دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

همه چیز به یکشنبه گره خورده است

9 سال پیش ( 1393/10/21 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

704 واحد کاهش، دستاورد نخستین روز معاملاتی هفته چهارم بود. بیش از یک درصد کاهش از ارتفاع شاخص کل، آن را به کف کانال 66 هزار واحد نزدیک کرد تا آنچه مدت‌ها پیش به‌عنوان ادامه روند نزولی‌ای که از سال گذشته آغاز شده معرفی شده بود برای معامله‌گران واضح‌تر شود. در ادامه روند نزولی‌ای که تحلیلگران تکنیکالی موج c از موج 4 بزرگ بازار می‌نامند، شاخص کل با رسیدن به رقم 66,19709 واحد در یک قدمی ورود به کانال 65 هزار قرار گرفت تا بار دیگر همه چیز به یکشنبه گره بخورد. ارزش معاملات روزگذشته به زحمت به 110 میلیارد تومان رسیدتا این حقیقت نیز مبین ادامه روند نزولی باشد.

 

سوالی که تمام تحلیلگران بازار در جست‌وجوی یافتن پاسخی مناسب برای آن هستند، کف بازار است، همان کفی که دقیقا زمانی که شاخص به تازگی وارد کانال 68 هزار شده بود، ایرنا از قول وزیر اقتصاد کشورمان از آن خبر داد و اکنون با عنایت به کاهشی حدود 2500 واحد از شاخص کل، اظهارات هفته گذشته جناب وزیر طنزگونه به‌نظر می‌رسد. آنچه مسلم است، بازار برای تغییر روند کلی خود نیاز به دلیلی محکم‌تر از صحبت‌های گاه‌وبی‌گاه مقامات دارد. اما نکته مهم‌تر از این موضوعات، روند معاملاتی روزگذشته است.

در روز گذشته «فارس» با 84.92 واحد تاثیر منفی، خود را بار دیگر در مقام تاثیرگذارترین سهم در شاخص معرفی کرد. تاپیکو، رمپنا، وبملت و وصندوق نیز به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم لیست شرکت‌های کاهنده از شاخص جای دارند. در این میان نماد «وغدیر» با 75. 59 واحد تاثیر مثبت، در میان 20‌سهم با بیشترین تاثیر در شاخص، تنها نمادی بود که تاثیر مثبتی را بر شاخص اعمال می‌کرد. در حالی که فارس در اکثر ساعات جلسه معاملاتی گذشته در کف قیمتی روز خود به سر می‌برد، حضور وغدیر در سقف قیمتی روز خود تنها به انجام چند معامله محدود شد و قیمت سهم به محدوده نرمال مثبت خود بازگشت.

حضور حقوقی‌ها در طرف خریدار اکثر سهم‌های تاثیرگذار یکی از نکات بارز جلسه معاملاتی شنبه بود که نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشاند. این موج خرید حقوقی‌ها سوال ساده‌ای را در ذهن تحلیلگران و معامله‌گران ایجاد کرده است: «باز هم حمایت دستوری برای کاهش مقطعی شیب نزولی شاخص یا ایجاد موج صعودی اصلاحی در روند نزولی؟»

در غیاب فاکتور قیمت نفت به علت تعطیلی پایان هفته بازارهای جهانی، بازار بورس اوراق بهادار تهران یکی از دلایل کاهش شاخص خود را از دست داده است. اما از طرف دیگر، ورود سهم‌های بزرگ بازار به محدوده نزولی جدید خود، می‌تواند دلیلی بیشتر از آنچه بازار برای ادامه روند نزولی نیاز دارد تلقی شود. بر این اساس، شاید پیشنهاد رقمی به‌عنوان حمایت برای شاخص کل آنقدرها منطقی نباشد. با این حال اگر شاخص کل حمایت روانی 66 هزار واحد خود را از دست بدهد، مسیر خود را برای رسیدن به کف کانال 65 هزار واحد هموار کرده است. برای معاملات دیروز نمی‌توان تغییر چشمگیری را در سمت و سوی بازار مفروض داشت، مگر استراحت سهم‌هایی که روز گذشته تاثیر به‌سزایی در شاخص کل داشته‌اند و موثر واقع شدن سایر سهم‌های بزرگ در کاهش شاخص کل. 

* کارشناس و تحلیلگر گروه هفت ثانیه از بازار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fjIyLhKe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه