قائممقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عوامل مختلفی را در افزایش قیمت میوه دخیل دانست و گفت: کمبود تولید، نداشتن زیرساخت مناسب برای درجهبندی و نگهداری میوه و ایستگاههای هزینهزا از جمله عوامل بالا رفتن قیمت میوه است. مجتبی خسروتاج در گفتوگو با فارس در پاسخ به اینکه بهرغم ورود اصناف، تعزیرات و وزارت صنعت برای تنظیم بازار میوه باز هم شاهدیم برخی اقلام میوه بیدلیل و بهطور ناگهانی افزایش قیمت دارند اظهار کرد: بعضی از کمبودها ریشهاش در بخش تولید است و کمبود یک قلم میوه و صیفی در میدان اصلی میوه و ترهبار سبب افزایش قیمت میشود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا کشاورز با التماس محصولی مانند گوجهفرنگی را سر زمین کیلویی 200 تومان میفروشد ولی در بازار کیلویی حداقل چهار هزار تومان عرضه میشود، گفت: زمان تا زمان فرق میکند. وقتی زیرساخت مناسبی برای نگهداری محصول نباشد، در فصل برداشت محصول زیاد است و کشاورز که امکان نگهداری ندارد مجبور است محصول خود را به واحد صنایع تبدیلی نزدیک خود براساس توافق قبلی بفروشد.
وی در پاسخ به اینکه چه برنامهای برای سر و سامان دادن به این وضعیت در نظر دارید، گفت: در طول چند هفته گذشته مرتب ساختار بازار میوه و ترهبار میدان مرکزی را رصد کردهایم و با هیأت امنا جلساتی در مورد روند ورود کالا، قیمتگذاری و نحوه فعالیت حجرهداران گذاشتهایم که این جلسات هر 15 روز یکبار تکرار میشود. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت با اشاره به مراحل قیمتگذاری میوه گفت: سه مرحله در تعیین قیمت میوه نقش دارد، یک مرحله از باغات میوه تا میدان مرکزی ترهبار است، مرحله دیگر اتفاقات داخل میدان ترهبار و مرحله بعد رسیدن به دست خردهفروش و مغازهدارهاست. خسروتاج اذعان داشت: برخی از این مشکلات به خاطر سرمایهگذاری است که ما نکردهایم، در همه جای دنیا درجهبندی و دستهبندی میوه در خود باغات صورت میگیرد که هدررفت میوه را کاهش میدهد، میوه درجه سه و نامرغوب برای کارخانجات آبمیوهگیری و غیره ارسال میشود، اما به دلیل ضعفهای ساختاری که در بخش کشاورزی داریم عملا مغازهدارها با یکسری ضایعات روبهرو هستند و ادعا میکنند بخشی از جعبه میوه قابل استفاده نیست.