جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

فــرصت امروز - ولی الله سیف که برای همراهی با حسن روحانی در سفر به جنوب شرق آسیا از شرکت در اجلاس پاییزه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی جا مانده است، معتقد است که این دوره از اجلاس، پیامی دلگرم کننده با خود به همراه داشته است. شاید بخشی از دلگرمی سیف به دلیل نتیجه بخش بودن رایزنی هایی باشد که طیب نیا همچنان در حاشیه این اجلاس به آن ادامه می دهد؛ رایزنی هایی که منجر به تصمیم جدید خزانه داری آمریکا شد و در آن به بانک ها و شرکت های خارجی اطمینان داد که مبادلات دلاری با ایران دچار مشکل نخواهد شد.

 وزش نسیم امید از اجلاس صندوق بین المللی پول و بانک جهانی

این درحالی است که بانک مرکزی با انتشار بیانیه ای درمورد نشست پاییزه صندوق بین المللی پول به تحلیل دستاوردهای این اجلاس پرداخت. در این بیانیه تاکید شده است که اعضای گروه 24 خواستار اجرای کامل اصلاحات سهمیه و حاکمیتی مصوب سال 2010 صندوق بین المللی پول تا مهلت مقرر سال 2017 در جهت افزایش سهم اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه شدند.

قائم مقام این بانک که در غیبت ولی الله سیف، طیب نیا را همراهی می کرد با هیأت همراه در جلسات معاونان و وزرای گروه 24 شرکت کرد. کمیجانی در این جلسات به عوامل اثرگذار بر اقتصاد جهان از جمله رشد ضعیف اقتصادهای پیشرفته، تنش های سیاسی و نااطمینانی ناشی از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اشاره کرد و از اقتصادهای پیشرفته درخواست شده با استفاده از ابزار مالی مناسب و اصلاحات ساختاری، سیاست های پولی مناسب خود را به منظور افزایش رشد و تقاضای جهانی به كار برند.

گنجاندن یوان در سبد حق برداشت مخصوص

آنگونه که بانک مرکزی گزارش داده است اعضای گروه 24 ضمن استقبال از گنجاندن یوان چین در سبد حق برداشت مخصوص (SDR) از صندوق بین المللی پول (IMF)، گروه بانک جهانی (WBG) و سایر نهادهای ذی ربط درخواست كردند اقدامات خود را در خصوص یافتن راه حل های ملموس برای رفع مشکل کاهش روابط بین بانکی و جلوگیری از محدودیت های مالی بیشتر ارائه کنند.

اعضای گروه 24 همچنین اجرای کامل اصلاحات سهمیه و حاکمیتی مصوب سال 2010 صندوق بین المللی پول تا مهلت مقرر سال 2017 در جهت افزایش سهم اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را خواستار شدند. علاوه براین، ایجاد تعادل و رعایت منطقه ای و جنسیتی در امر استخدام نیروهای کارشناسی از كشورهای عضو و ایجاد دوره های شغلی از دیگر خواسته های اعضای گروه 24 از صندوق بود.

هیأت بانك مركزی در این سفر طی برگزاری جلساتی با ادارات مختلف صندوق بین المللی پول، در خصوص مسائل مختلف اقتصادی کشور در زمینه استفاده از دوره های آموزشی و كمك های فنی در راستای استفاده از تجارب این صندوق مذاكره کردند.

علاوه بر این، دکتر کمیجانی در جلسه ای با دبیرکل هیأت خدمات مالی اسلامی (IFSB)، در رابطه با مقدمات انتقال ریاست آن موسسه به جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2017، برگزاری نشست سیاست گذاری اعضا و همچنین برگزاری كارگاه آموزشی در زمینه ابزارهای تامین مالی اسلامی در تهران مذاكره کرد.

کاهش نرخ بهره تسهیلات صندوق بین المللی پول به کشورهای کم درآمد

هیأت بانک مرکزی در ادامه سفر خود به آمریکا در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی شرکت کرد. در این اجلاس، مدیرعامل صندوق بین المللی پول و رئیس بانك جهانی اقدامات خود را در جهت بهبود وضع اقتصادی و كاهش فقر در كشورها اعلام کردند.

مدیـــرعـــامل صنــدوق بین المللی پول، تکمیل اصـــلاحـــات سـاختــاری صندوق، گنجاندن یوان چین در سبد حق برداشت مخصوص (SDR)، کاهش نرخ بهره تسهیلات صندوق به کشورهای کم درآمد به سطح صفر درصد و افزایش منابع صندوق برای اعطای تسهیلات به سطح 340میلیارد دلار را از جمله اقدامات صندوق طی یک سال گذشته برشمرد.

رئیس بانک جهانی نیز کاهش هزینه های بانک جهانی و افزایش منابع موردنیاز برای اعطای تسهیلات را از جمله اقدامات مهم این بانک دانست و میزان تسهیلات اعطایی توسط بانک جهانی و موسسات تابعه آن طی چهار سال گذشته را حدود 240 میلیارد دلار اعلام کرد.

«جیم یونگ کیم» به اشتراک گذاشتن تجربه کشورهای عضو از طریق پروژه های جدید در کشورها را نیز مورد تاکید قرار داد. شایان ذکر است اخیرا طی رأی گیری صورت گرفته، ریاست خانم لاگارد بر صندوق بین المللی پول و آقای کیم در بانک جهانی برای یک دوره پنج ساله تمدید شد.

قائم مقام بانک مرکزی، همچنین در کمیته مالی و پولی بین المللی صندوق بین المللی پول شرکت کرد. در این جلسه مدیرعامل صندوق با اشاره به ضعف شرایط اقتصاد جهانی، انجام اصلاحات ساختاری اولویت بندی شده و مشارکت بین المللی را لازمه غلبه بر ضعف های اقتصاد جهانی دانست. در بیانیه کمیته نیز بر به کارگیری سیاست های بودجه ای، پولی و مالی مناسب توسط کشورها و همچنین مشارکت بین المللی تاکید و وظیفه صندوق بین المللی پول در این راستا، ارائه کمک های فنی به اعضا در زمینه های مختلف اعلام شده است.

علاوه بر این، در حاشیه اجلاس، جلسات دوجانبه ای با مقامات کشورهای مختلف برگزار و در خصوص چگونگی تقویت روابط بانکی و رفع موانع موجود تبادل نظر شد. همچنین جلساتی با رسانه های خبریInstitutional Investors و Euromoney برگزار و دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه شرایط اقتصاد کلان و سیاست های پولی، اعتباری و ارزی و برنامه جامع اصلاحات نظام بانکی تشریح شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/I4pBjLtP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه