دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هیجان ناپایدار خرید

9 سال پیش ( 1393/10/22 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

یکشنبه ورود شاخص کل به کانال 65 هزار واحد را با آغوش باز پذیرفت. شاخص کل در جلسه معاملاتی روز گذشته 685 واحد کاهش یافت. کف کانال 66 هزار واحد به‌راحتی در هم شکست تا نزول بیش از یک درصدی روز معاملاتی گذشته ارتفاع شاخص کل را به رقم65512  واحد برساند. این اتفاق در حالی افتاد که در پایان روز گذشته، تعداد زیادی از سهم‌های موجود در بازار در محدوده مثبت خود معامله می‌شدند.

بازار که به رنگ قرمز گشوده شده بود، پس از گذشت تقریبا یک ساعت، 400 واحد نزولی شاخص کل را تجربه کرد و پس از آن روند معاملات بسیاری از سهم‌ها تغییر کرد. با کاهش عرضه پس از ساعت نخست معاملات، قیمت آخرین معامله تعداد کثیری از سهم‌ها رو به افزایش گرفت و کار تا صف خرید شدن چند سهم نیز پیش رفت. طی چهار روز معاملاتی گذشته، شاخص کل هر روز در حدود یک درصد از ارتفاع خود را از دست داده است و یکشنبه نیز از این موضوع مبرا نبود. اما نکته حائز اهمیت دقیق‌تر شدن در روند معاملات روز گذشته است، زیرا این نگاه دقیق‌تر می‌تواند درک بهتری از بازار امروز ارائه دهد.

وقتی نگاهی به لیست تاثیرگذارترین سهم‌های روز یکشنبه می‌اندازیم، حتی نمی‌‌توانیم یک شرکت را با تاثیر مثبت در 50 جایگاه نخست این فهرست بیابیم. آنالیز ترکیبی 20 سهمی که 70درصد از نزول شاخص را به عهده گرفته بودند ایده واضحی از تاثیر شدید صنعت خاصی در شاخص کل نمی‌دهد، وجود نمادها از هفت صنعت مختلف اعتبار این نوع آنالیز را به‌راحتی زیر سوال می‌برد. با این حال، وجود ابرسهم‌‌های بانکی و پتروشیمی در این لیست و عنایت به این حقیقت که این دو گروه معاملاتی تا پایان جلسه معاملاتی چهره قرمز خود را حفظ کرده‌اند، می‌تواند از عدم ثبات هر گونه روند صعودی در برهه زمانی کنونی حکایت کند.

دو گروه خودرویی و انبوه‌سازی توانستند با ارزش معاملاتی در حدود یک‌چهارم ارزش کل معاملات روز، به‌خوبی با رنگ سبز تطابق پیدا کنند. اما حتی در این دو گروه وضعیت خطرناک فاصله آخرین قیمت و قیمت پایانی به وضوح دیده می‌شود. حالت خطرناک فاصله گرفتن قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی در شرایطی ایجاد می‌شود که هیجان تنها دلیل روند معاملاتی به وجود آماده است.

زمانی که سهمی دچار تغییر روند می‌شود، روند رشد قیمتی آن با نوسانات پیوسته‌ای همراه است که دلیل اصلی این نوسانات نزدیک کردن قیمت پایانی به قیمت آخرین معامله است. ماوقع روز گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد که هیجان خرید در نیمه دوم جلسه معاملاتی گذشته بر بازار حاکم بوده است و این موضوع به معامله تعداد زیادی برگه سهم در قیمتی حدود سقف معاملاتی امروز یا حتی بیشتر از آن منجر شده است. با در نظر داشتن این حقایق می‌توان روز جاری را اندکی دقیق‌تر دید.

با در نظر داشتن آنچه مطرح شد، به نظر می‌رسد نیمه نخست روز معاملاتی جاری، در ادامه روند خرید هیجانی خلاصه شود. به کلام دیگر، روند صعودی ایجاد شده در نیمه دوم جلسه معاملاتی گذشته به‌راحتی می‌تواند در نیمه نخست جلسه معاملاتی حاضر ادامه یابد. اما با گذشت این زمان و فروکش کردن عطش تند خرید، حتی بدون در نظر گرفتن شرایط مساعد برای افزایش عرضه و در نظر نگرفتن این ایده، می‌توان افزایش نسبت عرضه به تقاضا را صرفا براساس کاهش احتمالی تقاضا در نیمه دوم بازار پیش‌بینی کرد.

می‌دانیم که همواره تغییر انفجاری قیمت در یک جهت، منجر به واکنشی شدید در جهت مقابل می‌شود. با توجه به این موضوع، توصیه اکید نگارنده بر به کار بستن دقت کافی برای انجام هر گونه معامله اعم از خرید و فروش است. قدر مسلم بازار کماکان گواهی قطعی برای تغییر کلی روند را صادر نکرده است، از این رو شاید غیر‌منطقی نباشد اگر در بازار نزولی تنها هدف ضرر نکردن باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wUlcdPqX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه