3درصد حقوق گمرکی را پرداخت کردهاند، گفت که شرکت ایرتویا دفترچه گارانتی را برای برخی از خودروها صادر نکرده است. حالا کوروش مرشد سلوک، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو و عضو هیأتمدیره شرکت ایرتویا میگوید که پرداخت این هزینه به معنای هزینه گارانتی نیست بلکه هزینه وارانتی و تأمین لوازم یدکی خودروهای وارداتی است.
مرشد سلوک در نشستی خبری با بیان اینکه در رسانهها منعکس شد که گارانتی خودروهای وارداتی توسط سایر واردکنندگان از طریق نمایندگی اعطا نشده است، بیان کرد: «قطعاً خودرویی که دستکاری شده باشد مشمول گارانتی نمیشود زیرا باید گارانتی که در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد، با اطمینان خاطر باشد تا مصرفکننده هیچگونه دغدغهای برای پوشش گارانتی نداشته باشد، این شعار تویوتا است. بنابراین هرگونه دستکاری که خودرو را از شمول گارانتی خارج کند، با مقاومت ما روبهرو خواهد شد.»
او ادامه داد: «کما اینکه 14 نفر از دوستان در ارتباط با همین موضوع به سازمان حمایت مراجعه کردند و در آن صورتجلسه تأیید شد که شرکت ایرتویا هیچ الزامی در اعطای گارانتی به این خودروها ندارد زیرا ما اثبات کردیم که سیستم برق این خودروها دستکاری شده است.
ما گارانتی الکی دست مشتری نمیدهیم و همه اقدامات ما در راستای رضایت مشتریان است.» نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی براینکه چرا 3 درصد دریافت شده اما گارانتی صادر نشده است؟ تصریح کرد: «آن هزینه 3درصد برای توسعه خدمات پس از فروش است، وقتی یک خودروی تویوتا واردکشور میشود، تأمینکننده قطعاتش شرکت ایرتویا است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این خودرو تحت پوشش ما خواهد بود و ما موظف هستیم که تا 10 سال تأمینکننده قطعات باشیم. بنابراین هزینه 3درصد نباید به پای هزینه گارانتی گذاشته شود. ضمن اینکه 3 درصد مذکور مثلاً برای یک خودرو 140 میلیون تومانی 500 دلار است یعنی ما رقم بزرگی دریافت نمیکنیم.»
مرشد سلوک افزود: «برای بیش از 3 هزار دستگاه خودرو دفترچه گارانتی صادر شده اما آن مواردی که دفترچه گارانتی دریافت نکردهاند، مشمول شرایط گارانتی نبودهاند.» او درباره وجود دو انجمن موازی در بحث واردات خودرو تصریح کرد: «تشکیل انجمن در قانون باز دیده شده است اما اکنون اکثر تشکلها زیر نظر اتاق بازرگانی تشکیل میشوند زیرا اتاق بازرگانی بزرگترین تشکل بخشخصوصی و طرف مذاکره با هیأتهای خارجی است.
انجمن واردکنندگان خودرو ایران حدود دوسال پیش زیر نظر امور تشکلهای اتاق بازرگانی به ثبت رسید و بالای 90 درصد نمایندگیهای رسمی عضو این انجمن هستند و ما طرف مشورت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت هستیم، درحالیکه در انجمن صنفی کارفرمایان خودرو هیچ واردکننده رسمی حضور ندارد.»