یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر نیرو گفت: 144 سد در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم در قانون بودجه ردیف اجرایی داشتند، اما تاكنون عملیات اجرایی 49 مورد از آنها متوقف شده است.

به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان دیروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به انتقادهای اخیر از مقوله سدسازی در كشور اظهار داشت: 144 سد در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم در قانون بودجه ردیف اجرایی داشتند، اما با بازنگری‌های انجام شده توسط وزارت نیرو، امروز عملیات اجرایی 95 مورد آنها ادامه یافته است.

37247247234735783572135125121356123624773584

به گفته وزیر نیرو، در بازنگری‌های انجام شده، عملیات اجرایی برخی از این سدها كه اولویت نداشته یا برخی دیگر كه اصلا ساخت آنها درست نبوده، متوقف شد كه از جمله آنها چهار سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی افزود: بعضی دیگر از این سدها كه اصل ساخت آنها مورد تایید بود، در مشخصات‌شان بازنگری شد.

چیت‌چیان با تاكید بر اینكه رویكرد وزارت نیرو ایجاد انضباط اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست محیطی بیشتر در طرح‌های سدسازی است، در ادامه به برخی جنبه‌های منفی و مثبت سدسازی در كشور اشاره و تصریح كرد: برهم زدن تعادل در طبیعت و اكوسیستم، بروز مشكلات اجتماعی ناشی از زیر آب رفتن اراضی كشاورزی، منازل مسكونی و...، تغییر جریان طبیعی رودخانه‌ها و خشك شدن چاه‌ها و چشمه‌های پایین دست رودخانه‌ها، از جمله جنبه‌های منفی سدسازی است.

وزیر نیرو ممانعت از خروج جریان آب از كشور یا شور شدن آنها به دلیل ریختن به دریا را از جمله مزایا و منافع بسیار سدسازی در كشور برشمرد. به گفته چیت‌چیان، ساخت سدها امكان مدیریت منابع آب را فراهم می‌كند، به طوری كه می‌توان آب را در فصل‌های سیلابی و پرآب ذخیره و در فصول كم‌آبی و خشك در اختیار مصرف‌كنندگان مختلف بخش‌های شرب، كشاورزی و صنعت قرار داد. 

وی یادآور شد: امروز برخی مناطق كشور نظیر خوزستان، گلستان، مازندران و... در معرض سیلاب‌های وحشتناك قرار دارند، اما ساخت سدها سبب شده است مانع جریان یافتن سیلاب‌ها و تهدید مراكز جمعیتی شویم.

به گفته این عضو كابینه دولت یازدهم، امكان تولید برق با استفاده از اختلاف ارتفاع سطح آب پشت سدها با كف رودخانه‌ها، توسعه گردشگری در اطراف سدها، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی، دیگر مزایای مترتب بر مقوله سدسازی است كه قابل كتمان نیست.

چیت‌چیان افزود: امروز باید از نگاه صرف مثبت یا منفی به مقوله سدسازی پرهیز كرد، بلكه باید معیارهای اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست محیطی آن را در كنار هم قرار داد و به‌طور دقیق سنجش و قضاوت كرد.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاكید بر اینكه ایران همچنان نیازمند سدسازی است، اعلام كرده بود، كسانی كه با این فعالیت مخالفند، اقلیم و طبیعت كشور را به درستی نمی‌شناسند. بیش از 11 هزار مگاوات برق در كشور بدون مصرف سوخت هنگام خروج آب از سدها تولید می‌شود كه 1.5میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد. درحال حاضر تعداد یك هزار و 330 سد در كشور در مرحله مطالعاتی، اجرا و بهره‌برداری است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WumJkCqA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه