آلمانیها با برند «زیمنس» نخستین مشتریان اروپایی هستند که به طور رسمی برای ورود به پروژههای ریلی اعم از تجهیز ناوگان و نوسازی و ساخت خط آهن در سفر به ایران اعلام آمادگی کردند و پس از لغو تحریمها ایتالیا و فرانسه هم به متقاضیان سرمایهگذاری در پروژههای ریلی پیوستند. این در حالی است که هنوز هم چین مهمترین سرمایهگذار و تامینکننده خط مالی پروژههای ریلی محسوب میشود به طوری که در سفر رئیسجمهور چین به تهران یادداشت تفاهمی به امضا رسید که طبق آن 2میلیارد دلار برای قطار سریعالسیر تهران – مشهد تسهیلات ارزانقیمت ارائه داده خواهد شد و از سوی دیگر هنوز هم در برخی پروژههای ریلی مانند گرگان- بجنورد- مشهد پرونده پیمانکاری چینیها باز مانده است.
درحالیکه چین نقش و سهم جدی در پروژههای ریلی دارد، اروپاییها هم برای ورود به این بازار ایران به تکاپو افتادهاند. در سفر تیم ریاست جمهوری ایران به ایتالیا و فرانسه، پیشنویس قرارداد و یادداشت تفاهمهایی برای حضور سرمایهگذاران اروپایی در پروژههای ریلی منعقد شد که گفته میشود تا پایان سال جاری کشورمان برخی از این پیشنویسها به قرارداد میرسد که مهمترین آن ساخت ایستگاه دوم راهآهن تهران توسط فرانسویها است.
بوییگ باتیمال فرانسه ایستگاه دوم راهآهن تهران را میسازد
یکی از مهمترین پیشنویس قراردادهایی که در فرانسه به امضای شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و طرف فرانسوی رسید، ساخت ایستگاه دوم راهآهن تهران و توسعه ایستگاه مشهد بود. هرچند شهرداری تهران اصرار بر خروج ایستگاه راهآهن تهران از شهر را دارد، اعتقاد وزیر راه و شهرسازی بر توسعه ایستگاه فعلی و ساخت دومین ایستگاه در شرق شهر تهران است.
محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن در گفتوگو با «فرصت امروز» با اشاره به جزییات قرارداد با شرکت فرانسوی برای ساخت ایستگاه دوم راهآهن تهران گفت: طبق یادداشت تفاهمنامه بین راهآهن و بوییگ باتیمال اینترنشنال قرار است توسعه ایستگاههای راهآهن با مشارکت بخش خصوصی و دولتی با مدل سرمایهگذاری BOT انجام شود.
وی با بیان اینکه پروژه توسعه ایستگاههای راهآهن تهران و مشهد باید با مطالعات طرح جامع فعلی انجام شده توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت مشاوره بینالمللی آرِپ (AREP) تلفیق شود، ادامه داد: طبق مطالعاتی که تاکنون انجام شده قرار است، شرکت بوییگ باتیمال ایستگاه دوم را در شرق تهران برای جابهجایی مسافران در مسیر خطوط راهآهن شمال بسازد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه به طور قطع ایستگاههای راهآهن باید به خط مترو و فرودگاههای کشور متصل شوند، گفت: در فاز اول ساخت ایستگاه دوم قرار است ایستگاه موجود راهآهن تهران توسعه پیدا کند و مرکز تعمیر و نگهداری واگنها از این ایستگاه جدا و به خارج از شهر منتقل شود و در اراضی موجود هتل ساخته خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که بازگشت سرمایه برای شرکت فرانسوی به چه صورت خواهد بود، ادامه داد: طبق توافقی که انجام شده قرار است فرانسویها از محل استفاده از فضاهای تجاری این ایستگاه جدید، بازگشت سرمایه داشته باشند.
وی ادامه داد: شرکت بوییگ باتیمال اینترنشنال فرانسه یک شرکت ساخت جهانی پیشرو در توسعه پروژه، توسعه شهری و ساخت دارای تجارب بینالمللی است و در سراسر جهان سوابق مثبتی در امور فاینانس، طراحی، ساخت و بهرهبرداری از پروژههای مختلف دارد و به طور قطع با بهرهبرداری از خط قزوین – رشت – آستارا میزان جابهجایی مسافران از ایستگاه دوم قابل توجه خواهد بود و ایستگاه فعلی هم نمیتواند جوابگوی حجم تقاضای فعلی باشد و این پروژه سودآوری زیادی را هم به دنبال خواهد داشت.
زیمنس خط آهن ایران را میسازد
طی ماه گذشته فاینانس 4 میلیون یورویی چینی برای پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم – اصفهان باز شد که البته زیمنس هم برای ورود به این پروژه اخیرا اعلام آمادگی کرده بود اما موضوع جدی در مذاکره با زیمنس آلمان بحث ورود به پروژه برقی شدن قطار تهران- مشهد است.
اصغــر فخریــه کاشان، قائممقام وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با «فرصتامروز» با بیان اینکه به دنبال سرمایهگذارانی هستیم که علاوه بر سرمایهگذاری تکنولوژیها و فناوریهای جدید و نو را وارد صنعت کشورمان کنند، گفت: قرار بر این است که شرکت زیمنس آلمان در بخش حملونقل ریلی برقی سرمایهگذاری کند بهطوریکه هم تامین منابع مالی و هم انتقال فناوری در این زمینه را متعهد شده است. وی همچنین با اشاره به مذاکره با زیمنس برای ارائه ناوگان مسافری گفت: بهزودی برای تامین ناوگان ریلی در مسیر قم- تهران – اصفهان مناقصهای برگزار میشود که زیمنس یکی از شانسهای جدی این مناقصه است و به احتمال قوی ناوگان مورد نیاز برای این مسیر را از طریق زیمنس تامین میکنیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه قطارهای مسافری کشورمان عمر 55 سال دارد، گفت: باید در حوزه مسافر 2 هزار و 800 واگن جدید وارد سیستم شود و 50 میلیون تن بار روی ریل جابهجا شود، بنابراین در شرایطی که شرکتهای داخلی نمیتوانند نیاز ساخت ناوگان و خطوط ریلی را در مدتزمان سریع تامین کنند، شرکت خارجی از جمله زیمنس میتواند گزینه خوبی برای ایران باشد.
قائممقام وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: در شرایطی که فضا برای مذاکره با برندهای قدر اروپایی باز است شرکتها هم تمایلی برای خرید واگنهای دستدوم چینی ندارند و مازاد سفارش از شرکتهای تولیدکننده داخلی از کمپانیهای محبوب اروپایی از جمله زیمنس تامین خواهد شد.
* ارتباط با کارشناس: nazila.mahdiani@gmail.com