جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

واردات آب با شرط و شروط

8 سال پیش ( 1394/6/2 )
پدیدآورنده : انوش نوری اسفندیاری  

طرح انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به ارومیه از آن دسته طرح‌هایی است که خارج از چارچوب و قاعده بوده و مباحث زیادی را به‌دنبال دارد. مهم‌ترین مبحث آن توافقات بین‌المللی به‌ویژه با کشور ترکیه است. سوای از این موضوع، واردات آب با توجه به عدم اصلاح منابع آب و سیستم تقاضای آب، کار خطرناکی است. دور از ذهن به نظر می‌رسد که چنین طرحی در ستاد مطرح باشد. شاید عده‌ای از بیرون ستاد احیای ارومیه این طرح‌ها را مطرح می‌کنند و خواستار اجرای آن هستند.

به هر روی این یکی از سیاست‌های تامین آب به هر قیمتی است که دوره آن به سر آمده و برای آینده کشور نیز بسیار مضر است. البته اگر طرح درست مطالعه شود (که بعید به نظر می‌رسد) نتایج و پیامدهای خطرناک طرح روشن خواهد شد. از آنجا که طرح‌های مطالعاتی در کشور پیشینه بدی دارد و مطالعه به معنای اجراست، اگر آثار و پیامدهای محیطی، اقتصادی و اجتماعی طرح انتقال درست مطالعه شود، می‌توان امیدوار بود که به اجرا نرسد. در خصوص طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای آب نمی‌توان به طور مطلق گفت که تمامی طرح‌های انتقال رد شده هستند. در برخی موارد مانند تامین نیازهای آشامیدنی و شرب اگر پیش از اجرا، متقاضی درست شناسایی شود، طرح قابلیت اجرایی دارد.

شوربختانه در طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای در کشور، متقاضی واقعی وجود ندارد و ارتباط با متقاضی قطع است. طراحان انتقال آب برای اجرای طرح‌شان متقاضی فرضی تعیین می‌کنند که این موضوع یعنی متقاضی فرضی و موهوم برای نیازسنجی آب بسیار خطرناک است اما اگر متقاضی واقعی آب وجود داشته باشد و انتقال براساس نیازهای اقتصادی و اجتماعی انجام شود، طرح قابل اجراست. در مجموع به این طرح انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه خوشبین نیستم. دست‌کم پیشینه چنین طرح‌هایی در کشور نامطلوب بوده است.

* عضو شورایراهبردی اندیشکده تدبیر آب ایران

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MukmPQVN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه