نامهای مدرن اغلب چشماندازی از هویت برند خود را ارائه میکنند. شرکتهای تجاری نظیر Innocent Drinks، Lush Fresh Handmade Cosmetics، One Coconut Water، Whole Foods Markets in the real world یا StumbleUpon، YouSendIt و Facebook در اینترنت از نامهایی بهره میبرند که به شما تصویری در مورد زمینه فعالیت این شرکتها ارائه میکنند.
ایده
فروشگاه Body Shop در برکلی کالیفرنیا و در سال 1970 میلادی توسط جین ساندرز و پگی شورت تاسیس شد و نکته مهم در نام این فروشگاه کاملا واضح است، این یک مغازه است که در آن محصولاتی جهت بهداشت عمومی بدن شما عرضه میشود.
پیش از سال 1970 میلادی body shop جایی بود که شما با خودرویتان جهت تعمیر بدنه آن به آنجا مراجعه میکردید، در صنعت اتومبیلسازی هنوز هم به محلی که تعمیرات مخصوص بدنه اتومبیل در آنجا صورت میپذیرد Body Shop گفته میشود. بنابراین در آن روزها استفاده از عبارت Body Shop برای نامگذاری یک فروشگاه لوازم بهداشتی و آرایشی یک چرخش جالب در زبان انگلیسی به شمار میرفت، Body Shop یک نام تجاری تثبیت شده با تعریف و شرایط مشخص محسوب میشد که از یک صنعت دیگر به عاریه گرفته شده بود. جین و پگی در ساختمانی زندگی میکردند که پیشتر مکانی برای تعمیر بدنه خودرو بود و این موضوع منبع الهام این دو در نامگذاری فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتیشان شد.
داستان فروشگاه پگی و جین با الگوبرداری آنیتا رادیک که در سفر خود به کالیفرنیا به فروشگاه آنها مراجعه کرده و ایده آنها را پسندیده بود ادامه یافت. او در بازگشت به انگلستان مغازهای مشابه را در سال 1976 میلادی تاسیس کرد. همزمان با گسترش تجارت رادیک و افزایش تعداد شعبههای فروشگاه Body Shop او در سراسر جهان، وی از راهاندازی شعبه فروشگاه خود در ایالات متحده ناکام ماند چرا که عبارت Body Shop توسط مالکان اصلی آن در آمریکا به ثبت رسیده بود. به منظور حل این مشکل شرکت فروشگاههای Body Shop رادیک امتیاز نشان تجاری Body Shop را از مالکان اصلی آن یعنی جین ساندرز و پگی شورت خریداری کرد و نام فروشگاه Body Shop در آمریکا به Body Time تغییر یافت. بنابراین ساندرز و شورت باید از نو آغاز کنند و روی یک نام تجاری جدید تمرکز کنند که این کار با توجه به حجم قابل توجهی از منابع مالی که در اختیار آنها است چندان دشوار به نظر نمیرسد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* از خودتان سوال کنید که ایده، برند و سازمان یا شرکت تجاری شما از چه جایگاهی در نزد مردم برخوردار است؟ نظر آنان در مورد شرکت و برند شما چیست؟ پاسخ این سوالها را بنویسید. نام برند شما نیز میتواند در این لیست قرار داشته باشد.
* گاهی اوقات نام تجاری پیش از آغاز فعالیت تجاری شما به ذهنتان میرسد. بنابراین باید یک شرکت یا سازمانی تجاری متناسب با همان نام ایجاد کنید. با این حال فرآیند نامگذاری به معنای برداشتن یک مداد و دعوت از خلاقترین افرادی است که آنها را میشناسید و عدم ترک جلسه تا زمانی که تمام ایدهها روی کاغذ نیامده است.
* بررسی کنید که نشان تجاری موردنظرتان در تمام کشورها و مناطقی که قصد فعالیت در آنجا را دارید قابل ثبت و در دسترس باشد. بهتر است به این موضوع نیز بسنده نکرده و وضعیت نام مورد نظرتان را در فرهنگهای مختلف بررسی کرده و به نوعی آن را بومیسازی کنید و از برخورنده نبودن نشان تجاری خود در فرهنگهای مختلف اطمینان حاصل کنید.