پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران پس از هفته‌ها روند نزولی و کاهش تقاضا، به مسیر رشد برگشت و درصدی از زیان سهامداران را جبران کرد. انتشار خبرهای مثبت هسته‌ای و خوش‌بینی سهامداران به توافق ایران و 1+5 و در پی آن لغو تحریم‌ها موجب شد در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل با صعود بیش از 1000 واحدی همراه شود. در عین حال اقدام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر تعیین نرخ فرآورده‌ها و نفت خام به قیمت فوب خلیج‌فارس و به دنبال آن توقف نماد پنج شرکت پالایشی‌ نیز با توجه به ارزش بازار شرکت‌های پالایشی می‌تواند زمینه‌ساز صعود دنباله‌دار بازار سهام شود.

گرچه هنوز تصمیمی درباره افزایش تخفیف دریافت نفت‌خام از 5 درصد به 7 درصد به پالایشی‌ها گرفته نشده، اما طبق قانون در صورتی که شرکت‌ها اقدام به کیفی‌سازی و افزایش راندمان تولید کنند، می‌توانند تا 10 درصد از تخفیف برخوردار شوند. در آخرین روز معاملاتی هفته همچنین میان فعالان بازار سهام شایعه‌ای درباره احتمال تعدیل مثبت 70 درصدی سود برآوردی شرکت‌های پالایشی و حتی کاهش تخفیف نرخ خوراک دریافتی آنها از شرکت ملی نفت بر سر زبان‌ها بود. گرچه خبرهای فوق در کوتاه‌مدت می‌تواند روند صعودی بازار سهام را به همراه داشته باشد اما نباید از این نکته غافل ماند که بازار سهام ایران سهم اندکی در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی دارد و طبق آمار سهم بازار سهام در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی حدود 15 درصد است و نیاز به طرح و برنامه‌های زیرساختی برای افزایش تامین مالی دارد.

معادله رشد حجم و ارزش و کاهش تعداد معاملات

روند مثبت هفته گذشته سبب شد ارزش کل معاملات 87 درصد و حجم معاملات 47 درصد رشد داشته است. در این مدت 41 هزار و 179 خریدار در 160 هزار و 383 دفعه به دادوستد پرداختند. این در حالی است که تعداد خریداران کاهشی 8 درصدی داشت و این نکته بیانگر افزایش حضور و میزان خرید سهامداران با مقدار سرمایه کلان است. در عین حال براساس آمار موجود، در این مدت، تعداد 2‌میلیارد و 356 میلیون سهم به ارزش 4 هزار و 27 میلیارد ریال به‌صورت خرد و بلوک معامله شد. شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت با افزایش 1.99 درصدی به 63 هزار و 559 واحد رسید. این متغیر در قیاس با ابتدای سال 1.6 درصد رشد داشته است. در عین حال شاخص صنعت در آخر هفته، با رشد 1.24 درصدی روی عدد 52 هزار و 118 واحد ایستاد. شاخص بازار اول به 45 هزار و 738 واحد و شاخص بازار دوم به 131 هزار و 900 واحد رسید. شاخص بازار اول 2.19 درصد و شاخص بازار دوم 1.55 درصد رشد داشته است.

رشد 1.2 درصدی شاخص آیفکس

در بازار فرابورس شاخص آیفکس پس از فراز و نشیب در روز پایانی معاملات هفته گذشته با افزایش 1.2 درصدی عدد 700 واحد را نشان داد و ارزش بازار فرابورس ضمن رشد 1.6‌درصدی به 875 هزار و 667 میلیارد ریال رسید و 439 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 994 میلیارد ریال در 60 هزار نوبت معامله شد. در هفته‌ای که گذشت، در بازار اول معامله 48میلیون ورقه بهادار به ارزش 138میلیارد ریال رقم خورد و در بازار دوم، 208 میلیون ورقه بهادار به ارزش 914 میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین در بازار پایه 74 میلیون ورقه بهادار به ارزش 105 میلیارد ریال خریدوفروش شد و 13میلیون و 400 هزار ورقه به ارزش 3‌هزار و 680 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفت.

در هفته چهارم خرداد 1394 شاهد کاهش 5‌درصدی حجم و رشد 9درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش 7درصدی حجم و 15‌درصدی ارزش معاملات در بازار دوم در مقایسه با هفته قبل از آن بودیم و بازار ابزارهای نوین مالی هم با رشد 58 درصدی حجم و 12‌درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شد. معامله 51‌‌درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم و معامله بلوک20 درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت فن‌آوا کارت در هفته گذشته قطعیت یافت. گروه محصولات شیمیایی با سهم 46 درصدی از معاملات بازار اول و دوم و پایه همانند هفته قبل در صدر قرار گرفت و پس از آن، ETFها و فلزات اساسی به‌عنوان صنایع پیشرو به ترتیب سهم 9.3 و 9‌درصدی از معاملات هفتگی فرابورس را به خود اختصاص دادند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xgSpcHw0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه