دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
با وجود توان صادرات کنتور برق از سوی بخش خصوصی

وزارت نیرو به کمبود کنتور رسیدگی کند

9 سال پیش ( 1393/7/7 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

صنعت کنتور‌سازی در کشور در چند سال، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مرحله خودکفایی رسیده، به طوری که صاحبان این صنعت بر این باورند که توان صادرات را در صورت وجود شرایط دارند. با این اوصاف، باید دید چرا در شرایطی که صحبت از توان صادرات کنتور برق می‌شود، اخباری مبنی بر کمبود کنتور شنیده می‌شود.

در چند روز گذشته حرف و حدیث‌هایی از کمبود کنتور برق در تهران شنیده شد، به‌طوری که متقاضیان نصب انشعاب، در صورت آماده بودن ساختمان برای نصب کنتور، از زمان درخواست حدود یک تا دو ماه در صف انتظار کنتور برق می‌مانند. با این اوصاف، باید دید که مشکل اصلی از کجاست، آیا تولید کنتور در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی با اما و اگر مواجه شده و فضای کار به‌گونه‌ای است که فعلا نبود کنتور به میزان لازم برای عده‌ای سودآور خواهد بود.

کنتورهای تولیدشده خریده نمی‌شود

علی اصغر میرشکرایی، دبیر و عضو هیات‌مدیره سندیکای برق در این باره به «فرصت امروز» می‌گوید: «در تولید کنتور مشکلی نداریم، مشکل اینجاست که کنتورهای تولیدشده خریده نمی‌شود، یعنی در واقع خریدار ندارد. شرکت توزیع برق، خریدار اصلی کنتورهای تولید شده است، این شرکت در حال حاضر به هر دلیلی کنتور از تولیدکنندگان در حد معمول خریداری نمی‌کند.»

وی با تاکید بر اینکه توان تولیدکنندگان داخلی برای تجهیزات برق در بخش‌های متعدد از جمله کنتور برق بالا است و حتی توان صادرات دارد، می‌افزاید: «چگونه می‌توان در شرایطی که توان برای صادرات در بخش خصوصی تولیدکننده کنتور وجود دارد، این شرکت‌ها نتوانند نیاز داخل را برآورده کنند؟ هم‌اکنون شرکت‌های کنتورسازی در کشور به دلیل کمبود تقاضا در داخل با ظرفیت حداقلی کار می‌کنند. یکی از خواسته‌های این تولیدکنندگان این است که فضا برای صادرات فراهم شود.»

کمبود کنتور و مشکلات آن صحبت امسال نیست، در چند سال گذشته نیز این مسئله تکرار شده که ریشه آن مشکلات اقتصادی کشور بوده است. مدیریت توزیع کنتور مورد نیاز بر حسب نیاز شهروندان برعهده شرکت توزیع برق وابسته به وزارت نیرو است.

بدهی میلیاردی وزارت نیرو به صنعتگران کنتور‌سازی

جمشید بردبار، مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما و عضو سندیکای صنعت برق ایران درباره مشکل ایجاد شده به «فرصت امروز» می‌گوید: «ظرفیت تولید کنتور در کشور بالاست و حتی توان صادرات نیز وجود دارد، به شرط آن‌که مشکل نقدینگی تهیه مواد اولیه وجود نداشته باشد. در حال حاضر، این مواد از داخل و خارج از کشور به راحتی قابل تامین است، اما صحبت ما مطالبات از وزارت نیرو است؛ مسئله‌ای که از چند سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.»

بدهی چندهزار میلیاردی وزارت نیرو در چند سال گذشته، دست و پای فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق را در تمامی بخش‌ها بسته، وقتی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به‌جای پرداخت آن توسط بخش دولتی راکد شود، بدون شک سرعت فعالیت چرخ‌های این صنعت به مرور زمان آهسته می‌شود.

مـدیـرعـامـل شـرکت الکترونیک افزار آزما، با اشاره به اینکه 50 درصد کنتور مورد نیاز کشور تامین می‌شود، می‌افزاید: «این شرکت، تحت لیسانس هیچ شرکت خارجی نیست و با دانش فنی داخلی تولید می‌کند، اگر کمبودی وجود دارد کافی است شرکت توزیع برق مناقصه برگزار کند و کمبود خود را جبران کند. البته وقتی بدهی‌ها پرداخت نشود، توان تولید ما نیز کاهش می‌یابد.»

در حال حاضر، حدود شش شرکت تولید‌کننده کنتور در کشور فعال است و شرکت توزیع می‌تواند با برگزاری مناقصه، کمبود کنونی کنتور برق را جبران کند.

صادق صیاد، دبیر کمیته حمایت از ساخت داخل سندیکای برق نیز در این باره به «فرصت امروز» می‌گوید: «این را با صراحت می‌گویم که مشکلی در تولید کنتور مورد نیاز داخل وجود ندارد، بلکه مشکل از جایی دیگر است که مصرف‌کننده نهایی این روزها احساس نارضایتی می‌کند. اما درباره قیمت کنتور باید بگویم که قیمت کنتور برای شرکت خریدار یعنی شرکت توزیع برق توسط سازمان استاندارد در مناقصات کاهش یافته، در واقع برعکس همه محصولات برقی، در حال حاضر قیمت کنتوری که در اختیار شرکت توزیع قرار دارد، در مقایسه با سال‌های گذشته پایین‌تر است.»

وی می‌افـزایـد: «تـولـید کنتور در کشور توسط چند تولید‌کننده داخلی انجام می‌شود، تعدادی از این شرکت‌ها به طراحی و دانش فنی داخلی دست یافته‌اند و تعدادی نیز در بخش مونتاژ موفق هستند، اما در هر صورت مسئله اصلی اینجاست که تعدادی از مردم با وجود تکمیل ساختمانشان نمی‌توانند در آپارتمان خود ساکن شوند، چون کنتور برق آنها نصب نشده است.»

حال با مشکلات موجود باید شرکت توزیع برق به فکر حل معضل باشد، زیرا نمی‌توان به مردم گفت که به دلیل مشکلاتی که ریشه همه آنها بدهی وزارت نیرو است بدون کنتور باقی بمانند و درخواست آنها با وجود پرداخت بهای کنتور تا مدت‌ها اجابت نشود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tTpqPZah
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه