طبق آخرین تصمیم، شورای عالی هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی با انجام پروازهای ایرلاین هایی با 30 میلیارد تومان دارایی بین فرودگاه های کوچک و مسیر های کوتاه برد موافقت کرده و درخواست بخش خصوصی فعال در این صنعت، مبنی بر مهلت چند ماهه برای رسیدن به کفایت سرمایه تاسیس شرکت هواپیمایی مورد بررسی قرار می گیرد.
از اواخر سال گذشته بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی الزام رسیدن به کفایت سرمایه را برای ایرلاین ها مطرح کرد که براساس آن باید حداقل دارایی شرکت های هواپیمایی به 300 میلیارد تومان برسد. این در حالی است که تنها سه ایرلاین امکان برآورده سازی این شرط وزارت راه و شهرسازی را دارند و با توجه به سن بالای هواپیماهای موجود در ناوگان و ارزش کم این ناوگان، تحقق این شرط برای شرکت های هواپیمایی دشوار است.
از سوی دیگر، آخوندی معتقد است یکی از دلایلی که ایرلاین ها پس از برجام نتوانستند به طور مستقیم با شرکت های هواپیماساز قدر وارد مذاکره شوند همین ارزش کم سرمایه ها و پایین بودن رقم گردش مالی شرکت ها بود. همچنین سیاست وزارت راه این است که پس از این قانون، شرکت های ضعیف نتوانند وارد صنعت بزرگ هوانوردی شوند. حال اینکه گویا این وزارتخانه با تبصره ای با فعالان بخش خصوصی این بخش راه آمده و با درخواست ایرلاین های کوچک مبنی بر تردد ایرلاین های کوچک در مسیرهای کوتاه برد موافقت کرده و همچنین گویا قرار است مهلت افزایش کفایت سرمایه هم افزایش یابد.
مجوز پرواز برای ایرلاین های کوچک
هرچند طبق آخرین دستور وزیر راه و شهرسازی کفایت سرمایه ایرلاین ها باید حداقل به 300 میلیارد تومان برسد، اما اخیرا مصوبه ای داشته مبنی بر اینکه سرمایه گذاران می توانند با هواپیمایی با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ نفر و با سرمایه ۳۰میلیارد تومان شرکت هواپیمایی تاسیس کنند و بین فرودگاه های کوچک پرواز داشته باشند.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با «فرصت امروز» درباره این تصمیم شورای عالی هواپیمایی گفت: در حال حاضر 90درصد پروازها بین 10 تا 15 فرودگاه انجام می شود، این در حالی است که 54 فرودگاه در کشورمان وجود دارد و باید سیاست هایی برای فعالسازی این فرودگاه ها در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: شورای عالی هواپیمایی مصوب کرده که برای فرودگاه های کوچک و غیرفعال، سرمایه گذارانی با سرمایه ای کم می توانند وارد صنعت حمل و نقل هوایی شوند. این مجوز شورای عالی هواپیمایی می تواند عاملی برای اقتصادی کردن فرودگاه ها و رونق پروازهای کوتاه برد بین شهرهای با مسافت کم شود.
همچنین محمد علی ایلخانی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی تهران ایر در گفت و گو با «فرصت امروز» با بیان اینکه دولت به ایرلاین ها باید فرصت بیشتری برای افزایش سرمایه موجود خود دهد، گفت: ایرلاین ها شروع به افزایش ارزش دارایی های خود کرده اند و به طور قطع در مدت زمان بیشتری به کفایت سرمایه می رسند.
وی با تاکید بر اینکه موافقت با درخواست بخش خصوصی مبنی بر افزایش مهلت برای افزایش سرمایه اجتناب ناپذیر است، گفت: دولت نمی تواند شرکت های متعلق به بخش خصوصی را مجبور به ادغام کند کما اینکه معتقدیم وزارت راه و شهرسازی چنین قصدی را هم ندارد. ایلخانی ادامه داد: در حال حاضر تنها ایرلاین های بزرگ مانند ماهان و ایران ایر و آسمان امکان تحقق این سیاست را دارند. سایر ایرلاین ها برای رسیدن به کفایت سرمایه 300 میلیارد تومانی، نیاز به زمان بیشتری دارند.
وی با اشاره به تهدید های محدود کردن ایرلاین های ایرانی در بازار رقابتی تاکید کرد: هرگونه ایجاد محدودیتی برای شرکت های هواپیمایی داخلی این فرصت را برای ایرلاین های خارجی ایجاد می کند که حضور بیشتری در بازار ایران داشته باشند و این به نفع اقتصاد کشورمان نیست.
آخرین وضعیت تازه تاسیس ها
پس از لغو تحریم های هوایی، توجه سرمایه گذاران به این صنعت جلب و طبق گفته سازمان هواپیمایی در مدت زمان کوتاهی بیش از 50 درخواست تاسیس ایرلاین جدید به این سازمان ارسال شد که مراجع مربوطه هفت درخواست را مورد بررسی قرار دادند که از این هفت درخواست سه درخواست به مراحل جدی تری وارد شدند.
اسعدی سامانی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی با مجوز برقراری پروازهای چارتری یکی از ایرلاین ها موافقت کرده است، گفت: در حال حاضر سپهران ایر مجوز برقراری پروازهای چارتری را دارد. وی تاکید کرد: هنوز مجوز پروازهای برنامه ای، برای این ایرلاین صادر نشده است و این ایرلاین باید نسبت به تامین کفایت سرمایه اقدام کند و در این صورت است که می تواند پروازهای برنامه ای هم داشته باشد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: شرکت هواپیمایی تازه تاسیس تهران ایر هم موافقت اصولی را دریافت کرده است، اما هنوز موفق به دریافت مجوز بهره برداری نشده است که شورای عالی هواپیمایی این موضوع را هم در دست بررسی دارد.
وی ادامه داد: از میان چندین درخواستی که برای تاسیس ایرلاین وجود داشت وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی برای سه درخواست موافقت اصولی صادر کرده است که یکی از آنها به مرحله اخذ مجوز پروازی هم رسیده است.
ارتباط با نویسنده : nazila.mahdiani@gmail.com