پس از لغو تحریمها یکی از حوزههایی که مورد توجه شرکتهای خارجی برای سرمایهگذاری قرار گرفت، انواع شقوق حملونقل بهویژه حملونقل هوایی و ریلی بود که مهمترین همکاری در این حوزهها همکاری با شرکتهای هواپیماساز بویینگ و ایرباس و در بخش ریلی همکاری با شرکت زیمنس آلمان بود که در رفتوآمد هیاتهای آلمانی یکی از موضوعات بسیار مهم مذاکرات خرید واگن از زیمنس و همکاری در ساخت بود.
اصغر فخریه کاشان در گفت وگو با «فرصتامروز»، گفت: در زمینههای مختلف وارد مذاکره با شرکتها و بانکهای آلمانی شدیم، مذاکره زیمنس با مپنا برای ساخت ناوگان ریلی و لکومتیو ادامه دارد و البته شرط ما این است که ساخت واگنها و لکوموتیوها در ایران انجام شود.
حال اینکه مهمترین و اقتصادیترین همکاری با زیمنس قرارداد ساخت واگنهای مسافری در ایران است که ایران میتواند تحت لیسانس زیمنس واگنسازی کند. از سوی دیگر قرار بر این است که ناوگان خط سریعالسیر تهران- قم – اصفهان را زیمنس تامین کند. دراین باره محسن نایبزاده، مدیرعامل زیمنس در ایران با «فرصتامروز» گفتوگو کرده است.
نگاه زیمنس به ناوگان حملونقل ریلی ایران چگونه است؟
ایران از زیرساخت ریلی با سابقهای طولانی و نیز متخصصان مجرب صنعت راهآهن بهرهمند است. در حال حاضر باتوجه به رشد چشمگیر جمعیت و توسعه صنعتی ایران، پاسخگویی به نیاز انتقال مسافران و حمل بار، از ضروریات مهم به شمار میرود که با توجه به بستر و ظرفیتهای موجود و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی کشور، نیاز به توسعه یک سیستم ریلی بزرگتر، هوشمندتر، مدرنتر و کارآمدتر بیش از پیش احساس میشود.
حملونقل، کلید اصلی رشد اقتصادی است و توسعه شهرهای بزرگ ایران باتوجه به ابعاد جغرافیایی کشور، نیاز به سفرهای بینشهری سریع را ایجاب میكند. بخشی از این نیاز با توسعه خطوط جدید پاسخ داده میشود و بخش دیگر نیز از ظرفیت بالایی برای بهروزرسانی تکنولوژیک زیرساخت فعلی و رساندن آن به استانداردهای مدرن، برخوردار است.
این خطوط نیز باید به شبکه گسترده قطارهای درونشهری متصل شوند تا درنهایت پشتوانهای برای سیستم ریلی مدرن، کارآمد و قابلاطمینان در ایران بهوجود آید. از اینرو با تاکید بر توسعه صنعتی و بهمنظور مقابله با چالشهای مختلف صنعت حملونقل، شبکه ریلی کشور باید به شکلی منعطف طراحی شود.
نقش حمایتگرانه زیمنس در این مورد چگونه خواهد بود؟
زیمنس پیش از این با افزودن بیش از 100 لکوموتیو به ناوگان حملونقل ریلی کشور، حضوری فعال در فراهم کردن فناوری بهروز برای شبکه ریلی ایران داشته است. همچنین این شرکت بهتازگی ایده یک لکوموتیو جدید را که بهطور ویژه برای بازار ایران طراحیشده، رونمایی کرد.
زیمنس خود را متعهد میداند تا با استفاده از نوآوری، دانش بومی و نبوغ جهانی و از طریق توسعه یک شبکه حملونقل متنوع، سریع، مدرن، کارآمد و امن، در راستای پیشرفت جامعه قدم بردارد و تغییری مثبت در زندگی مردم ایران بهوجود آورد.
این شرکت با فراهم آوردن فناوریهای ریلی برای صنایع زیرساختی، ناوگان ریلی، خدمات، برقیسازی خطوط ریلی و اتوماسیون (کنترل و هدایت خودکار) بر آن است تا با ارائه نوآوری و راهکارهایی در حوزه راهآهن و مدیریت حملونقل، پاسخگوی نیازهای آینده مردم ایران باشد. همچنین زیمنس تلاش میکند تا با تکیه بر تکنولوژی بومیسازی پایدار، نیازهای موجود را برای داشتن زیرساختهای جدید و بهروز و همچنین بهینهسازی زیرساختهای فعلی تامین کند.
یکی دیگر از بخشهای مهم زیمنس، ارائه خدمات و مشاوره حملونقل است؛ این بخش، با تدوین استراتژی و ایدههای یکپارچه، همسو با چالشها و نیازهای موجود برای فعالان حوزه حملونقل، بهگونهای طراحی شده تا نقشی کلیدی در توسعه و بهروزرسانی شبکه راهآهن امروز ایران ایفا کند.
زیمنس در چه بخشهای دیگری در ایران مشارکت دارد؟
زیمنس دارای مجموعه گستردهای از خدمات برقیسازی، اتوماسیون و هوشمندسازی است. این مجموعه گسترده، خدمات و فناوری موردنیاز برای تولید برق، انتقال و توزیع، شبکههای جادهای و ریلی، فناوری ساختمانهای هوشمند برای زیرساخت شهری هوشمند و فناوری اتوماسیون دیجیتال برای صنایع مولد را شامل میشود.
زیمنس در حال حاضر بهطور ویژه بر توسعه حملونقل و برقرسانی در ایران متمرکز است، اما فرصتهای بسیاری در سایر بخشها مانند شهرهای هوشمند، صنایع و تولید وجود دارد و در توسعه این موارد نیز زیمنس حضور خواهد داشت. همچنین زیمنس تعاملات خوبی با شرکتهای معتبر ایرانی از جمله مپنا دارد. شرکت زیمنس به دلیل تجربه و سابقه حضور در ایران، با شرایط و نیازهای جامعه به خوبی آشناست و باور دارد که خدمات این شرکت برای توسعه پایدار کشور باید از سطح فناوری و زیرساختهای موجود فراتر باشد.
زیمنس همچنین بهعنوان عضوی مسئول در جامعه، توجه به اشتغالزایی، تحصیلات و آموزش را در دستور کار خود دارد.
ارتباط با نویسنده : nazila.mahdiani@gmail.com