این روزها همه جا سخن از تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر زندگی است. به طوری که این پیشرفت تکنولوژی بر جنبههای مختلف زندگی فردی و سازمانی ما تاثیر گذاشته، در این میان شاید یکی از ملموسترین تاثیرات IT، تاثیر در زمینه کسبوکار افراد و سازمانها بوده است. به طوری که امروزه شاهد آن هستیم که تکنولوژی و رونق IT در تمام بخشهای مختلف یک کسبوکار از جمله بازاریابی، فروش، جذب و استخدام و... تاثیرگذار است. در بخش کارآفرینی نیز شاهد حضور و تاثیر روزافزون IT و تکنولوژی هستیم و خوشبختانه پیشرفتهای حاصل از آن موجب رونق کسبوکار شده است.
به طور کلی، میتوان تاثیرات ناشی از ITدر فضای کسبوکار را به دو صورت تحلیل کرد؛ نخست اینکه اکثر اوقات تکنولوژی خود منبع اصلی ایجاد یک کسبوکار جدید است و رشد و پیشرفت اینترنت باعث شده تا در این زمینه شرکتها و سازمانهای مهمی در دنیا نظیر آمازون، گوگل، یاهو و... فضای جدیدی را در عرصه کسبوکار به وجود آورند اما فناوری اطلاعات و تکنولوژی پا را از این فراتر نهاده و بهگونههای دیگر نیز موجب رونق کسبوکار افراد و سازمانها شده، آنگونه که بسیاری از فرآیندها و کارهایی را که در گذشته بهصورت یدی و دستی انجام شده است، حذف کرده و بدین صورت باعث کاهش هزینهها و در نتیجه سودآوری شده است.
با استفاده از اینترنت فضایی به وجود آمده که در آن سازمانها بسیاری از وظایف خود را بهصورت مجازی انجام میدهند تا علاوه بر کاهش زمان و هزینه، سرعت انجام فرآیندها و کارها را بالا ببرند. بهعنوان مثال، امروزه دانشگاهها با ایجاد یک سایت اینترنتی برای خود، بسیاری از فعالیتها و فعل و انفعالات را که در گذشته بهصورت حضوری انجام میشد حذف کردهاند تا علاوه بر رضایت مشتریان خود (دانشجویان و اساتید) موجب کاهش هزینههای خود نیز شوند چرا که دیگر نیاز نیست کارمندان مختلفی را استخدام کنند که پاسخگوی مراجعهکنندگان باشند،
بنابراین آنچه که بیش از پیش هویدا و آشکار است این است که امروزه سازمانهای دولتی، خصوصی، کارفرمایان و کارآفرینان ما باید بیشتر به ITو فرصتهایی که میتواند در اختیار کارآفرینان و سرمایهگذاران قرار دهد توجه کنند، هر چند که در چند سال اخیر در کشورمان خوشبختانه ورود کارآفرینان به حوزه ITدر حال افزایش بوده اما قطعا با توجه به تازگی و پیشرفت ITو اینترنت در ایران سرمایهگذاری در این حوزه میتواند بسیار سود آور باشد.
نکات دیگری که به طور کل مدیران را ترغیب به فعالیت در حوزه IT میکند، این است که سودآوری در زمینه IT به نسبت سایر حوزهها زمان کمتری را میطلبد و کارآفرینان بعد از مدتی به سود دست پیدا میکنند و همچنین میزان ریسکپذیری در این بخش به مراتب کمتر است و اینکه نیاز نیست از لحاظ منابع مالی سرمایهگذاری کلانی شود، بلکه کارآفرینان این حوزه بیش از پول و منابع مالی به دانش و تخصص نیاز دارند.
* دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی