انقلابی که اینترنت و فضای مجازی در خرده رفتارهای انسان و سبک زندگی او ایجاد کرد، امروزه به اندازه اختراع آن ارزش و اهمیت دارد. این در حالی است که انسان امروز بخش زیادی از فعالیتهای خود را در بسترهای مجازی انجام میدهد. کارهای روزانه، ارتباط با دوستان، گذران اوقات فراغت و مهمتر از همه خرید از شاخصترین فعالیتهایی است که با کمک اینترنت و فضای مجازی آسانتر از پیش انجام میشود.
تا سالها پیش خرید، پروسهای زمان بر و هزینهبر برای بسیاری افراد بود اما امروزه به کمک فروشگاههای اینترنتی بسیاری از مشکلات مربوط به خرید مرتفع شده است. دسترسی جهانی به کالا و خدمات، صرفهجویی در زمان، قابلیت مقایسه قیمتها و وجود قیمتهای رقابتی، تنوع محصولات و سهولت در سفارش خرید به علاوه وجود اطلاعات و نظرات مختلف در مورد محصولات از مهمترین دلایل افراد برای گرایش به سمت خریدهای اینترنتی است.
بامیلو، آمازون، ایبی، تارگت و نزدیک به 10فروشگاه اینترنتی دیگر در دنیا معتبر شناخته شدهاند که با هزاران نوع کالا روزانه بخش عظیمی از خرده خریدهای مردم عادی یا خریدوفروشهای عمده تاجران را پشتیبانی میکنند. پیش از این هم در صفحه نوفناوران در خصوص اهمیت و روند رو به رشد استارتاپهایی که در زمینه خرده فروشی آنلاین فعالیت میکنند مطالبی ارائه و ایران بهعنوان یکی از کشورهایی که میتواند در این زمینه پتانسیلهای بسیاری را به کار بگیرد معرفی شد.
شرکت پیک فرزانه پویان که در زمینه تولید سرویسهای الکترونیکی، راهحلهای یکپارچه نرمافزاری و ارائه خدمات مشاوره کسبوکار زیر نظر پارک علم و فناوری فارس فعالیت میکند در تلاش است پیشرو طراحی و تولید یک سامانه جامع برای خریدوفروش کالاهای اینترنتی در سطح جهان باشد. «فرصت امروز» سراغ دو نفر از مهرههای اصلی این شرکت رفته تا ببیند برای حضور در بازار خریدوفروش اینترنتی جهانی چه برنامهای دارند.
مدیریت بر پایه دانش و تجربه
فرزانه دانشمند، رئیس هیاتمدیره و مدیر برنامه راهبردی این شرکت خود فارغالتحصیل مدیریـــت MBA از دانشگاه یوتوآن بور سنگاپور است. او که بیش از 10سال سابقه کار کارشناسی و مدیریت دارد در ابتدا میگوید، شرکت پیک فرزانه پویان که با نام همیشه پویا معرفی میشود از سال 88 در پارک علم و فناوری فارس با هدف انجام پروژههای دانش بنیان در زمینه ICT راهاندازی شد که طی هفت سال گذشته فعالیتهای موفقی در این زمینه داشته است و امروزه ما معتقدیم ایران یکی از بهترین و مستعدترین کشورها در حوزه ICT است.
وی میافزاید: در فضای کسبوکارهای اینترنتی اگر به آماری که سال گذشته سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد استناد کنیم، ظرفیت کشور ما برای توسعه تجارت الکترونیک و سرویسهای در بستر مجازی بالغ بر 100هزار میلیارد است که تاکنون تنها 6هزار میلیارد آن محقق شده است و با توجه به این آمار میتوان نتیجه گرفت هنوز در کشور ما ظرفیتهای بسیاری برای اشتغال زایی و ثروت آفرینی در بخش ICT وجود دارد.
تخصص در حوزه بازار لازمه موفقیت
این کارشناس معتقد است مدیران استارتاپها در حوزه تجارت الکترونیک علاوه بر تخصص داشتن در زمینه فعالیت و تحصیل خود و همچنین آشنایی با نرمافزار و علوم روز دنیا باید در حوزه بازار و تجارت هم قوی باشند و تمام روشهای تجاریسازی و چگونگی حضور در بازار را بشناسند.
وی همچنین معتقد است: سرویسهایی که توسط دولت به مردم ارائه میشود باید به بخش خصوصی برونسپاری شود و کارها با نظارت دولت و مجریگری و مدیریت بخش خصوص انجام شود.
کالای ایرانی برای ایرانی و کالای ایرانی برای جهان
دانشمند درباره چگونگی شکلگیری ایده برای طراحی سامانه فروش اینترنتی میگوید: شرکت ما در سال 93 و 94 سرویسی را به نام یاتا برای خرید از ایدل مخصوص ایرانیها با کارت شتاب طراحی و منتشر کرد.
برای طراحی این سایت ما شروع به تحقیق و بررسی فعالیت فروشگاههای اینترنتی مطرح در دنیا کردیم که در جریان این بررسیها با یک فروشگاه ژاپنی به نام راکوتن آشنا شدیم.
این سامانه شعاری مبنی بر «کالای ژاپنی برای ژاپن و کالای ژاپنی برای جهان» داشت و ما به تاثیر توسعه صادرات کالاهای ژاپنی و نمایهسازی و معرفی کالای ژاپنی به دنیا توسط این سامانه پی بردیم و شروع به تحقیق در بازار ایران کردیم و جای خالی سامانهای مشابه در کشور را حس کردیم.
از این رو تصمیم گرفتیم با استفاده از تخصص گروه و امکاناتی که در دسترس داشتیم به علاوه اقبال جهان از کالای ایرانی، «چیگل» را بهعنوان نخستین مکان بازار اینترنتی نمایهسازی معرفی و فروش کالای ایرانی با شعار کالای ایرانی برای ایرانی و کالای ایرانی برای جهان طراحی و تولید کنیم.
وی تصریح میکند: بستر فروش کالای ایرانی در بستر مجازی در سطح بینالملل وجود نداشته چراکه تولیدکننده ایرانی اعتماد به نفس حضور در بازارهای جهانی را ندارد در حالی که تحقیقات ما نشان میدهد بسیاری از کالاهای ریز و درشت ایرانی از صنایع دستی گرفته تا موادغذایی، بازار کفش و پوشاک، غلات و خشکبار ایرانی در دنیا طرفداران بسیاری دارد.
فراخوانی برای ثبت نام تامینکنندهها
رئیس هیاتمدیره این شرکت میگوید: سامانه چیگل خرداد ماه جاری فراخوانی برای ثبت نام تامینکنندگان محصولات منتشر میکند تا برای ثبت کاتالوگ و محصولات خود اقدام کنند و ما معتقدیم برای نخستین بار در ایران سرویسی رونمایی میشود که زیرساخت توسعه صادرات کشور و ارزآوری خواهد بود که برای نخستین بار امکان صادرات خرد و خرده فروشی آنلاین را برای ایرانیهای مقیم خارج از کشور و البته ایرانیهای داخل کشور به راه میاندازد به علاوه صادرات عمده فروشی آنلاین هم از مهمترین برنامههای این سامانه است.
وی درخصوص چشماندازهای پیش روی چیگل میگوید: برنامه ما این است که طی چهارسال آینده در منطقه خاورمیانه جزو یکی سه مارکت پلیس برتر باشیم. از نظر تجاری هم بازگشت سرمایهای که برای این طرح در نظر داریم 221درصد است و بهعنوان یک طرح دانشبنیان در معاونت ریاست جمهوری با حضور هشت استاد از اساتید دانشگاه شریف انتخاب و تایید شد و بودجه مناسبی از صندوق نوآوری و شکوفایی خواهیم گرفت.
چیگل فقط یک فروشگاه نیست
دانشمند معتقد است چیگل فقط یک سایت فروشگاهی آنلاین نیست و فراتر از یک سایت و بهعنوان یک بستر عظیم صادرات محصولات میخواهد وارد عرصه تجارت کالا شود. او تاکید میکند: مسئله فقط راهاندازی یک وبسایت برای خردهفروشی آنلاین نیست و نیاز است تا در پشت این سایت تحلیل و بررسی بازار به علاوه مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در نظر گرفته شود و در واقع نیاز امروز ما زیرساخت مکان بازار اینترنتی بینالمللی فروش کالای ایرانی و صادرات محصولات با در نظر گرفتن تبادلات ارزی و لجستیک است.
زنجیره گسترده از تامین برای انواع کالا
این کارشناس مدیریتی در خصوص مدل تجاری سامانه چیگل میگوید: چیگل یک زنجیره گسترده تامین است. این موضوع به بیان ساده یعنی چیگل، خدمات ذیل را به تامینکنندگان کالای ایرانی از جمله تولیدکنندگان بزرگ کالا در ایران با برندهای ایرانی و بینالمللی، تولیدکنندگان متوسط و کوچک، کارگاههای خوداشتغال، صنعتگران و هنرمندان به علاوه صادرکنندگان و تجار و تامینکنندگان بزرگ (عمده خریدان و عمدهفروشان) ارائه میکند:
- در اختیار قرار دادن پیشرفتهترین و بزرگترین زیرساخت نمایهسازی (شاخصسازی وفهرستنویسی) معرفی، تبلیغ و فروش اینترنتی کالاهای ایشان و نیز برند و شرکتهای ایشان در سامانه به 20 زبان زنده دنیا
- تبلیغات گسترده ملی و بینالمللی سامانه چیگل و به تبع آن تامینکنندگان و کالاهای ایشان
- شرکت در نمایشگاههای مختلف صادراتی بینالمللی برای معرفی سامانه
- ارائه خدمات و بسته حمایتی بانک توسعه صادرات به تامینکنندگانی که بر بستر چیگل کالایشان را به فروش خارجی میرسانند
- صادرات عمده و خرد محصولات ایشان به سراسر دنیا از طریق تامین کلیه زیرساختهای لجستیکی و قانونی ایجاد شده و تجربه 10 ساله برخی از ارکان تیم چیگل در زمینه صادرات
- محافظت تامینکننده در مقابل تغییرات ارزی و فروش ارزی خرد و کلان محصولات ایشان
- نمایهسازیسازی و معرفی سامانه و کالاهای تامینکنندگان ایرانی در بزرگترین موتورهای جستوجوگر به زبانهای مختلف و براساس واژگان کلیدی مختلف
- راهنمایی قوی تیم ارتباط با تامینکنندگان جهت تکمیل هرچه دقیقتر کاتالوگ الکترونیکی کالاهایشان در چیگل که در آینده کمک بسیار زیادی به ایشان در جهت برندسازی محصولشان در جهان خواهد کرد.
- ارزیابی و پایش مداوم تامینکنندگان و رتبهبندی ایشان براساس شاخصهای مختلف خصوصا رضایتمندی مشتریان از کالای ایشان
- در اختیار قرار نهادن تیم قوی پیشبرد مذاکره و فروش خصوصا در حوزه تجارت خارجی و قراردادهای بینالمللی و قوانین مترتبه
- تامین کلیه سرویسهای لجستیکی مربوطه اعم از حمل کالا از محل انبار تامینکننده و ارسال آن به هر جای دنیا و انجام کلیه تشریفات قانونی و عملیات لازم
- پشتیبانی تیم قوی ارتباط با مشتریان، پس از فروش به حداقل دو زبان.
مدل درآمدزایی چیگل
دانشمند میافزاید: چیگل در حوزه تجارت خارجی عمده، تجارت خارجی خرد و تجارت داخلی خرد و عمده، از طریق یک رابطه برد – برد و با اخذ درصدی از ارزش بسته سفارش از تامینکننده که قطعا بسیار ارزانتر از هزینههای واسطهگری که هماکنون تولیدکننده و تامینکننده عمده کالا را به دست مصرفکننده نهایی میرساند، درآمدزایی خواهد داشت، در واقع ما درآمد خود را از بابت سرویسهایی که به تامینکننده و مشتریها میدهیم دریافت میکنیم.
این درصد و نحوه محاسبه آن در هر یک از مدلهای چهارگانه فروش (گروه تامینکنندگان ویژه، طلایی، نقرهای و عادی) متفاوت است و با توجه به خدماتی که به تامینکننده ارائه میشود، بسیار به صرفه است.
مشتری (خریدار) در چیگل، مسئولیت پرداخت کلیه هزینههای مستقیم مانند هزینههای حمل و مالیات و هزینههای مترتب قانونی و مطابق با قرارداد را بر عهده خواهد داشت. کنترل روند انجام قرارداد بین تامینکننده و مشتری، بر عهده تیم فروش و مدیریت قراردادهای چیگل است.
تامین کنندگان در زمان ثبت نام براساس یکسری معیارها، در یکی از چهار رده اصلی ثبت نام میکنند و متناسب با آن، حق عضویت یکساله را پرداخت خواهند کرد. این هزینه صرفا صرف توسعه فنی سامانه و نیز خدمات آموزش و اطلاعرسانی و فرهنگسازی تامینکنندگان خواهد شد.
بعد فنی قوی پشتوانهای برای موفقیت
ساسان عباسی، مدیر عامل و مدیر بخش فنی این پروژه در خصوص برتریهای این سامانه نسبت به سایر نمونهها میگوید: در داخل کشور نمونه مشابهی که با این گستردگی فعالیت کند نداریم و این نمونه نسبت به خارجیها مثل آمازون اگرچه به آن گستردگی و شهرت نیست اما مزیتهایی برای کاربران دارد که حتما توجه آنان را جلب میکند.
اول اینکه بازار هدف ما، ایرانیان مقیم خارج کشور و همچنین علاقهمندان به کالاهای اصیل ایرانی است، کالاهایی که در بسیاری سایتهای خارجی عرضه نمیشوند. همچنین این سامانه سرعت دانلود و سنگینی صفحات را بهگونهای طراحی کرده که بیش از پنج برابر سریعتر از سایر نمونهها است.
از دیگر مزایا میتوان به راحتی کاربر و جستوجوی سریع و آسان کالا اشاره کرد و مهمتر از همه این موارد جهانی بودن این سامانه است به این معنا که تامینکنندهها خود را در سایت معرفی کرده و سپس کاتالوگ محصول خود را نمایهسازی میکنند. در ابتدا محصولات به 17زبان در دنیا ترجمه و معرفی میشود و سپس هر کسی از هر کشوری روی سایت ما وارد شود سایت را به زبان منطقه خود و قیمت محصولات را به پول رایج همان منطقه مشاهده میکند.
همچنین کاتالوگ محصولات به 17زبان در گوگل ایندکس میشود و اگر آن محصول یا شناسهای از آن به این 17زبان در گوگل جستوجو شود در یافتههای گوگل نمایش داده میشود.
در نهایت بخش ژئوپلیتیک سگمنت راهنمایی و مشاوره هوشمندی به تامینکننده کالا مبنی بر اینکه این محصول برای چه کشورهایی مناسب و برای چه کشورهایی نامناسب است ارائه میکند و سامانه بهصورت هوشمند محصولاتی را که با فرهنگ آن کشور سازگاری ندارد یا استفاده از آن محصول در آن منطقه ممنوع باشد فیلتر کرده و نمایش نمیدهد.
ارتباط با نویسنده: mirzaeefaezeh@yahoo.com