به گفته کارشناسان حوزه حملونقل، در حال حاضر ناوگان جادهای عمومی متوسط سن بالایی دارد و برنامهریزی شده تا نسبت به نوسازی آن با کمک بخشهای خصوصی اقدام شود. همچنین درخصوص مجتمعهای خدماتی و رفاهی بینراهی گفته میشود که در کشور فرصتهای بسیاری وجود دارد و میتوان در جادههای پرتردد، مجتمعها و استراحتگاههای زیادی راهاندازی کرد. در این خصوص داوود کشاورزیان در همایش معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: امیدواریم در فضایی جدید شرایط حضور کمپانیهای غربی برای نوسازی ناوگان عمومی در کشور فراهم شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: نوسازی ناوگان حملونقل جادهای کشور چند وجهی است که در یکسو سازندگان و در سوی دیگر کمپانیهای داخلی قرار دارند. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: سیاست ما در زمینه توسعه تیرپارکها و مجتمعهای خدماتی – رفاهی، استفاده از سرمایهگذاری بخشخصوصی است تا این مجتمعها توسعه یابد. کشاورزیان ادامه داد: در این راستا آزادراههای تهران – قم و کرج – قزوین که در حال حاضر صددرصد دولتی هستند، به بخشخصوصی واگذار میشوند تا بهسازی آنها انجام شود، ضمن آنکه اصل و سود سرمایهگذاری از محل اخذ عوارض تأمین خواهد شد.
سرمایهگذاری در حوزه ناوگان و مسافر از سوی بخشخصوصی بدین گونه است که سرمایهگذاری توسط بخشخصوصی انجام میشود، منابع مالی در اختیار سازنده قرار میگیرد و از آن محل اتوبوس و کامیون ساخته شده و در دوره پنج ساله بازگشت اصل و سود سرمایه تضمین میشود. از این رو ما هم به سرمایهگذاران بالقوه این بخش پیشنهاد میدهیم که با خصوصیسازی آزادراهها و همچنین راهاندازی مجتمعهای رفاهی بین راهی در این مسیر سرمایهگذاری کنند.