پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه درجا زد و با یک واحد کاهش به رقم 80 هزار و 339واحد رسید. به این ترتیب پس از جهش یک هزار و 41 واحدی شاخص کل در معاملات روز شنبه، روند صعودی شاخص کل متوقف شد و حدود یک واحد کاهش یافت. در نتیجه پس از رشد سریع نخستین روز معاملاتی هفته، شاخص کل وارد دوره استراحت کوتاه مدت خود شد.

ورود چراغ خاموش نقدینگی به تالار شیشه ای

بر این اساس باید در روزهای آتی منتظر ماند و دید شاخص کل در چه مسیری حرکت خواهد کرد. در عین حال همه شاخص های اصلی بازار سهام به جز شاخص بازار دوم، دچار افت شدند و شاخص بازار دوم 404 واحد افزایش یافت. گروه معدنی و فلزی بیشترین نقش را در درجازدن شاخص کل ایفا کرد، در مقابل پتروشیمی ها با تأثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص کل شدند. در روز یکشنبه گروه های شیمیایی، خودرو و کانی های فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت ایستادند. نکته قابل تأمل بازار سهام در روز گذشته اینکه سهامداران بیش از 3 میلیارد و 118میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش 416میلیارد تومان دست به دست کردند. این آمار و ارزش معاملات تقریبا یک رکورد محسوب می شود. 

بورس، مقصد جدید نقدینگی ها

با وجود درجا زدن شاخص کل در معاملات روز گذشته، فعالان بازار سهام معتقدند یکی از مولفه های اثرگذار بر بهبود شرایط بازار و امید به رونق آن تا پایان سال ورود نقدینگی جدید به بورس است که با توجه به افزایش حجم معاملات در هفته های گذشته می توان از این منظر هم منتظر روزهای خوش برای بازار سهام بود. از سوی دیگر رونق بازارهای جهانی هم می تواند بر کلیت بازار سهام اثر مثبتی داشته باشد که خوشبختانه این روزها دست کم شاهد انتشار خبر منفی در خصوص وضعیت جهانی برخی کالاها نیستیم.

به علاوه اینکه شرایط جهانی قیمت نفت هم این روزها متعادل و مثبت است و از این منظر نیز نمی توان تهدیدی برای بورس و اقتصاد کشور متصور بود. با توجه به رکود در بازارهایی چون مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا، به نظر می رسد بورس بهترین مقصد برای ورود نقدینگی ها باشد. پیش از این بسیاری از کارشناسان بازار سهام چنین گمانه زنی می کردند که زمانی شاهد برون رفت از رکود و رشد و رونق در بورس خواهیم بود که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شده و به نتایج قابل قبولی رسیده باشد. با این حال به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر این 10 روز باقی مانده تا انتخابات ایالات متحده نمانده و با در نظر گرفتن اینکه تغییر چندانی در سیاست های آمریکا در برابر ایران رخ نخواهد داد، از هم اینک برای خرید سهام اقدام کرده اند. در این بین انتشار گزارش های شش ماهه مثبت می تواند به رشد دامنه دار بازار سهام یاری رساند و شاخص کل را به رکوردزنی های تازه ای سوق دهد. براین اساس تحلیلگران معتقدند که در ماه های پایانی سال شاخص کل می تواند برای فتح قله تاریخی 89هزار واحد خیز بردارد.

کاهش یک واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات روز یکشنبه شاخص کل فرابورس ایران نیز با یک واحد کاهش به 837 واحد رسید و ارزش بازار روز اول و دوم فرابورس 51 هزار میلیارد تومان شد. معامله گران در فرابورس بیش از 227میلیون برگه بهادار در قالب بیش از 27 هزار نوبت معامله و به ارزش 242 میلیارد تومان یعنی بیش از ارزش معاملات بورس دادوستد کردند. نمادهای مارون، ذوب، میدکو در کاهش شاخص اثر داشته و نمادهای زاگرس، شراز، شپاس و خراسان در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بوده اند. نمادهای پربیننده نیز آتیه داده پرداز، دامداری تلیسه نمونه، مدیریت انرژی امید تابان هور، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید، سهامی ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و ریل پرداز سیر بودند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/b4ThlZXe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه