اینترنت و دنیای بزرگی که با خود به همراه دارد، روزبهروز در حال گسترش و ایجاد راهکارهای جدید و خدمات جدید برای تمامی اقشار و زمینههای مختلف است. حتما جمله معروف: «دنیا چقدر کوچک است» را شنیدهاید و حتی خود شما بارها از آن استفاده کردهاید. این دقیقا همان اتفاقی است که در حال رخ دادن است. از طرفی تولیدکنندگان و طراحان فعال در این حوزه نیز در راستای استفاده هر چه بیشتر و بهتر و کسب درآمد از این پل ارتباطی که در حال رشد است، برنامهها و وبسایتهایی را طراحی کردهاند که در زمینههای اشتراکگذاری چه برای اهداف حقیقی و چه حقوقی فعالیت کرده و به برندینگ نیز کمک میکنند. مورد مطالعهای اینبار Flickr (فلیکر) است که در ادامه به آن میپردازیم.
فلیکر (Flickr) یکی از بزرگترین شبکههای اشتراکگذاری عکس و ویدئو است که در فوریه 2004 توسط شرکت کانادایی Ludicorp راهاندازی شد و در سال 2005 شرکت Yahoo آن را خریداری کرد. فلیکر محلی است برای عکاسان حرفهای و تازه کار تا در آن عکسهای گرفته شده توسط خود را به اشتراک گذاشته و نسبت به کار یکدیگر نظر دهند.
اما فلیکر هم مثل باقی شبکههای اجتماعی راه و روش خود و قابلیتهای خود را داشته و سوای عکاسان، دیگر قشرها و مشاغل، افراد مشهور، برندها و... نیز در آن حضور دارند و نسبت به نوع فعالیت خود در آن مشغول هستند. فلیکر این امکان را میدهد تا شما عکسها و ویدئوهای خود را در آن بهصورت فایلبندی شده یا آلبوم و. . .ذخیره کرده و آنها را با انواع آدمها از جمله اقوام یا دوستان یا حتی کل مردم دنیا به اشتراک قرار دهید و همزمان نیز ذخیره کرده باشید و دیگر نگران گم کردن آنها نباشید یا از اینکه اگر حافظه کامپیوتر شما به مشکل برخورد کرده یا بسوزد و عکسهایتان از بین رفته باشد ترسی نخواهید داشت.
در اینجا هم همانند دیگر شبکههای اجتماعی شما نیاز دارید تا برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید و در آن به جذب دنبالکننده بپردازید یا خودتان مطالب دیگران را دنبال کرده و به دنبالکنندگان آنها تبدیل شوید. همانطور که گفته شد، فلیکر توسط شرکت Yahoo خریداری شد. بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر، برای اینکه شما در آنها عضویت پیدا کنید به یک ایمیل آدرس احتیاج دارند که طبیعتا هر شخص یا سازمانی ایمیلهای مختلف خود را داشته و از آنها استفاده میکند.
اما نکته فلیکر در اینجاست که شما باید حتما یک ایمیل آدرس در یاهو داشته باشید تا بتوانید در آن ثبتنام کرده و استفاده کنید. حال سراغ این برویم که فلیکر چگونه میتواند برای شما درخصوص برندینگ کمک کند و اصلا برای چه مدل کسبوکاری مناسب است. فلیکر دو مدل حساب کاربری دارد.
• عضویت اولیه برای همه راحت است. پس از ثبتنام میتوانید بهصورت معمول و با دارا بودن حجم 1 ترابایت در آن مشغول فعالیت شوید.
• با پرداخت وجهی ماهانه، از یک فضای نامحدود در فلیکر به همراه در اختیار داشتن قابلیت گزارشگیری کارآمد از آن، استفاده کنید که این گزینه برای صاحبان کسبوکار و فروشگاههای آنلاین و همچنین برندها کاربرد دارد و معمولا از آن استفاده میکنند. همچنین در کنار نام برند شما مخفف حرفهای Pro نیز نقش میبندد که کمی به کلاس کار و برند شما میافزاید و شما را از بقیه اکانتها متمایز میسازد.
در فلیکر شما میتوانید با برچسب زدن (Tag) روی عکسها و ویدئوهای خود، امکان قابل رویت بودن خود را برای کسانی که مشغول جستوجو هستند و شاید به دنبال محصول شما باشند، آسان کنید. این برای برندها بسیار حائز اهمیت است چراکه گفته شده در هر دقیقه بیش از 7000 عکس در فلیکر آپلود میشود و این شبکه اجتماعی مخاطب فراوانی دارد.
شما میتوانید در فلیکر گروه ساخته و در آن عکسها و ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و درخصوص آن به تبادل نظر با دیگران بپردازید و حتی اگر عکسی مورد قبول بود، آن را با زدن علامت ستاره که در زیر هرکدام از عکسها وجود دارد مشخص کنید (که این موارد بسیار اهمیت داشته و بعدا به آن خواهیم رسید) و در همین گروههاست که میتوان به شناخت مخاطبان پرداخت و نیاز آنها و تفکرات آنها را شناخت تا نسبت به آنها تصمیمات و استراتژیهای لازم را طراحی و اجرا کرد.
مزایای فلیکر
هر شبکه اجتماعی در خود مزیت خاص و منحصربهفرد خود را دارد و با همان مزیت است که خود را از دیگر شبکهها مجزا میکند. فلیکر نیز از این امر مستثنا نبوده و قابلیتی را در خود دارد که به معرفی آن میپردازیم. Interestingness قابلیتی در فلیکر است که توسط آن عکسهای شما با توجه به الگوریتم خاصی نوشته شده است، پس از اینکه توسط هزاران نفر دیده شد، با الگوریتم خاص و محرمانه خود، با اندازهگیری تعداد مشاهده شده آن عکس، تعداد نظرها و تعداد ستارههای گرفته شده (Favorite)، رتبهبندی میشود و شما میتوانید از این طریق با نوع و محتوای عکسها و ویدئوهایی که مورد علاقه عموم هستند، آشنا شوید و استراتژی برندینگ خود را پایهسازی کنید.
این روند در کل فلیکر انجام میشود و interestingness بعد از تجزیه و تحلیل، بهصورت روزانه 500 عکس را انتخاب میکند و آن را در صفحهای قرار میدهد که به Explore معروف است و این صفحهای است که شما باید در آن حضور پیدا کنید، اما کار آسانی نیست. اهمیت این صفحه از آنجا است که 500 عکس که توسط Interestingness بعد از تجزیه و تحلیل انتخاب میشوند، در این صفحه قرار میگیرند. Explore برای افرادی که به دنبال ایدهها و الهام گرفتن هستند میتواند کمک شایانی باشد.
این مساله به افراد خاصی محدود نخواهد شد. حتی از برندهای مهم نیز در آن حضور دارند و در حال جستوجو هستند تا سیاستها و استراژیهای خود را تعیین کنند. اگر عکسهای خود را با توجه به محلی که آن را تهیه کردهاید روی نقشه نشانهگذاری کنید، امکان دسترسی به خود را از طریق نقشه برای افراد آسان میکنید و این خود نوعی سود به حساب میآید. در اینجا میتوان گفت که فلیکر میتواند بهترین گزینه برای آژانسهای توریستی قلمداد شود. فکرش را بکنید، خیلی از افراد در دنیا هستند که میخواهند زمانی را برای استراحت و تعطیلات به خود اختصاص دهند، ولی انتخاب اینکه به کجا بروند برایشان سخت است یا حتی مشخص نیست.
به همین دلیل در صفحه Explore به جستوجوی عکس با توجه به نوع نیازی که دارند مشغول میشوند.حال این افراد به عکسهای شما میرسند که از مناطق مختلف تهیه کرده و در کانال خود قرار دادهاید تا از آن طریق افراد را با خود آشنا کنید. پس با شما تماس میگیرند و برای یک سفر خاطرهانگیز به شما مراجعه میکنند و از شما بلیت و هتل و. . . تهیه میکنند. این یک تجارت سودده و لذتبخش برای شما خواهد بود.
به این نکته توجه داشته باشید درصورتیکه شما میخواهید از فلیکر بهعنوان شبکهای در جهان برای منافع کسبوکار خود استفاده کنید، هنگام ساخت حساب کاربری مواردی را باید رعایت کنید از جمله: حتما در آن اطلاعات مربوط به برند خود و وبسایت رسمی شرکت خود را قرار دهید تا از دیگر کانالها قابل تشخیص باشید. سعی کنید برای نسخه ماهانه مبلغی را پرداخت کنید، تا علاوه بر استفاده از فضای نامحدود برای آپلود کردن عکس، از میزان محبوبیت عکسهای خود نیز از طریق گرفتن گزارش (که میتوان گفت یک گوگل آنالیتیک کوچک را در خود دارد) استفاده کرده و میزان تأثیر پذیری محتوای فلیکر خود را دریابید.
شما باید برای رسمیت بخشیدن به حساب کاربری برندتان، منشور اخلاقی فلیکر را مورد تایید قرار دهید و آن را رعایت کنید مواردی از قبیل: استفاده از عکسهای اختصاصی و اصل و تهیه شده توسط خودتان که به هیچوجه کپی نباشد، خلاقانه نیز بوده و باعث جلب توجه مخاطب شود.
فلیکر مناسب چه کسبوکارهایی است؟
طبقات مختلف کسبوکار هستند که میتوانند از فلیکر در راستای اهداف و برندینگ خود استفاده کنند، شامل موارد زیر:
- عکاسان حرفهای و آماتور برای نشان دادن هنر و نمونه کارهای خود و معرفی آنها و حتی فروش آنها از طریق گالری Getty Image بهنوعی شریک Flickr میشوند.
- دیگر افراد حرفهای مانند نقاشان، نویسندگان، هنرپیشهها
- فروشگاههای آنلاین( با توجه به وبسایتی که از برند خود در سایت ثبت کردهاید ترافیک دریافتی را به سمت سایت خود میبرید.)
- آژانسهای املاک
- آژانسهای مسافرتی (که این مورد پیشنهاد نویسنده برای برندهای آژانسهای توریستی است که از این طریق ایران عزیز را با عکسبرداری زیبا و باکیفیت از طبیعت مناطقی که تورهای مسافرتی اجرا میکنند، نشان داده و معرفی کنند که برای آنها نیز سودآوری فرهنگی و مادی به همراه خواهد داشت).
در کلام نهایی، فلیکر شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس و ویدئو است که کیفیت در آن در درجه اول اهمیت دارد و میتواند با توجه به نوع فعالیت برند شما، به شما کمک قرار کند. همچنین با استفاده از الگوریتم معروف خود Interestingness و صفحه عکسهای منتخب خود Explore در روند شناخت مخاطبان و برندینگ شما کمک قابل قبولی را ارائه میکند. کافی است که همت داشته و عکسهای خلاقانه و تک و با کیفیت تهیه کنید و با استفاده از استراتژیهای خود در جهت برندینگ برندتان قدم بردارید که البته ناگفته نماند در ایران در حال رشد است، ولی قابلیت رشد بالاتری را میتواند داشته باشد.
متخصص شبکههای اجتماعی