دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پارادایم برنامه‌ریزى كه بر اصل علیت، خطى دیدن تحولات اجتماعى و اقتصادى و اصل قطعیت بنا نهاده شده است بر خلاف انتظار عمومى كه آن را عامل توسعه می‌دانند، در اصل مانع توسعه است. به گزارش خبر آنلاین، سه اصل بالا به ما این اصل مهم را دیكته می‌كند كه می‌توان آینده را طراحى كرد. از همین منظر برنامه شكل می‌گیرد و عزمى پرهزینه براى تحقق اصول و راهبردهاى آن در جامعه به وجود مى‌آید. برنامه در نهایت استراتژى‌هاى ملى را از درون خود استخراج می‌كند و آن را براى اجرا به كانون‌هاى اجراى برنامه می‌فرستد.

جدا از نتایج برنامه‌هاى اجرا شده در سازمان‌ها، شركت‌ها و كشورهاى مختلف، نكاتى مهم قابل ذكر است كه برنامه را از عامل به مانع توسعه تبدیل می‌كند. مهم‌ترین این نكات این است كه یك سیاست یا استراتژى درست است كه براساس نیت و اراده سیاستگذار اعمال مى‌شود، ولى از نظر هیچ كس قابلیت ردگیرى ندارد.

مثلاً مطالعات و بررسى‌هاى اقتصادى نشان می‌دهد كه اثر اجراى پروژه‌ها، سیاست‌ها یا استراتژى‌هاى اقتصادى قابل پیش‌بینى نیست و یكى از دلایل آن هم «پدیدار شدگى  emerging» این تحولات است.تحولات ناشى از سیاست‌ها به راحتى قابلیت ردگیرى ندارد و گاهى اوقات اتفاقاتى مى افتد كه از نگاه سیاستگذار كاملا پوشیده بوده است و به همین جهت غیر قابل پیش بینى هستند.نكته دوم این است كه وقتى دو سیاست با هم اجرا مى شوند (كه در برنامه‌ها چندین سیاست با هم اجرا مى‌شوند) از تداخل آنها پدیده‌هایى پدیدار (emerge) مى‌شوند كه با نتیجه اجراى انفرادى آنها متفاوت خواهد بود.

باز ما با پدیده غیر قابل پیش‌بینى و در نتیجه «برنامه ناپذیر» مواجه هستیم. نكته سوم این است كه اگر به این اصول اعتقاد داشته باشیم، ابتدا یك سیاست یا استراتژى باید اجرا شود و نتایج آن پدیدار شود كه بتوان با آگاهى و قدرت بیشترى استراتژى بعدى را اجرا كرد. بنابراین همزمانى پروژه‌ها بى‌معنا و حداقل ناموثر مى‌شود. در حالی كه برنامه مجموعه‌اى از سیاست‌ها و استراتژى‌هاى موازى و همزمان است.

همین حركت موازى و همزمانى سیاست‌ها و پروژه‌ها یكى از قفل‌هاى جدى برنامه‌ریزى است. بر این اساس وقتى برنامه به نتیجه نمی‌رسد خیلى زود به نتیجه می‌رسیم كه بد تدوین شده است یا بد اجرا شده است.در حالی که شكست برنامه‌ها نه در تدوین آنها است و نه در مشكل اجراى آنها. مشكل برنامه‌ها در نفس خود برنامه است كه مبتنى بر مفروضاتى نوشته و اجرا مى شود كه در اساس این نوشته‌ها با واقعیت انطباق ندارد. در نتیجه هر برنامه‌اى با هر دقتى كه نوشته شود از قبل محكوم به شكست است. برنامه‌هاى پنج‌ساله هم شكل خاصى از پارادایم برنامه‌ریزى است.

کارشناس اقتصادی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vg4bRoTm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه