همه شرکتها به دنبال آن هستند تا به واسطه هویت و شخصیت برند خود توجه مردم نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه میکنند، جلب شود. به خاطر سپرده شدن نام یک برند و دو برابر شدن میزان فروش طی یک سال و در نهایت ایجاد یک تجارت سودآور دیگر در کنار کسبوکار اصلی، موضوعی است که کمتر به آن اشاره شده است. اما این موضوع به دلیل آنکه به ابزاری جهت مقایسه در بازار بدل شده، از اهمیت فراوانی برخوردار شده است.
ایده
مقایسه تبلیغات Market’s meerkats یکی از بهترین مثالهای موجود است. Meerkats یا سمور با لهجه روسی نماد این شرکت است. هنگامی که مردم برای دریافت ارزانترین بیمه اتومبیل به وبسایت comparethemeerkat. com مراجعه میکنند، چهرهای ناراحت پیدا کرده و مراجعهکنندگان را به وبسایت اصلی شرکت هدایت میکند. عبارت Meerkats با لهجه روسی و با یک حس ناامیدی مستقیما به زبان انگلیسی راه یافته است. استفاده از این کلمه بهصورت رسمی مجاز بوده است. آژانس تبلیغاتی VCCP که توسط الکساندر روسی بنیان گذارده شد، پس از مدتی و به واسطه استفاده از تصاویر شورانگیز و زیبا به بهترین و درخشانترین الگوی CGI بدل شد.
در حال حاضر شما میتوانید اسباب بازی و زندگی نامه الکساندر را با عنوان یک زندگی ساده خریداری کنید. تبلیغات اصلی و اولیه از ایده داستانهای مربوط به جنگ و صلح و اینکه چگونه meerkats یا سمورها ابتدا در آفریقا بوده و سپس به روسیه آمدند، استفاده کرده است. برخی از آگهیهای تبلیغاتی این آژانس تبلیغاتی در دهکده افسانهای Meerkova فیلمبرداری شده است. وبسایت فرعی و انحرافی این شرکت یعنیcomparethemeerkat.com میلیونها بازدیدکننده دارد اما نکته مهم آن است که حجم تجارت وبسایت اصلی یعنی comparethemarket.com پس از انتشار آگهیهای تبلیغاتی این شرکت دوبرابر شده است.
در کارزار تبلیغاتی اخیر، این شرکت اعلام کرده که برای هریک از مشتریان که بیمه موردنظرش را از وبسایت comparethemarket.com خریداری کند یک اسباب بازی کوچک ارسال خواهد شد. Meerkat یا سمور روسی به خانه مشتریان وبسایت comparethemarket.com وارد میشود تا هدیه مذکور را به آنها تقدیم کند. نکته دیگر آن است که آگهیهای تبلیغاتی مربوط به این وبسایت بسیار سرگرمکننده بوده و شما به هنگام آغاز زمان پخش آگهیهای بازرگانی به دنبال تماشای یکی دیگر از آگهیهای این شرکت خواهید بود.
ایده خلاقانه این آگهیهای بازرگانی نشان از نبوغ محض صاحب آن دارد. ایجاد ترکیبی از یک موضوع کسلکننده نظیر مقایسه قیمت خدمات شرکتهای بیمه و چیزی که مردم عاشق تماشای آن در تلویزیون هستند، یعنی یک سمور جذاب ایدهای است که زمینه رشد و شکوفایی وبسایت comparethemarket. com را فراهم کرده است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• گاهی اوقات بهترین و خلاقانهترین ایدهها از ترکیب دو ایده دیگر بهصورت کاملا غیرطبیعی حاصل میشود.
• وقتی که از یک ایده کاملا موفق و مناسب استفاده میکنید، بهتر است به جای استفاده از تمام منابع و دارایی خود جهت خلق یک ایده خلاقانه و موفق دیگر، روی همان ایده موفق اولیه سرمایهگذاری کنید.
• افراد خلاق خیلی سریعتر از مشتریان از ایدههای قدیمی خود خسته میشوند، دقیقا به همین علت است که این افراد شایسته داشتن جایگاهی در تیم طراحی و خلاقیت شما هستند. از ایده موفقی که در اختیار دارید تا زمانی که نشانههایی از کم اثر شدن آن رویت شود، استفاده کنید. زمانی که فرمول موفقیت را یافتید، آن را برای همیشه حفظ کنید.